• nike81

Sonen inte nöjd när flaskan är slut

Jag har haft problem med amningen varje dag sedan min son föddes (nu sju veckor) och har nu börjat prova att pumpa ur och flaskmata honom. Han har hela tiden varit nöjd efter att ha ätit från bara det ena bröstet. Nu när jag pumpar ur så nöjde han sig inte med det utan sög i sig det snabbt från flaskan och ville ha mer. Så nu har jag pumpat ur så mycket från båda brösten tills det slutar komma mjölk (ca 10 min på varje bröst) och ger honom. Ändå blir han arg när flaskan är tom. Jag har gett honom nappen då och då har han blivit nöjd men jag är bekymrad eftersom han inte verkar lika nöjd som när jag ammar honom. Någon som vet vad det beror på? Får jag inte ur lika mycket när jag pumpar eller kan det vara beteendet att ligga och snutta länge som han vill åt. Någon som har något annat knep i så fall?

• Svar på tråden Sonen inte nöjd när flaskan är slut
  • Ninakarolina

Min tjej är 12 veckor hon äter dryga 180 kanske... men jag har ersättning och brukar göra den tjockare så hon ska bli riktigt mätt.
    Men jag tror hon åt mycket vid vecka 7... du kan ju ha ersättning ut över din mat. asså ge 100 från dig och sen ge 60 ml i ersättning. fråga bvc vad de tycker men så skulle jag nog gjort. Då ser du om han vill ha mera eller om de bara var sug, sugen han var eller är.
    Men låter som han vill ha mera.
    rekommenderar NAN ersättning om du ska börja med nått. 

• Mysanochmimer
    Ninakarolina skrev 2011-10-31 06:32:06 följande:
    Min tjej är 12 veckor hon äter dryga 180 kanske... men jag har ersättning och brukar göra den tjockare så hon ska bli riktigt mätt.
    Men jag tror hon åt mycket vid vecka 7... du kan ju ha ersättning ut över din mat. asså ge 100 från dig och sen ge 60 ml i ersättning. fråga bvc vad de tycker men så skulle jag nog gjort. Då ser du om han vill ha mera eller om de bara var sug, sugen han var eller är.
    Men låter som han vill ha mera.
    rekommenderar NAN ersättning om du ska börja med nått. 
    OT men du har väl läst informationen på paketen om att ersättningen ska blandas efter instruktionerna?
    Att för mycket pulver kan leda till olika saker som förstoppningar och andra problem med t.ex. att dom får i sig för lite vätska?
  • Magriffe

Runt 8 veckor vill bebis ofta ha mer mat än mamma har. Min tjej tömde båda brösten och ville ha mer! Jag trodde då att jag inte hadde tillräckligt med mjölk och skulle behöva kompletera med ersättning.Pratade då med bvc som förklarade att om jag lät henne äta så ofta o mycket hon ville (det tar cirka 30-60 min för brösten att "fyllas på igen") så ökar mjölkbildningen och efter två dagar hadde jag mängd mjölk som bebis var nöjd med :) det kan ta upp till 4 mån innan bebis/bröst ställt in sig. Och bebis växer hela tiden, lär sig tömma bröst fortare och brösten bildar då mer mjölk. Prata med bvc elr amningshjälpen så får du bra info om hur det funkar. Så länge bebis går upp i vikt så är det ingen fara. Kan vara lite tufft med pipig bebis, men försök avled med lek elr napp tills du har mer mjölk, och sen mata igen.

• Ninakarolina
    Mysanochmimer skrev 2011-10-31 06:42:15 följande:
    OT men du har väl läst informationen på paketen om att ersättningen ska blandas efter instruktionerna?
    Att för mycket pulver kan leda till olika saker som förstoppningar och andra problem med t.ex. att dom får i sig för lite vätska?
    men så mycket mer tar jag inte. asså tar lite rågade skoper. hon brukar dricka några klunkr vatten om dagen när hon får hicke så den försvinner så de gämnar nog ut sig. och de var helt ok enligt bvc att ge vatten har frågat de :).
  • Muslimska mamman

Det brukar ofta vara så att mjölken inte rinner lika bra och mycket när man pumpar ur som när man ammar. När du ammar kommer den där kontakten och babyn stimulerar bröstet för att få ut mer mjölk. En bröstpump är väldigt stelt och opersonligt och stimulerar inte lika bra alls. Så visst är det skillnad på amning och pumpning. Sedan finns det många kvinnor vars mjölk inte är fet nog. Ser din mjölk kritvit ut är den bra, men ser den halvgenomskinlig eller till och med vattnig ut så är det stor risk att mjölken inte är fet nog för barnet att bli mätt på. Du kan ju pröva att varva mjölkersättning och amning och se om mjölkersättning mättar honom mer.

