Jag har alltid fått hjälpa till mycket hemma under min uppväxt. Självklart städat mitt eget rum, men även diskat, städat huset, rensat rabatter osv. Det gjorde hela familjen tillsammans, det gav en känsla av delaktighet och gemenskap. JAG var viktig för att vårt hem skulle fungera, var känslan som fanns.
Detta är till skillnad mot min sambo, som aldrig ens städat sitt eget rum, inte plockat bort från bordet eller tvättat kläder. Våra personligheter och vår ansvarskänsla är därför helt annorlunda. Han "ser" inte när saker ska göras, han prioriterar inte skötsel av hemmet., hur mycket han än vill att vi ska ha det bra hemma. Allt detta skulle jag vilja säga beror på att han inte varit delaktig som barn, och inte "behövt" göra någonting innan hans mamma sopat banan framför honom. Mer stjälpa än hjälpa i mina ögon.
Därför tycker jag att det är väldigt viktigt att introducera samarbete i hemmet redan vid tidig ålder. Att vår dotter får känna att vi alla tillsammans hjälps åt och efter att vi städat/diskat/tvättat så är det mysigt. Nu är hon bara 16 månader, så det handlar inte om något avancerat, men hon räcker mig bestick från diskmaskinen, ett och ett. Hon får en egen färggrann trasa och torkar friskt i köket, får sträcka mig kläder vid tvätt och plocka i sina leksaker i en låda. Det tar tid, men det får det ta. Små detaljer, men förhoppningen är att hon känner sig VIKTIG. Vi gör en rolig grej av att göra vardagliga sysslor. Så småningom kommer hon att få små egna ansvarsområden och fortsätta göra fler sysslor, aldrig emot betalning utan som en självklar del av familjen och hushållet.