• Kaupa Jaur

I vilken ålder är det okej att bjuda sina barn på stryk?

Jag och min man har en son på 14 år som är nyfiken på våld av olika slag. Han sitter framför datorn och spelar våldsspel, kollar på thaiboxning och är med i skojbråk i skolan ibland.

Jag och min man satt och pratade om hans våldsfixering häromkvällen när han inte var hemma och eftersom vi hatar att han är så lockad av våld och tycker det är så spännande så har vi nu bestämt oss för att tillsammans ge honom en rejäl omgång stryk så att han slutar beundra våld. Men vi är lite oense om när vi ska göra det... Jag tycker 14 är lite för ungt, vill vänta till minst 15 medan min man tycker att det är lika bra att ta tag i det på en gång.

Hur har ni andra gjort? Räcker det med att han blöder eller bör han bli medvetslös en gång för att "misshandeln" (eller om man nu ska kalla det uppfostran) ska ha nån avskräckande effekt?

Vi har väl mest tänkt oss knytnävsslag och kanske lite sparkar, men inte slå luften ur honom för vi älskar honom ju.

Men i vilken ålder är det okej att bjuda sina barn på stryk?

• Svar på tråden I vilken ålder är det okej att bjuda sina barn på stryk?
  • Patzie

ÖHH Polisanmäler han er blir ni av med honom. Tja ni kanske älskar honom så mkt så det är bättre för honom att växa upp någon annanstans.

• Kaupa Jaur

Nej, klart vi inte vill bli av med honom! Ok, vi vet att det är olagligt att slå sitt barn kanske, men vi gör det för att han ska få smaka våld hemma och inte vara med om något våld man inte riktigt vet vad det är.

• QueenObscene

Kanske ni bör vänta tills han är 15, det känns ju lite mer rätt då när han är moppe- & byxmyndig. Sen är det väl bara att mata på?
    Ni kanske kan göra det hela till en familjedag och klä ut er till era favoritkaraktärer i "Tekken"?

• QueenObscene

... Och jag tycker absolut han bör bli medvetslös, men rikta inte så många sparkar mot huvudet, han måste ju minnas händelsen för att han ska förstå konsekvenserna av våldet.

• Tonårsmamman1

Tycker ni ska börja med en gång. Våldet ute i samhället går allt längre ner i åldrarna, och då är det inte rätt att han står utanför. 

• carita02

Bjud på en rejäl fylla först så gör det mindre ont så att säga.

• yndra

Varför vänta så länge? Jag började straxt efter att sonen lärt sig gå

• Kaupa Jaur
    QueenObscene skrev 2011-11-01 17:42:30 följande:

Kanske ni bör vänta tills han är 15, det känns ju lite mer rätt då när han är moppe- & byxmyndig. Sen är det väl bara att mata på?
    Ni kanske kan göra det hela till en familjedag och klä ut er till era favoritkaraktärer i "Tekken"?

Nej, då finns ju risken att han tycker vi är coola! Det här ska vara riktigt hemskt för honom, ett riktigt karateslagsmål liksom. Men jag håller också med dig om att 15 verkar vara en bättre ålder.
  • Kaupa Jaur
    yndra skrev 2011-11-01 17:49:27 följande:
    Varför vänta så länge? Jag började straxt efter att sonen lärt sig gå
    Ja, vi ångrar oss  att vi har curlat honom så länge... Nu kommer eftersmaken av för slappa stryk i barnaåren
  • yndra
    carita02 skrev 2011-11-01 17:47:53 följande:
    Jag provade det, men ungen kunde ju inte stå upp när jag skulle slå honom
  • Leone i Västerås

Vore det inte bäst att ta det så fort som möjligt? Jag menar, ju äldre han blir desto större risk att ha helt enkelt ger tillbaka, och det vore ju inte så lyckat.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • carita02
    Leone i Västerås skrev 2011-11-01 17:58:13 följande:
    Vore det inte bäst att ta det så fort som möjligt? Jag menar, ju äldre han blir desto större risk att ha helt enkelt ger tillbaka, och det vore ju inte så lyckat.
  • G 13

Skriv in han på kampsport så kan han i efterhand kanske banka in lite vet i skallen på er
    Jag skulle rekommendera aikido.

