• MintMint

Potty training pants?

Vi har en 3-åring, som är blöjfri sen några månader tillbaka (dagtid, ej natt). Han går på toa (med sån där toasits för barn) eller på pottan utan problem, det har hänt ytterst få olyckor. Men problemet uppstår när vi åker bort.  För ett tag sen så var vi i ishallen för att titta på stora sonens hockeyträning, när lillebror blev kissnödig. Men han tvärvägrar att kissa på en vanlig toa, så det hela slutade med att han kissade ner sig i bilen på vägen hem (som tur är så hade han galonbyxor på sig! hehe...).  Men numera tar jag med en potta och har under vagnen, när behovet uppstår. Men vi har ytterligare ett problem. Han kissar ner sig om han somnar, vilket händer att han gör om man är borta en heldag på något (antingen somnar han i vagnen eller i bilen på vägen hem). Han vill inte gärna ha blöja på sig heller (vilket jag inte heller vill sätta på honom egentligen, eftersom det skulle bli en steg "tillbaka"). Men så kom jag att tänka på att det finns s.k potty training pant (Libero och Huggies, finns kanske fler?). Någon som vet hur de är? Är de mer som ett par "fodrade" kalsonger, eller hur man ska uttrycka sig? Eller är de som en up&go-blöja? (För då kvittar det ju). Jag tänkte att de kanske kan funka nu en period, innan han har fått 100% kläm på kisseriet osv.

Hur gör ni andra, som har barn som är lite mitt emellan blöjfriheten?

• Svar på tråden Potty training pants?
  • whitetrach86

Potty Training Pants är en blöja som, till skillnad från våra andra blöjor, känns blöt när barnet kissat i den. Det hjälper barnet att koppla känslan med resultatet utan små skvättar på golvet och i kläderna. Potty Training Pants fungerar helt enkelt som en säkrare trosa eller kalsong, för barnet kan själv dra ner den när det är dags att gå på toaletten. Finns i två varianter, en för flickor och en för pojkar.

Det är inte meningen att ni ska använda Potty Training-blöjan som nattblöja. Då sover ju barnet – och märker därför inte vad som sker! På natten kan ni använda en riktigt blöja.

Har själv en dotter på 3 som är helt blöjfri på dagen, men med henne använder jag fortfarande blöja när vi åker iväg eller om hon somnar. Hon använder den som en potta, så snabbt på och av :) jag känner inte alls att det på något sätt är ett steg tillbaka och hon verkar inte påverkas negativt av det heller. 

• MintMint
    whitetrach86 skrev 2011-10-30 15:29:02 följande:

Potty Training Pants är en blöja som, till skillnad från våra andra blöjor, känns blöt när barnet kissat i den. Det hjälper barnet att koppla känslan med resultatet utan små skvättar på golvet och i kläderna. Potty Training Pants fungerar helt enkelt som en säkrare trosa eller kalsong, för barnet kan själv dra ner den när det är dags att gå på toaletten. Finns i två varianter, en för flickor och en för pojkar.

Det är inte meningen att ni ska använda Potty Training-blöjan som nattblöja. Då sover ju barnet – och märker därför inte vad som sker! På natten kan ni använda en riktigt blöja.

Har själv en dotter på 3 som är helt blöjfri på dagen, men med henne använder jag fortfarande blöja när vi åker iväg eller om hon somnar. Hon använder den som en potta, så snabbt på och av :) jag känner inte alls att det på något sätt är ett steg tillbaka och hon verkar inte påverkas negativt av det heller. 

Ja det första som du "skrev" har jag också läst, men det gav mig inte svar på min fråga. Jag ville mer veta hur det är i "kvalitén"? Om de är som en blöja eller som en tjockare kalsong...

För honom är det ett steg tillbaka, eftersom han inte vill ha på sig en blöja. Men om dessa är mer som en kalsong så kanske han går med att ta på sig de när man åker iväg. Vi kommer ju fortsätta att ta med oss pottan ändå. HUr länge har din dotter varit blöjfri?
  • whitetrach86
    MintMint skrev 2011-10-30 15:33:56 följande:
    Ja det första som du "skrev" har jag också läst, men det gav mig inte svar på min fråga. Jag ville mer veta hur det är i "kvalitén"? Om de är som en blöja eller som en tjockare kalsong...

För honom är det ett steg tillbaka, eftersom han inte vill ha på sig en blöja. Men om dessa är mer som en kalsong så kanske han går med att ta på sig de när man åker iväg. Vi kommer ju fortsätta att ta med oss pottan ändå. HUr länge har din dotter varit blöjfri?
    okey... som jag förstår det som är det som en kalsong. Så att sova i den är nog inge vidare tyvärr, inte om han kissar mycket.
    Hon har varit blöjfri sedan i ca. 3 månader nu. Gick från att tvär vägra potta till att inte vilja ha blöja (såvida hon inte ska sova)
  • Vickan I

Ah skittelefon. Ser ut som en blöja. Vi använder kalsonger från imse vimse istället när sonen är ute.

• Runguska

Jag har köpt i tyg, då sonen kissar "mycket" rinner det igenom men är det mindre mängd fungerar de som tänkt. Gissningsvis är han "för stor" kan jag tänka mig, men vi ska fortsätta och försöka, han är drygt 3,5 nu. Hur som, dessa i tyg är som vanliga bommulskalsonger men förstärkta i "grenen" med frotté varav det innersta är plastat. Som sagt var, då han inte kissar mycket fungerar de som de ska men annars är det för lite sugförmåga.

• MintMint
    Vickan I skrev 2011-10-30 16:36:15 följande:
    Ah skittelefon. Ser ut som en blöja. Vi använder kalsonger från imse vimse istället när sonen är ute.
    Ah, de är tvättbara också va? Skrattande Det kanske är ett bättre alternativ. Vi vill bara ha nåt som håller lite tätt, om han råkar somna för att slippa bli genomblöt samtidigt som det inte får vara en "blöja" så att säga.
  • Vickan I

Ja det är dem. Fungerar jättebra. Imorse hände en olycka och kalsongen tog allt. Vi har två par som vi använder ex på dagis eller när vi ska iväg någonstans då sonen inte vill ha blöja då vi inte litar på att han alltid säger till ännu.

Svar på tråden Potty training pants?