Inlägg från: Muslimska mamman |Visa alla inlägg
  • Muslimska mamman

Sonen inte nöjd när flaskan är slut

Det brukar ofta vara så att mjölken inte rinner lika bra och mycket när man pumpar ur som när man ammar. När du ammar kommer den där kontakten och babyn stimulerar bröstet för att få ut mer mjölk. En bröstpump är väldigt stelt och opersonligt och stimulerar inte lika bra alls. Så visst är det skillnad på amning och pumpning. Sedan finns det många kvinnor vars mjölk inte är fet nog. Ser din mjölk kritvit ut är den bra, men ser den halvgenomskinlig eller till och med vattnig ut så är det stor risk att mjölken inte är fet nog för barnet att bli mätt på. Du kan ju pröva att varva mjölkersättning och amning och se om mjölkersättning mättar honom mer.

• Muslimska mamman
    Daeminimon skrev 2011-11-02 10:41:18 följande:
    Nej nej nej nej nej! Det där är inte sant! Bröstmjölk kan se ut som grumligt vatten, det betyder INTE att det är något fel på den, eller att den inte är fet nog! Det där är bara en myt! Åh, vad skönt det vore om folk slutade sprida såna här osanningar.

Mjölken ändras under en amning. Om du pumpar och lämnar mjölken i en genomskinlig burk/flaska, så kan du se efter några timmar att mjölken delats upp i flera lager, varav ett är i princip genomskinligt. Det är helt normalt och betyder alltså INTE att mjölken är på något vis "blaskig".

Om du vill öka produktionen för att kunna pumpa mer så är det sämsta mna kan göra att varva med ersättning. Pumpa en eller två gånger extra istället. Även om inget/nästan inget kommer de första gångerna stimuleras brösten, och du kommer att producera mer mjölk.
    Om det är fel på bröstmjölken eller inte visar ju BVC:s viktuppgång plus om barnet blir mätt. Jag pratar inte om grumligt, utan jag pratar om vitt vatten som inte bara är grumligt utan snarare bara som vatten men med lite färg. Det problemet hade jag, och det problemet hade min mamma och hennes mamma. Genetiskt. Men kvinnor kan ha olika stora problem. Finns kvinnor med perfekt mjölk som kan helamma, andra som måste halvamma och andra vars bröstmjölk inte duger alls.
    Man kan ju inte leva för att pumpa... Tar jättelång tid. Först pumpa, sedan mata, sedan pumpa, sedan pumpa igen, sedan mata... Du kommer aldrig hinna annat. Går det att underlätta för sig så gör det och hindra dig inte för alla som säger att amning är det bästa. Ibland är det bästa för dig och barnet att varva ersättning trots allt.
  • Muslimska mamman
    Cloudberry skrev 2011-11-02 10:55:12 följande:
    Alla kvinnor har tillräckligt fet mjölk, skillnaden är att de som har riktigt fet mjölk inte behöver amma lika ofta som de som har tunnare mjölk.
    Inte alla kvinnor har tillräckligt fet mjölk. Det finns kvinnor som har genetiska problem som ligger i släkten att ha otillräcklig mjölk. Många kvinnor som har tunn mjölk har då inte heller så mycket mjölkkörtlar att de kan få igång så mycket mjölk barnet behöver. Då säger man att mjölken är för tunn eftersom mjölken inte är tillräckligt fet för att tillfredsställa så ofta barnet vill äta.
Svar på tråden Sonen inte nöjd när flaskan är slut