• vampyria2

Fan vad förbannab jag blir på såna här korkade inlägg, hur fanken tänker ni här????  Varför har ni inte gett ungen spö från början, hur tror ni att det känns om ni börjar nu??? jag har gett mina lite små smällar från dag ett så de sakta men säkert vänjer sig och på det viset inser att det är INTE så man ska göra!!!!!!

• QueenObscene
    Kaupa Jaur skrev 2011-11-01 17:54:16 följande:
    Nej, då finns ju risken att han tycker vi är coola! Det här ska vara riktigt hemskt för honom, ett riktigt karateslagsmål liksom. Men jag håller också med dig om att 15 verkar vara en bättre ålder.
    Nää, han ska ju se hur läskiga spelen kan vara i verkligheten. Att få dyngstryk av en jätte med tigerhuvud och en liten asiatisk tjej är inte att leka med, han kommer att bli skiträdd.
  • QueenObscene
    vampyria2 skrev 2011-11-02 12:42:38 följande:
    Fan vad förbannab jag blir på såna här korkade inlägg, hur fanken tänker ni här????  Varför har ni inte gett ungen spö från början, hur tror ni att det känns om ni börjar nu??? jag har gett mina lite små smällar från dag ett så de sakta men säkert vänjer sig och på det viset inser att det är INTE så man ska göra!!!!!!
  • Kaupa Jaur
    yndra skrev 2011-11-01 17:57:04 följande:
    Jag provade det, men ungen kunde ju inte stå upp när jag skulle slå honom
    Har hört att många andra också haft det problemet men de har föreslagit gåstol för barnet/bebisen att sitta i. Då sitter slagobjektet still och man behöver inte bli så trött i benen av att springa efter hela tiden.
  • Kaupa Jaur
    G 13 skrev 2011-11-02 12:39:44 följande:
    Skriv in han på kampsport så kan han i efterhand kanske banka in lite vet i skallen på er
    Jag skulle rekommendera aikido.
    Nej, jag tror tyvärr han kommer tycka kampsport är roligt
  • astegmatism
    Kaupa Jaur skrev 2011-11-01 17:35:16 följande:

Jag och min man har en son på 14 år som är nyfiken på våld av olika slag. Han sitter framför datorn och spelar våldsspel, kollar på thaiboxning och är med i skojbråk i skolan ibland.

Jag och min man satt och pratade om hans våldsfixering häromkvällen när han inte var hemma och eftersom vi hatar att han är så lockad av våld och tycker det är så spännande så har vi nu bestämt oss för att tillsammans ge honom en rejäl omgång stryk så att han slutar beundra våld. Men vi är lite oense om när vi ska göra det... Jag tycker 14 är lite för ungt, vill vänta till minst 15 medan min man tycker att det är lika bra att ta tag i det på en gång.

Hur har ni andra gjort? Räcker det med att han blöder eller bör han bli medvetslös en gång för att "misshandeln" (eller om man nu ska kalla det uppfostran) ska ha nån avskräckande effekt?

Vi har väl mest tänkt oss knytnävsslag och kanske lite sparkar, men inte slå luften ur honom för vi älskar honom ju.

Men i vilken ålder är det okej att bjuda sina barn på stryk?

stryk, va´fasen nu? stryk skall man väl inte ge?
  • Batmamba
    carita02 skrev 2011-11-01 17:47:53 följande:

Ja! Då blir det mer realistiskt dessutom. Precis som på stan!

Men föräldrarna bör vara (minst) lika mkt på lyset som sonen för att det ska bli rätt feeling.
Svar på tråden I vilken ålder är det okej att bjuda sina barn på stryk?