• pennanjenna

Ersättning vid enstaka tillfällen?

Jag har en dotter på 3,5 månad. Jag helammar henne, och det fungerar jättebra. Nu har mjölkproduktionen börjat "anpassa" sig, och jag får inte så ofta överflöd. Frågan är om det går att ge henne ersättning vid enstaka tillfällen, om jag måste vara ifrån henne, men inte kunnat pumpa ut mjölk så det räcker? 
    Hon tar flaska bra, då jag pumpat ut vid andra tillfällen, tidigare när jag hade för mkt mjölk.
    Kan hon må dåligt av att få annat än mjölken som hon är van vid, och kan det bli problem att amma efteråt?

• Svar på tråden Ersättning vid enstaka tillfällen?
  • lövet2

Hon kan må dåligt av att plötsligt få en hel massa ersättning (förstoppning är vanligast), men det vet du inte förrän efteråt. Det kan också bli problem med amningen, men det vet du inte heller förrän efteråt. Du får liksom väga fördelar mot nackdelar där och bedöma om du vill ta risken ...

• pennanjenna

tack för ditt svar. absolut inte värt, om hon mår dåligt. sen är det så att det ibland känns som att mjölken inte räcker hela vägen, får mellan varven ge båda brösten om hon ska bli nöjd. märker man hur hon mår om man skulle ge henne ett mål av ersättning, för att testa hur hon reagerar, innan man ger sig på flera mål samma dag?

• Helene70

Det bästa vore om du ger ersättning när du är hemma. På så sätt vet du hur det går. Min personliga erfarenhet efter att ha delammat min son är att bröstmjölken var "tuffare" mot lillens mage än vad ersättningen var. Andra har annorlunda erfarenheter så hur din son reagerar kan du inte veta innan du provar.  

• Tina8601

Jag började ge min son ersättning när han var 3 månader. Jag gjorde som så här... Jag ammade honom en liten stund.. så att han inte blev helt mätt, och sedan gav jag ersättning precis efteråt.  Gav honom ett mål om dagen till en början. Började på morgonen/lunchen. Så jag såg om han fick ont i magen eller liknande. (ville ju inte riskera att han skulle skrika en hel natt).. ;) Och sedan ökade jag målen successivt.

• Muslimska mamman

Jag delammade en tid innan jag var tvungen att sluta amma. Och när jag delammade (dvs jag ammade och gav ersättning - ej pumpa ur - när jag inte ammade) och det gick inte så bra i början. Hans mage blev hårdare och han hade ont. Värre blev det när jag var tvungen att helt gå över till ersättning. Men så blev jag tipsad av mamma att blanda ersättningen svagare, så jag tar lagom mycket vatten men ett helt mått pulver mindre än angivet. Då fungerade magen bättre, och sedan när jag började med Sempers magdroppar en gång om dagen flöt allt på perfekt!

• Veritaslux

Vi ger ersättning då och då just av de skäl du nämner. Någon gång då och då är det skönt att ge sig ut på egen hand några timmar... Amningen fungerar kanon, men gör däremot inte pumpning. I början blandade vi ersättning med bröstmjölk (det jag lyckats få ut) men sedan har vi insett att det fungerar hyfsat. Det har krånglat lite med flaska till och från men brukar fungera bäst när jag inte är hemma så när maken haft henne har dottern ätit!

Om det fungerar med ersättningen ska du ändå tänka på att det påverkar din mjölkproduktion om du börjar ge henne regelbundet. Någon gång ibland ska inte spela någon större roll, och har inte gjort för mig. Jag har dock oftast pumpat en liten stund när jag kommit hem för att "lätta på trycket".

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • pennanjenna

det har gått jättebra att ge henne, hon äter med god aptit, både ersättningen, och när man ammar igen efter:)

Svar på tråden Ersättning vid enstaka tillfällen?