• Nettis

5:e missfallet

Som väntat så fick jag mitt 5:e missfall i fredags, vecka 8 denna gång. Smärtan över att spola bort sin högsta dröm är outhärdlig.

Som vanligt kommer läkarna säga att det inte finns något fel på varken mig eller maken (maaassaaa tester har gjorts) Men jag tycker att något är fel! Såhär mycket otur kan man bara inte ha.

Tyvärr känns hoppet att någonsin få ett barn ganska så bortblåst nu. Kanske måste jag börja ställa in mig på att jag aldrig någonsin kommer få min dröm uppfylld. Jag har inte åldern emot mig, är bara 26 år, däremot har jag orken emot mig, för jag vet inte hur mycket mer jag orkar försöka.

Finns det någon därute som har varit med om en massa missfall utan att det har funnits något fel på er? Har det gått bra tillslut? Har ni gjort något särskilt för att det gått bra?

• Svar på tråden 5:e missfallet
  • lod82

Gaaaa, absolut, jag håller med dig, har absolut inte lagt det åt sidan att det kan vara TSH-värdet som är orsaken, blir bara så kluven när läkarna säger att det är ett bra värde. Dock så har jag läst att det är ett hormon som är viktigt när hjärnan bildas som jag tror är i (rätta mig om jag har fel) i v7-8 och att man då får missfall om hormonet inte är ok. Mina missfall har alla skett i v 5 v 6 och en skrapning i v9 där man var osäker på om det ens fanns något foster. Då borde det ju inte bero på det tycker man ju, eller vad tror du? Vad har du själv för värde? Har du någon koll (eller någon annan) på jod i kosttillskott. I mina så ingår jod i 100 % rekommenderad dosering. Hur påverkas TSH när man intar jod, höjs eller sänks värdet??

• Gaaaa

Jag har haft 2,2 1,5 1,46, 1,7 i Tsh. Men mitt T4 hållar som en galning.

Jag var också kluven i början och tänkte att jag tar tag i detta efter graviditet osv men det funkar ju inte så...
    Jag har läst solskenshistorier från 2 v. med levaxin till några månader så har graviditet konstaterats.

Och jag är ju sååå mycket piggare och har ju börjat träna 2-3 ggr i veckan nu och orkar till och med ett liv etfer träningen. Innan var jag tvungen att göra en sak dirket efter jobbet typ handla. Och jag kunde inte åka hem innan för då orkade inte min kropp att ta sig ut igen. Träffade aldrig några vänner på vardagar. Knappt under helgen heller för jag var för trött. Och behövde ladda för kommande arbetsvecka.
    Orkade inte prata i telefon, läsa böcker eller se djupare filmer. Inga nya vänner mm mm.
    Allt har ändrats nu efter en månad.

• lod82

Började du med Levaxin när du hade ett värde på 2,2? Var det läkaren som rekommenderade medicinering vid det värdet och hur mycket är doseringen?

• Gaaaa

Nej, jag började när jag hade ett värde på 1,7. Och det var jag som ville prova.
    han gav mig dosen 50 mg men jag delar tabletterna fortfarande...

• lod82

Ok, där ser man, då är ju du verkligen ett bra exempel på att man kan behöva Levaxin även fast man har ett jättebra värde. Är du säker på att det är milligram och inte mikrogram? Läste ju att en vanlig dosering är 100-150 mikrogram! Så om jag har förstått det rätt så äter du 25 milligram eller mikrogram om dagen? Vad hade du för T4-värde innan du började med Levaxin?

• Gaaaa

mg är det i allafall

Mitt T4 har hoppat mellan 18 till 10 till 16. Jag vet inte vad det betyder men ska ha mer koll på det nu när jag tar levaxin.

• snigelkatt

Jag har också en smärtsam bakgrund av upprepade missfall, har fått 6 st före v 12 under de 5 åren vi kämpat för att få bli föräldrar.
    Mängder av utredningar har gjorts, och ingen av läkarna kunde finna något fel, varken på mannen eller mig.
    Denna graviditet har vi nu tagit oss ända till v 32, och har börjat räkna dagarna till BF, hur otroligt det än känns
    Jag är ett levande bevis på att det faktiskt Kan gå, trots allt helvete man gått igenom.
    Behandlades med progesteron vaggisar 3gg/dag fram till v 12, och tar trombyl hela graviditeten fram till v 34.
    Vet ej om det var denna medecinering eller en ofantlig tur bara som gjort att vi kommit såhär långt.
    Lycka till, och hoppas det kommer gå bra för dig med tillslut!

• Ninninn

Tror ni folacin kan hjälpa mot mf?? den dosen är väl betydligt högre än den folsyran man köper på apoteket!

• Pimpinellan
    Ninninn skrev 2011-11-10 18:11:35 följande:
    Tror ni folacin kan hjälpa mot mf?? den dosen är väl betydligt högre än den folsyran man köper på apoteket!
    Det var nog det enda man fick förr i tiden mot missfall. 10 ggr starkare än vanlig folsyra så visst kan den hjälpa. Men det finns nog det som hjälper bättre tror jag,men i kombination med annat så.
  • lod82

Snigelkatt: Tog du Trombyl innan du fick ett plus eller efter?

• Person

Usch vad jobbigt Nettis. Så hemskt.
    Jag är på missed abortion nummer 3 och orkar inte heller mer nu känns det som. Inga fel på mig heller. Vår läkare säger dock att det kommer att gå om vi fortsätter att försöka. Han tror att det är äggen som har något fel men att det till slut kommer att komma ett felfritt ägg. Men, så klart är det inte säkert att man orkar försöka tills det lyckas.
    Jag tycker att det är viktigt att ta pauser mellan försöken. Att försöka att ha lite roligt, njuta av livet, tänka på något annat ett tag. Och sedan när/om man känner att man vill och orkar försöka igen. 
    Jag hoppas att du mår bättre snart 

• snigelkatt
    lod82 skrev 2011-11-11 11:44:47 följande:
    Snigelkatt: Tog du Trombyl innan du fick ett plus eller efter?
    Tog trombyl redan från ÄL, och ska ta dem till v 34.

Svar på tråden 5:e missfallet