• mammis 80

Hur tidigt kan man få ett trovärdigt svar på graviditetstest efter äggdonation?

Jag och min man var i Riga och gjorde en äggdonation, den 17:de  oktober.
    På papperna som vi fick med hem står det att man ska göra graviditetstest ca 14 dagar efter ET. Kan man få ett trovärdigt resultat så tidigt? Är det någon som vet om alla mediciner som man äter kan påverka resultatet med? Ska ju iväg och ta blodproverna imorgon med. Någon med erfarenhet som vet hur länge det tar att få reda på resultatet av detta??
    Tack på förhand för svar:)))

• Svar på tråden Hur tidigt kan man få ett trovärdigt svar på graviditetstest efter äggdonation?
  • villsågärna38
    Ankelankan skrev 2011-11-07 12:55:18 följande:
    Vad trist mammis80. Styrkekram!
    Känner mig själv väldigt negativ. Otålig som jag är testade jag i helgen 7-8 dagar efter ET. Trots att det var på morgonurinen så gav det inget utslag. Har inga symptom och känner mig noll gravid, så jag är ganska inställd på att det inte har gått vägen.  
    Jag har aldrig fått pos efter 7-8 dagar. Varför testar du så tidigt? Det är ju ingen slump att TD brukar ligga ett par veckor efter ET.
  • Ankelankan

Villsågärna38 - när jag väntade min son så kände jag väldigt tidigt att jag var gravid och jag fick testresultat tidigare än TD. Vissa här i tråden har ju kissat plus tidigare också. Men men man får väl ge sig till tåls. Jobbigt att vänta!

• plupp06

Förlåt om jag blir lite off topic här men jag har en fundering,

Jag testade negativt på dag 16, slutade då med alla mediciner. Nu har jag haft (känsliga kan sluta läsa nu...) värsta syndafloden i över 4 dagar. Det bara forsar äckel päckel ur mig, rött blod med massa klumpar samt kraftig mensvärk. Är detta normalt att det ska vara så när man slutar med progesteronet? Jag får sjuka tankar där jag funderar på om jag var gravid och nu får jag missfall bara för att jag slutade med allt, visst borde testet vara tillförlitligt på dag 16? Kan tillägga att jag denna gången hade en extremt tjock slemhinna mot vad jag tidigare haft, vilket säkerligen skulle kunna förklara de kraftiga blödningarna. Men jag kan ändå inte släppa tanken på om det var dumt att sluta med alla stödmediciner så tidigt

• villsågärna38
    plupp06 skrev 2011-11-08 20:08:22 följande:
    Förlåt om jag blir lite off topic här men jag har en fundering,

Jag testade negativt på dag 16, slutade då med alla mediciner. Nu har jag haft (känsliga kan sluta läsa nu...) värsta syndafloden i över 4 dagar. Det bara forsar äckel päckel ur mig, rött blod med massa klumpar samt kraftig mensvärk. Är detta normalt att det ska vara så när man slutar med progesteronet? Jag får sjuka tankar där jag funderar på om jag var gravid och nu får jag missfall bara för att jag slutade med allt, visst borde testet vara tillförlitligt på dag 16? Kan tillägga att jag denna gången hade en extremt tjock slemhinna mot vad jag tidigare haft, vilket säkerligen skulle kunna förklara de kraftiga blödningarna. Men jag kan ändå inte släppa tanken på om det var dumt att sluta med alla stödmediciner så tidigt
    Jag har fått sådan mens efter varje minus med ÄD eftersom man lätt bygger på slemhinnan så mkt när man tar östrogen. Tror säkert att det bara är det och inte ett MF. 16 dagar är ju en TD med marginal. Kram
  • villsågärna38
    Ankelankan skrev 2011-11-08 16:04:01 följande:
    Villsågärna38 - när jag väntade min son så kände jag väldigt tidigt att jag var gravid och jag fick testresultat tidigare än TD. Vissa här i tråden har ju kissat plus tidigare också. Men men man får väl ge sig till tåls. Jobbigt att vänta!
    Man kan absolut testa tidigare, det har jag också gjort, men då ska man ju ha i åtanke att det är en chansning. Jag vet många som inte testat pos på RD 7-8 och sedan testat positivt några dagar senare. Själv har jag testat pos som tidigast dag 11 så det är ju def inte kört för att man testar minus RD 7-8.
  • blommorna

Jag vill sända er alla en stor varm kram! Jag är ej barnlös men lider med alla er som har svårt att bli gravida! Efter att varit inne på forumet här, har jag bestämt mig att bli ägg donator! Så imorgon tar jag första steget genom att ringa sjukan! Så jag hoppas jag kan hjälpa iaf 6st att bli mammor med hjälp av mina ägg! Kämpa på nu alla i hop, ge inte upp!

