• cattiwik

Vad är rimligt att ta betalt av en inneboende.

Har en släkting som ska flytta till samma stad som oss. Han kommer då måste söka en lägemhet och ska under tiden få bo med oss i vårat hus. Anser ni att det är rimlgt att ta ut någon hyra och i så fall hur mycket?

Personen i fråga är vuxen med en normal, relativt bra inkomst.

Vi kommer att dela på maten, så detta ingår i så fall inte i "hyran".

• Svar på tråden Vad är rimligt att ta betalt av en inneboende.
  • Bobbylove

Vår inneboende betalar oss 1500 i månaden. Då har han eget rum, med fri tillgång till resten av huset också.

• pluvdo

När jag bodde inneboende hos en gubbe så betalade jag 2000 kronor. Då ingick sådant som telefoni, bredbandd, el och så hyran då. Ja och toalettpapper och diskmedel och sånt som gubben köpte hem i storpack.

• cattiwik

Han kommer inte få ett eget rum. Han kommer sova i ett allrum på övervåningen. Det blir ju ett eget rum men det är öppet om man så säger.

• BuoBä

1500 till 2000 kr/månad tycker jag är rimligt, om det handlar om mer än bara en vecka eller två.

Om ni inte är bombsäkra på att släktingen är en ordentlig typ som kommer göra sitt bästa för att hitta en egen bostad så skulle jag även komma överens om hur länge det är OK att han stannar som längst. Kom också överens om vilka regler som gäller för gemensamma utrymmen, om tex städning och disk. Kan bli rätt jobbigt i längden med en inneboende som aldrig hjälper till, och aldrig flyttar ut för att det är billigt och bekvämt.

• månkan01

Min dotters pojkvän har flyttat in hos oss, dem har hela vardagsrummet tillsammans. Min dotter har fått betala sammanlagt 3000kr i månaden för mat och hyra - bredband och el ingår då. Men vad kan jag ta av honom? hittills har han bara gett mig 1000kr för boende och mat. Han har bott här nu i en månad.Tacksam för ett snabbt svar. 

Månkan.

• Hermioney
    cattiwik skrev 2011-11-02 10:45:19 följande:
    Har en släkting som ska flytta till samma stad som oss. Han kommer då måste söka en lägemhet och ska under tiden få bo med oss i vårat hus. Anser ni att det är rimlgt att ta ut någon hyra och i så fall hur mycket?

Personen i fråga är vuxen med en normal, relativt bra inkomst.

Vi kommer att dela på maten, så detta ingår i så fall inte i "hyran".
    klart ni måste ta ut hyra annars får ni dras med er vän i all evighet tills denne hittat den perfekta lägenheten istället för att hitta en lägenhet att bo och sen hitta den perfekta
  • Finlandia64

Hej jag hoppar på denna tråd med ungefär samma fråga.

Min tjej bor hos mej trotts att hon har eget boände hon har bott hos mej i snart 3 år.

Hon har egna kostnader för sitt hus så som lån sophämtning värmekostnader m.m.

Jag betalar mina egna lån och allt som hör till mitt hus.

Hon betalar 500 kr i vecka plus 100 kr i bensin.

Jag betalar 600 kr i vecka för mat

Jag hon betalar inget för Tv och Bredband hon menar att hon har den kostnaden i sitt hus.

.hon bor ju här.

Vi ännvänder min bil alltid vi kör mycket..det går fort mil på bilen..sport bil.

Vi annvänder min uppvärmda Pool.

Min fråga bor hon för billigt eller vad....jag har sakt till henne att hon kan hyra ut sitt hus men hon vill inte.

Allt i mitt hem slits dubbelt om man nu kan säga så..dusch tvättmaskinen m.m

Måste säga att hon är väldigt ekonomisk

• Kjell2
    Finlandia64 skrev 2019-02-21 10:19:00 följande:

Hej jag hoppar på denna tråd med ungefär samma fråga.

Min tjej bor hos mej trotts att hon har eget boände hon har bott hos mej i snart 3 år.

Hon har egna kostnader för sitt hus så som lån sophämtning värmekostnader m.m.

Jag betalar mina egna lån och allt som hör till mitt hus.

Hon betalar 500 kr i vecka plus 100 kr i bensin.

Jag betalar 600 kr i vecka för mat

Jag hon betalar inget för Tv och Bredband hon menar att hon har den kostnaden i sitt hus.

.hon bor ju här.

Vi ännvänder min bil alltid vi kör mycket..det går fort mil på bilen..sport bil.

Vi annvänder min uppvärmda Pool.

Min fråga bor hon för billigt eller vad....jag har sakt till henne att hon kan hyra ut sitt hus men hon vill inte.

