• Magnus Petersson

ge tillbaka Skåneland till Danmark!

Jag har på senare tid börjat ta saken "ge Skåne tillbaka till Danmark" på största allvar, jag anser fullt ut att Skåneland ska tillhöra Danmark, jag bor i Blekinge och känner mig mer dansk än svensk, Stockholm känns mer utländskt än Köpenhamn för mig. Här är en som också håller med om detta:
     http://jp.dk/indland/indland_politik/article1211438.ece
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11315854.ab

och det finns många som håller med om det:
     http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11315867.ab

Jag önskar en mer seriös politisk debatt om detta då jag anser på allvar att Skåneland bör tillhöra Danmark. Om inte det skulle funka, så anser jag att Skåneland bör vara självständigt, eftersom jag och många andra känner oss verkligen inte som svenskar, kolla till exempel på hur gamla hus och kyrkor är byggda i Skåneland och övriga Sverige, det är en väldigt stor skillnad faktiskt. Skåneland är Skåne, Blekinge, Halland och Bornholm, och har ett eget språk, detta språket heter skånska som är ett skandinaviskt språk nära besläktat med danska, finns fortfarande skånsk skrift:
     http://www.skanelandsframtid.org/index-sk.htm

arbájjar mæ politiska visionor, forr ad me en yppen, vælkûmnane regionalism stæærka kûltur å identited i Blégen, po Bârnehólm, i Hállen å i Skåune. Alla ska kûnna føla si deláktia i den regionâla eniheden. I den kûltur som Foreningen Skåunelanns Framtid arbájjar forr, inngår all kûltur som hâr specifik koppling te regionen, meningen osse forrsjéllia typor au blænnkulturer. Kûltur å identited e allri nåd stâtist men forrænras mæ tiden.

De som är från Skåneland förstår nog det mesta om inte allt av den texten, meddans övriga Sverige troligtvis inte förstår så mycket. Danmark tillåter sina områden att ha egna språk, vid Färöarna talar man färöiska som officiellt språk och vid Grönland talar man grönländska som officiellt språk. Sverige däremot vägrar ge lokala språk officiell status, som bland annat skånska, jämtländska, gutniska och älvdalska,.

• Svar på tråden ge tillbaka Skåneland till Danmark!
  • MiScHoOo
    Magnus Petersson skrev 2011-11-02 02:51:18 följande:
    Precis vad jag vill mena också! Tack för att du respekterade min åsikt, istället för massa glåpord och påhopp som till exempel "flytta till Danmark då!" 

va det ett påhopp??? då är du känslig person,,,
  • Magnus Petersson
    MiScHoOo skrev 2011-11-02 02:52:31 följande:
    va det ett påhopp??? då är du känslig person,,,
    Eftersom jag sa att detta bör vara en seriös politisk diskussion ja, du borde istället skriva lite mer varför du anser Skåneland ska vara svenskt, trots att svenskarna inte alls följde avtalet.
  • MiScHoOo
    Magnus Petersson skrev 2011-11-02 02:55:17 följande:
    Eftersom jag sa att detta bör vara en seriös politisk diskussion ja, du borde istället skriva lite mer varför du anser Skåneland ska vara svenskt, trots att svenskarna inte alls följde avtalet.

tänker inte diskutera mer i tråden, eftersom du är en känslig person och är ute efter medhåll av dina åsikter utan här fanns två ifrån skåne som sa att dem vill tillhöra sverige, men det passade inte in hos dig, hur som helst lycka till med din tråd
  • Magnus Petersson
    MiScHoOo skrev 2011-11-02 02:59:13 följande:
    tänker inte diskutera mer i tråden, eftersom du är en känslig person och är ute efter medhåll av dina åsikter utan här fanns två ifrån skåne som sa att dem vill tillhöra sverige, men det passade inte in hos dig, hur som helst lycka till med din tråd
    är inte alls känslig, men vill ha en mer seriös debatt
  • Lumo

Ni grundar resonemanget på flera hundra år gamla händelser. Om vi tänker så viset det ju lika logiskt att istället återuppta den stormakt vi en gång var o sluka både danmark, norge (finland, polen osv osv) o hävda att de närmsta ju ändå pratar så lika oss att vi istället gör dem till dialekter.

Och på vilket sätt borde gamla byggnader bestämma vilket land du bör tillhöra? Konstigt argument... Finns ju många städer som arkitektoniskt påverkats av säg tyskland, ska då dessa tillhöra tyskland? Alla områden har ju påverkats av något under någon tid. Danmark själva har påverkats massor av kringliggande länder, så även av sverige. Hur drar vi då vidare era argument?

Sen kan jag ju hålla med om att skåningar är utomjordingar, som tyvärr ofta verkar leva i det förgångna. Såg på Morbergs matprogram som i veckan besökte just Skåne. Reflekterade faktiskt över den fientlighet som flera uttryckte mot utbölingarna (08-orna bl a). Det var rent ut sagt med en otrevlig underton de pratade om "de andra". Kanske är det istället dax att skåningarna ser på sig själva som en del, inte som utbölingar, för de är de själva som utmålar sig som sådana o därmed blir det. Hur ockuperade kan de verkligen vara några hundra år senare?

• puss

men herre gud. det här är ju hemskt. hur kan man vilja kvars fjärsa och drei kvarsa?
    det är ju galet!! galet, i tell you!!!

Ät min sidfot
  • Mentat

En betydligt enklare lösning är ju att fortsätta så som vi har börjat - att integrera Europa och göra gränserna allt mer irrelevanta.

• SkåneP

Japp.

Låt oss kasta ut den svenska ockuptationsmakten och låta lära ut att Kung Kristian II av Danmark, Norge och Sverige kallas "Kristian den Gode" och inte "Kristian Tyrann" och att skottkärra heter rullebör.

• Geerth

Ehm... Christian II hettar... Christian II i Danmark, INTE Kristian den Gode.
    Vi gillar ham inte heller, han förlota Sverige ju! :P

Jag tycker som TS: Skåne (och Blekinge och Halland) tilbaks til Danmark! Vi SAKNAR er!

Svensk är jättesvårt. ;)
  • fisförnäm

När jag läser "SkåneLAND" så undrar jag om det inte vore att föredra självständighet istället?

• neonguy

Danmark får gärna ta över hela Sverige. Lite mer ordning och reda där. Sverige är typ som den efterblivna/kraftigt insjuknade storebrodern - politiskt sätt.

• Realisten1

Ja!

Skåningarna vill, förväntar sig att Sverige ska stå för kostnaderna för den oansvariga invandringspolitiken som rådit men som i framtiden med säkerhet kommer rådas bot på som tur är.

Konstigt att man försvarar en kultur (Islam) som främjar monokultur genom att hävda att man främjar multikulturalism.

Bakvända landet.

Bengt Larsson
Svar på tråden ge tillbaka Skåneland till Danmark!