Mimmlas skrev 2011-11-02 11:33:19 följande:
Jag tror det beror på hur mycket man förväntar sig att de ska lyda. Jag förväntar mig att barn ska lyssna när jag ber dem, borsta tänderna, komma och sätta sig vid bordet för att äta, inte springa över vägen osv.
Då är det bra om de lyder. Om de inte gör det så får man ta det då.
Om barnet inte vill borsta tänderna just då så får barnet argumentera varför det inte är lämpligt. Om jag inte anser det vara ett tillräckligt bra argument ska barnet lyda och göra som jag bad som tex.
Jag anser inte att man ska straffa barn för att de tycker eller vill saker.
Jag stödjer inte användningen av time-out heller. Jag tror man ska börja i rätt del av problemet inte ta det största straffet direkt.
Men däremot som många här säger att inte ge sina barn utegångsförbud eller konsekvenser av uppförandet som de uppvisat tycker jag är vansinne. Barn måste lära sig gränser och regler.
Och det kan de göra utan att förlora en kritiskt infallsvinkel på problem. Mina föräldrar tex straffade inte mig utan att förklara varför. Jag fick först långa utlåtanden varför det som skedde gjorde det och efter att jag lugnat ner mig så pratade vi igenom vad som gick fel. Jag fick lära mig tydliga gränser och behövde aldrig tvivla på vad mina föräldrar skulle reagera på att jag gjorde.
Det var logiska konsekvenser för mig, eftersom jag fick en förklaring.
Men så pratade mina föräldrar väldigt mycket med oss barn och förklarade rätt och fel och diskuterade med oss. Vi fick till och med argumentera oss fram till vem som skulle få den skålen med mest chokladpudding i, och det var aldrig milimeterrättvisa hemma hos oss. Vi fick lära oss att ta för oss och förklara varför vi förtjänade just den skålen. Som sagt, min mor är pedagog och det avspeglade sig i vardagen.
Fast här delar jag inte din uppfattning, eller så tror jag faktiskt att du kommer att ändra uppfattning när du själv får barn (och det säger jag inte för att låta nedlåtande eller liknande)
Om vi tittar på några av de första sakerna du tar upp:
Borsta tänderna

. Ja, vi borstar alltid tänderna. Det är något vi inte kompromissar om. Däremot förväntar jag mig verkligen inte att de "snällt" kommer skuttandes direkt när jag ber dem eller säger att det är dags att borsta tänderna. Det finns liksom inte ens i min vildaste fantasi

. De flesta små barn fungerar inte så. Många gånger gör de det, andra gånger gör de det inte. Det beror på flera saker. De kanske inte vill sova och kopplar tandborstningen på kvällen med sovdags. De håller precis på med något som de inte vill avbryta just då. De bara tycker tandborstning just då låter skittrist rent ut sagt. Vanligen handlar det om att de tycker något annat är roligare. Trots att de inte är lydiga vad gäller detta så har vi aldrig tvingat till tandborstning, aldrig heller hoppat över tandborstning. Däremot har det ibland fått ta sin lilla tid, en hel del resonerande, en och annan kompromiss och en och annan "bara-vänta-ut-för-de-är-i-en-period-då-det-är-viktigt-för-dem-att-känna-att-det-är-dem-själva-som-bestämmer-över-sin-tillvaro". Tandborstning är inget jag vill ska förknippas med tvång eller något negativt, känns som om man ställer till det för både sig själv och barnen snarare än något annat. Sedan tycker jag också att det handlar om kroppslig integritet och att gå varligt fram så att säga. Det dröjer rätt många år innan du kan be ditt/dina barn argumentera för sin ståndpunkt. Du kommer att stöta på en hel del protester mot än det ena än det andra innan dess

. Många gånger kommer det att handla om frigörelse, kroppslig integritet och vikten för barnet att känna att han/hon har bestämmanderätt över sin egen person och situation......sådant som är självklart för oss vuxna. Det är självklart inte alltid möjligt som vi alla vet, men att bibehålla respekten för barnets upplevelse och känsla av detta bör man ständigt påminna sig om. De är trots allt total beroendeställning. De vet att vi som föräldrar är allsmäktiga och att det i slutändan blir som vi bestämmer........det bör man påminna sig om och inte missbruka.
Sätta sig vid bordet för att äta. Tja, ska de äta så vill jag att de sitter vid bordet. Mat äts vid bordet. Däremot så tvingar jag dem inte att äta. Är de inte hungriga så är de inte hungriga, och äter de inte så behöver de självklart inte sitta vid bordet heller. Oftast kommer de och sitter en stund ändå för att de vill ha sällskap.
Inte springa över vägen. Ja, det är väldigt bra om de inte gör det

, men det är ju trots allt mitt ansvar som förälder under rätt bra många år. Min snart 4-åring har rätt bra koll på det faktum att man ska vänta vid övergångsställe och inte springa ut i vägen men samtidigt absolut inget jag kan lite på. Blir han upprörd eller uppjagad så kan han utan tvekan springa rakt ut i en väg oavsett vad jag säger och det har inget med olydnad att göra. Lillebror på 2½ har ingen som helst trafikvett. Och han är fullständigt normal.