• Thyra
    blommorna skrev 2011-11-11 00:49:43 följande:
    Jag vill sända er alla en stor varm kram! Jag är ej barnlös men lider med alla er som har svårt att bli gravida! Efter att varit inne på forumet här, har jag bestämt mig att bli ägg donator! Så imorgon tar jag första steget genom att ringa sjukan! Så jag hoppas jag kan hjälpa iaf 6st att bli mammor med hjälp av mina ägg! Kämpa på nu alla i hop, ge inte upp!
    Hej - och tack Blommorna!

Det är väldigt snällt av dig och vi som får möjligheten att bli föräldrar är oerhört tacksamma. Jag hade önskat att regleringen i Sverige varit mer som Danmark där ersättningen är större och donatorn har möjlighet till total anonymitet. I Sverige är det lag på att barnet vid myndig ålder kan få ta del av information om donatorn, dock får  mottagarparet aldrig detta.

Estra, jag känner igen mig i din beskrivning har själv 3 st insättningar med donerade ägg som tyvärr visade minus. Jag mådde riktigt dåligt vid avslut av mediciner och ja, det är mycket som kommer ut, normalt då vi bygger upp slemhinnan med medicinerna. 

Jag måste fråga vilken klinik i Riga som fler av er använder er av? Såg att ni fått 3 st insatta Ankelankan, vart var det någonstans? Hoppas att du fått positivt resultat nu!!!

Ruvar själv på ÄD-dag 5 mitt sista embryo, om det inte går vägen måste jag skaffa en donator eller vända mig privat utomlands. 

Kram på er - keep the spirit!!

• Ankelankan

Thyra - vi har varit på Serum-kliniken i Aten, Grekland. Upplever dem mycket tillmötesgående och de lär vara duktiga. Har bra success rate. Vill man ha en ljusare donator är det nog inga problem heller eftersom de anlitar många östeuropeiska tjejer för detta. Dock är lagen sådan i Grekland att donatorn måste förbli helt anonym. Man får bara veta vissa karaktäristika - längd, hårfärg, ögonfärg osv. I vårt fall var det inte aktuellt med någon jätteljus eftersom vi båda är brunhåriga. 

Tyvärr har det inte gått så bra för oss. Vi har testdag idag och det var negativt. Kliniken har bett mig sluta med alla mediciner. Tyvärr har vi varken råd eller ork att göra fler försök. Nu gäller det att  försöka ladda om, ta tag i hormon-kilona man har fått och vara glad för den familj man har. 

Lycka till allihop!

• sarah t

Hej! Jag och min sambo var på ivf kliniken i Umeå och gjorde ET 29/3. Tog grav. test dag 7, vilket var negativt. Det känns inte heller som att jag är gravid, inga symtom alls. Såg här på tråden att flertalet har tagit grav test dag 7 och fått positivt, så jag antar att detta försök inte lyckats...  :(. Är det någon som vet när man kan göra om en äggdonation efter ett misslyckat försök? Kram Sossan

• Lillsudd

Man kan mycket väl testa positivt senare, rd 7 är helt enkelt inte den dag man *ska* testa positivt. Så du får nog ge dig tlll tåls med misslyckandet.

Annars beror det på kliniken när du kan starta igen. Har du i frysen skulle du väl tekniskt kunna börja om cykeln efter - under förutsättning att ni tänkt er ostimulerad FET. Stimulerad tar lite längre att starta. Har du inte i frysen beror det kanske på donatortillgång?

• finatilda

Har genomgått en ÄD och fick tillbaka 2 embryon 1/11-12. Enligt läkaren ska jag inte göra gravtest förän 22/11. Alltså 3 veckor efter Et, hmm konstigt att det är så olika, vet nån varför??

• Jenkis
    finatilda skrev 2012-11-15 05:39:49 följande:
    Har genomgått en ÄD och fick tillbaka 2 embryon 1/11-12. Enligt läkaren ska jag inte göra gravtest förän 22/11. Alltså 3 veckor efter Et, hmm konstigt att det är så olika, vet nån varför??

Kolla mitt inlägg i tråden "negativt, när sluta med hormoner". Det beror nog helt enkelt på att vissa är låghormonare och att man inte skall sluta med medicinerna för tidigt. Det verkar som de flesta kliniker i Sverige säger18 dagar efter återföring. Har man inte fått ett plus då kan man sluta. Sitter själv sitsen negativt 14 dagar efter återföring och hoppet är ju inte så stort. Visserligen var inte testet på morgonurin och jag kunde bara hålla mig 2,5 timme (är så attans kissnödig hela tiden), så det finns ju en liten chans kvar. Skall testa en sista gång 18 dagar efter återföringen och sedan är det bara att vänta på syndafloden. Har man mer mensvärk också än normalt? Den är ju vidrig i vanliga fall...
Svar på tråden Hur tidigt kan man få ett trovärdigt svar på graviditetstest efter äggdonation?