Allt i mitt hem slits dubbelt om man nu kan säga så..dusch tvättmaskinen m.m

Måste säga att hon är väldigt ekonomisk

Hur ser er långsikiga plan ut; fortsätta som nu, köpa något gemensamt, permanent flytta till dig?

Gäller forsätta som nu bör du i steg ett vara tydlig med de merkostnader som uppstår pga henne. Sen ett skäligt bidrag till övriga kostnader på det hon utnyttjar.

Ett annat altertiv kan vara att ni bor varannan vecka hos henne och använder hennes bil.

• Finlandia64

Hon vill köpa in sig i mitt hus då hon vill äga någonting men jag vågar inte att hon köper in sig. Det är mycket pengar pengar hit och dit ...( hennes snålhet ) förlåt men så är det.

Bo hos henne inget alternativ från min sida...

• Kjell2
    Finlandia64 skrev 2019-02-21 12:13:27 följande:

Hon vill köpa in sig i mitt hus då hon vill äga någonting men jag vågar inte att hon köper in sig. Det är mycket pengar pengar hit och dit ...( hennes snålhet ) förlåt men så är det.

Bo hos henne inget alternativ från min sida...

Ser ni en långsiktig framtid tillsammans är det nog vettigt om du låter henne köpa in sig, avveckla sitt gamla boende och sen får ni diskuttera hur ni hantera hushållets ekonomi.

• Finlandia64

Det finns ingen framtid med gemensamt boände.

Hon betalar 500 kr i matpengar i veckan och jag 600..men när jag sumerade januari landa totalen för mat på 7.7 tusen.

Nu har jag beställt ett ICA kort och där lägger vi in pengar..nu är det helt plötsligt noga med vad vi handlar.

Jag bjuder hem mina barn på grillat och hon betalar bara hennes del av grillningen.

Jag undrar bara vad jag kan ta betalt för nu när hon har eget boände som inte slits.

Vad är rimligt

• Kjell2
    Finlandia64 skrev 2019-02-21 12:50:17 följande:

Det finns ingen framtid med gemensamt boände.

Hon betalar 500 kr i matpengar i veckan och jag 600..men när jag sumerade januari landa totalen för mat på 7.7 tusen.

Nu har jag beställt ett ICA kort och där lägger vi in pengar..nu är det helt plötsligt noga med vad vi handlar.

Jag bjuder hem mina barn på grillat och hon betalar bara hennes del av grillningen.

Jag undrar bara vad jag kan ta betalt för nu när hon har eget boände som inte slits.

Vad är rimligt

Ska ni över huvud taget har en relation när ni inte har en framtid i gemensamt boende och ekonomi verkar vara något som är svårt att få en samsyn om.

Om ni delar på mat och övriga förbruksningvaror borde en mindre summa var rimligt för boendet. Samt att ni delar på bilkostnaden när ni åker tillsammans.

• Finlandia64

Jag förstår vad du menar.

Jag får väl fundera på framtiden.

• Finlandia64

Efter att hon vill bo här trotts hon har eget boände undrar jag vad är det skäligt att ta betalt för slitage.

Mitt hus är total renoverat och nya maskiner ...Uppvärmd Pool 40 grader.

Hon sparar ju på hennes maskiner möbler och har snål värme på i hennes hus.

Hon har bott hos mej i tre år

• Kjell2
    Finlandia64 skrev 2019-02-22 09:58:34 följande:

Efter att hon vill bo här trotts hon har eget boände undrar jag vad är det skäligt att ta betalt för slitage.

Mitt hus är total renoverat och nya maskiner ...Uppvärmd Pool 40 grader.

Hon sparar ju på hennes maskiner möbler och har snål värme på i hennes hus.

Hon har bott hos mej i tre år

Vad säger hon när du tar up frågan?

Det spelar ingen roll vilken summa vi föreslår, vägra hon betala får du inga pengar
  • Finlandia64

Hon kommer med undanflykter att hom betalar för sitt hus.

Jag tycker det är lite fel att hon sparar pengar på mej..

Ska vi ta hennes bil blir hon sur....

Frågar jag någon gång om pengar blir hon sur

• Kjell2
    Finlandia64 skrev 2019-02-22 12:37:15 följande:

Hon kommer med undanflykter att hom betalar för sitt hus.

Jag tycker det är lite fel att hon sparar pengar på mej..

Ska vi ta hennes bil blir hon sur....

Frågar jag någon gång om pengar blir hon sur

Så vad tänker du göra?

• Finlandia64

Jag ska dra åt min plånbok ..hon har haft det bra i tre år nu.

Passar det inte får hon bo hos sig själv.

Svar på tråden Vad är rimligt att ta betalt av en inneboende.