• mamma 10

Vet NI vilken formulering som är den rätta?

Blir så irriterad på att folk inte kan skillnaden på pronomen!!! Har inte alla haft undervisning i svenska i grundskolan??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 11:34
    Ber om ursäkt att min fråga blev otydlig. Det handlar alltså om att Lotta och Bert hämtar sina egna kompisar, inte någon annans!

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Vet NI vilken formulering som är den rätta?
  • misplacedname

Tydligen fick jag rätt. Har ingen aning om vad grammatiken säger men man hör ju att det låter rätt.

• SilverLadyG

jag är dumSkämsGråter svarade fel...

• HannaE

Jag röstade och fick "rätt". Men vad som är rätt beror på sammanhanget, det beror ju på om Lotta och Bert skulle hämta sina egna eller några andras kompisar. Båda de föreslagna pronomina kan alltså vara det korrekta pronomenet.

Man lever så länge man lär.
  • mamma 10
    misplacedname skrev 2011-10-30 11:11:31 följande:
    Tydligen fick jag rätt. Har ingen aning om vad grammatiken säger men man hör ju att det låter rätt.
    Lotta och Bert hämtar ju SINA kompisar, inte någon annans (deras) kompisar!

Hörde detta språkfel i nyhetsmorgon tidigare denna morgon! Kan inte förstå varför folk blandar pronomen hejvilt!

Det ska vara "Anna startade SIN bil", inte "Anna startade HENNES bil" (VEMS bil startade hon?)
  • SilverLadyG
    mamma 10 skrev 2011-10-30 11:27:53 följande:
    Lotta och Bert hämtar ju SINA kompisar, inte någon annans (deras) kompisar!

Hörde detta språkfel i nyhetsmorgon tidigare denna morgon! Kan inte förstå varför folk blandar pronomen hejvilt!

Det ska vara "Anna startade SIN bil", inte "Anna startade HENNES bil" (VEMS bil startade hon?)
    Det kan jag förstå, alltså exemplet med Anna men måste hålla med HannaE allt beror jo på...
  • mamma 10
    HannaE skrev 2011-10-30 11:27:03 följande:
    Jag röstade och fick "rätt". Men vad som är rätt beror på sammanhanget, det beror ju på om Lotta och Bert skulle hämta sina egna eller några andras kompisar. Båda de föreslagna pronomina kan alltså vara det korrekta pronomenet.
    Du har helt rätt! Det var  jag som missade att ni inte är tankeläsare!:P Sorry.. Självklart skulle jag ha förtydligat detta!

Men min poäng är helt enkelt att man inte kan dessa regler!
  • Thaleya

svarade den som låter bäst i munnen. men jag förstod båda meningarna och vet ej skillnaden.

• Thaleya
    Thaleya skrev 2011-10-30 16:23:20 följande:
    svarade den som låter bäst i munnen. men jag förstod båda meningarna och vet ej skillnaden.
    fick rätt.
  • Johan70
    Thaleya skrev 2011-10-30 16:23:20 följande:
    "Lotta och Bert skulle hämta sina kompisar" betyder att Lotta och Bert hämtade personer som var kompisar till Lotta och Bert själva.
    "Lotta och Bert skulle hämta deras kompisar
    " betyder att Lotta och Bert hämtade personer som var kompisar till några andra personer.

Den andra meningen kan man tänka sig i ett sådant här sammanhang: "Petter och Maggan skulle hämta sina kompisar, men de kunde inte komma ifrån. Då erbjöd sig Lotta och Bert i stället. Lotta och Bert skulle hämta deras kompisar." Lotta och Bert hämtar alltså de personer som är kompisar till Petter och Maggan.
  • Inima

Jag hade iaf rätt.

Men sen har jag ju rätt lätt för grammatik.

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
Svar på tråden Vet NI vilken formulering som är den rätta?