• spöke

Bortglömda pojknamn på G - vilket gillar du bäst?

Vi fortsätter med bortglömda pojknamn på G... 

Här har jag blandat vilt: gamla antika namn, fornnordiska namn, namn som är vanliga i andra generationer men inte bland barn osv. Det som dessa 40 namn har gemensamt är att färre än 20 nyfödda gossar per år (sedan 1998) har fått dessa namn - därav samlingsnamnet "bortglömda namn". Förutom att det är intressant med namn, kanske du som letar namn kan få lite uppslag. 

Kommentera gärna vilka namn som du gillar bäst respektive sämst. 

Nyfiket Spöke

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bortglömda pojknamn på G - vilket gillar du bäst?
  • Larsan

Helt klart Göran och sedan Grim.
    Och självklart Gandalf men jag kan ej se det namnet på en seriös människa! Förvånad 

12-barnspappa
  • Tittij

Gräsliga allihop. Men skulle jag vara tvungen att döpa mitt barn till nåt av dem får det bli Gusten (som ajg röstade på) eller ev Gaston.

• Superbia
    Gottfrid fick min röst eftersom ett av mina barn har det som tredjenamn, annars är ju Gorm stenhårt!
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • fluu

Gideon och Gusten är gulliga. Gorm och Grim lite coola. Gottfrid är mys. Gandalf och Gylfe var nog värst:P

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • IsDimma

Georg och gaston är fina namn. Röstade på det förstnämnda.

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Mynta

Gusten gillar jag faktiskt jättemycket, men det är nog det enda namnet på listan som faktiskt är fint. G är ingen favoritbokstav alls.

• maria8109

Valde Georg, vet inte om det är samma namn som George. Men George heter min yngtsa i mellannamn, taskigt va {#emotions_dlg.djavulsk}

• spöke
    maria8109 skrev 2011-10-31 11:21:20 följande:
    Valde Georg, vet inte om det är samma namn som George. Men George heter min yngtsa i mellannamn, taskigt va {#emotions_dlg.djavulsk}
    Georg uttalas jeeårj... George har väl ett mer engelskt uttal: djååådj

• maria8109

Ojdå, killen har haft fel namn i fem år. Vi säger "jeeårj" men han stavas George! Får skylla på makens släkt, dom har fört mig bakom ljuset

• spöke
    maria8109 skrev 2011-10-31 11:26:38 följande:
    Ojdå, killen har haft fel namn i fem år. Vi säger "jeeårj" men han stavas George! Får skylla på makens släkt, dom har fört mig bakom ljuset
    Hihi, jag tror nog att man kan få uttala det så också... om man nu vill det.
  • Rosenöga

Grim är grymt. Valde det men missade Georg. Det är också fint och Göran med.

Värst var Gylfe. Är det ett namn? 

• Brünnhilde

Röstade på Gordon. Det är ett jättestiligt namn, men det kräver förstås ett stiligt, gärna lite internationellt efternamn. Gordon Gustavsson är inte så lyckat..! Samma gäller Gerald och George, som annars är ståtliga och manliga internationellt gångbara namn de med. 

Vidare finns det några fina fornnordiska namn, som jag mycket väl hade kunnat ta till en son: Germund, Gudmund, Gudmar...

Värst är Gylfe, eftersom man så lätt tänker på "gylf". Gandalf bör få stanna i sagan - och är dessutom en _gammal_ mansgestalt. Inte kul för en ung pojke att heta! Gaston är för osvenskt, Grane är en HÄST... och så vidare.

Svar på tråden Bortglömda pojknamn på G - vilket gillar du bäst?