• Daeminimon
    Umm T skrev 2011-11-02 00:06:33 följande:
    Det brukar ofta vara så att mjölken inte rinner lika bra och mycket när man pumpar ur som när man ammar. När du ammar kommer den där kontakten och babyn stimulerar bröstet för att få ut mer mjölk. En bröstpump är väldigt stelt och opersonligt och stimulerar inte lika bra alls. Så visst är det skillnad på amning och pumpning. Sedan finns det många kvinnor vars mjölk inte är fet nog. Ser din mjölk kritvit ut är den bra, men ser den halvgenomskinlig eller till och med vattnig ut så är det stor risk att mjölken inte är fet nog för barnet att bli mätt på. Du kan ju pröva att varva mjölkersättning och amning och se om mjölkersättning mättar honom mer.

Nej nej nej nej nej! Det där är inte sant! Bröstmjölk kan se ut som grumligt vatten, det betyder INTE att det är något fel på den, eller att den inte är fet nog! Det där är bara en myt! Åh, vad skönt det vore om folk slutade sprida såna här osanningar.

Mjölken ändras under en amning. Om du pumpar och lämnar mjölken i en genomskinlig burk/flaska, så kan du se efter några timmar att mjölken delats upp i flera lager, varav ett är i princip genomskinligt. Det är helt normalt och betyder alltså INTE att mjölken är på något vis "blaskig".

Om du vill öka produktionen för att kunna pumpa mer så är det sämsta mna kan göra att varva med ersättning. Pumpa en eller två gånger extra istället. Även om inget/nästan inget kommer de första gångerna stimuleras brösten, och du kommer att producera mer mjölk.
  • Cloudberry
    Umm T skrev 2011-11-02 00:06:33 följande:
    Alla kvinnor har tillräckligt fet mjölk, skillnaden är att de som har riktigt fet mjölk inte behöver amma lika ofta som de som har tunnare mjölk.
  • 3tjejer

Ofta får du inte ut lika mycket när du pumpar som bebisen får ut när den diar. Vid en tillväxtperiod måste man ju dessutom amma/pumpa oftare för att mjölkproduktionen ska följa behovet.

• Muslimska mamman
    Daeminimon skrev 2011-11-02 10:41:18 följande:
    Nej nej nej nej nej! Det där är inte sant! Bröstmjölk kan se ut som grumligt vatten, det betyder INTE att det är något fel på den, eller att den inte är fet nog! Det där är bara en myt! Åh, vad skönt det vore om folk slutade sprida såna här osanningar.

Mjölken ändras under en amning. Om du pumpar och lämnar mjölken i en genomskinlig burk/flaska, så kan du se efter några timmar att mjölken delats upp i flera lager, varav ett är i princip genomskinligt. Det är helt normalt och betyder alltså INTE att mjölken är på något vis "blaskig".

Om du vill öka produktionen för att kunna pumpa mer så är det sämsta mna kan göra att varva med ersättning. Pumpa en eller två gånger extra istället. Även om inget/nästan inget kommer de första gångerna stimuleras brösten, och du kommer att producera mer mjölk.
    Om det är fel på bröstmjölken eller inte visar ju BVC:s viktuppgång plus om barnet blir mätt. Jag pratar inte om grumligt, utan jag pratar om vitt vatten som inte bara är grumligt utan snarare bara som vatten men med lite färg. Det problemet hade jag, och det problemet hade min mamma och hennes mamma. Genetiskt. Men kvinnor kan ha olika stora problem. Finns kvinnor med perfekt mjölk som kan helamma, andra som måste halvamma och andra vars bröstmjölk inte duger alls.
    Man kan ju inte leva för att pumpa... Tar jättelång tid. Först pumpa, sedan mata, sedan pumpa, sedan pumpa igen, sedan mata... Du kommer aldrig hinna annat. Går det att underlätta för sig så gör det och hindra dig inte för alla som säger att amning är det bästa. Ibland är det bästa för dig och barnet att varva ersättning trots allt.
  • Muslimska mamman
    Cloudberry skrev 2011-11-02 10:55:12 följande:
    Alla kvinnor har tillräckligt fet mjölk, skillnaden är att de som har riktigt fet mjölk inte behöver amma lika ofta som de som har tunnare mjölk.
    Inte alla kvinnor har tillräckligt fet mjölk. Det finns kvinnor som har genetiska problem som ligger i släkten att ha otillräcklig mjölk. Många kvinnor som har tunn mjölk har då inte heller så mycket mjölkkörtlar att de kan få igång så mycket mjölk barnet behöver. Då säger man att mjölken är för tunn eftersom mjölken inte är tillräckligt fet för att tillfredsställa så ofta barnet vill äta.
  • Tilda78

Bebisar får kämpa mer när de äter vid bröstet, det tar längre tid o de upplevs mätta. Äter de däremot från en flaska rinner innehållet bokstavligen ner i halsen på dem utan att de behöver anstränga sig lika mycket. Det går ofta snabbare att äta o upplevs vilja ha mer när flaskan är tom. Men det beror ju på att de inte hunnit känna någon mättnadskänsla så snabbt. Din bebis får säkert i sig tillräckligt. Om inte annat så märker du det på BVC när ni väger.

Svar på tråden Sonen inte nöjd när flaskan är slut