• Moi Mokulat

Galloperation någon mer?

Jag fick besvär med gallan när sonen var 3 månader och nu är han 5 månader. Har super ont. En gång fick min man ringa efter ambulans. Men det var innan vi visste var det var. Blev hemskickad med två panodil. Kunde inte gå rakryggad därifrån för jag hade fortfarande jätte ont.

Var sen på vårdcentralen och fick bekräftat att de var gallan och gallsten.
    Fick voltaren och en annan tablett. 
    Nu väntar jag på titthållsopertation. Har inte fått veta något hur man utför det eller så.
    Ska bara komma dit och lägga mig.

Nu ett tag har det blivit lite bättre. Undviker att äta visa saker, men igår började skiten igen.
    Voltaren tog jag för sent så jag hade ont till 5.00 och under den tiden fick jag ett anfall till.
    Skulle ha åkt in till akuten igen, men jag vet inte om de blir bättre för det. Idag går jag som en zombi med mina två barn. Har fortfarande ont, men inte som igår självklart. 
    Allt är jobbigt nu och man får inte njuta av sin lilla 5 månads bebis för man har ont hela tiden. 

Någon som tagit bort gallan och blivit bra?
    Jag är jätte nervös inför den lilla operation som alla säger att de är. Men för mig är det jobbigt.
    Någon som har några tips? Eller berättelse att dela med sig?      

• Svar på tråden Galloperation någon mer?
  • Alexi

Jag opererade gallan för 14 år sedan, titthålsop, allt fungerade bra. Jag var väl kvar på sjukhuset max ett dygn efteråt och sen kände jag mig rätt sänkt en vecka, sen var jag bra igen. Skulle tro att du får räkna med att din man får ta bebisen i alla fall några dagar. 

• Moi Mokulat
    Alexi skrev 2011-11-02 14:50:02 följande:
    Jag opererade gallan för 14 år sedan, titthålsop, allt fungerade bra. Jag var väl kvar på sjukhuset max ett dygn efteråt och sen kände jag mig rätt sänkt en vecka, sen var jag bra igen. Skulle tro att du får räkna med att din man får ta bebisen i alla fall några dagar. 

Låter jätte bra. Han får ta hand om båda barnen då. Det ska bli skönt att bli av med den.
    Har du märkt att du inte kan äta allt efter också? 
  • For all I care
    Moi Mokulat skrev 2011-11-02 14:47:32 följande:

Sist när jag åkte hem från akuten så fick jag två panodil, 400:- fattigare och fortfarande ont.

Det måste jag komma ihåg om narkosen. Något att få mot illamående  

Panodil? Det fattar jag inte. Har du inte fått diklofenaksuppar? Annars be om det för tar man det vid första känning så kan anfallet försvinna om man har tur.
  • Fru Hurtig

Jag tog bort min gallblåsa för ca 3 månader sen. Jag fick 13 anfall på 4 veckor. Eftersom jag under anfallen inte kunde ta hand om ungarna skulle jag efter mkt om om men få förtur, då jag var tvungen att ta medicin som gick över i bröstmjölken (jag ammade)  men när jag väl skulle få en tid var det stört omöjligt då det var precis efter semestrarna o massa op inbokade. De sa att nästa gång jag fick ett anfall skulle jag in o då skulle de ta mig akut. Jag fick ett anfall lagom till gubben började sin semester o blev inlagd o opererades 2 dar senare.
    Max var då ca 5 mån, jag blev inte sjukskriven då jag efter titthålsoperationen skulle fungera o lyfta mm precis som vanligt. 
    Efter op har jag inte haft några besvär alls. Kan äta vad jag vill osv.  
    Har inte sovit så gott som under narkosen på hur länge som helst! Flört 

Jag fick också Voltaren o en annan tablett som jag för tillfället inte minns namnet på. Läkare försäkrade mig om att det inte var nån fara för amning osv, men en läkarvikarie strax därefter blev orolig då jag varit tvungen att ta så många o det var NARKOTIKA i dem. De var alltså ingen känd effekt vid MINIMALT användande.  Men så många jag behövt ta nu...... Det var givetvis inget läkaren berättat om. Så var försiktig med vad för tabletter du stoppar i dig om du ammar. 
    Lycka till o hoppas du får din OP snart! 

• Millavanilla

Jag opererade bort gallan för exakt 1,5 år sen. Åkte hem ca 4 timmar efter jag vaknade ut narkosen. Hade problem med magen efteråt. Fick springa på toa i tid o otid. Men ett halvår efter operationen så var jag helt bra igen. Ett fult ärr kvar bara.

• Fru Hurtig
    Fru Hurtig skrev 2011-11-02 15:02:34 följande:
    Jag tog bort min gallblåsa för ca 3 månader sen. Jag fick 13 anfall på 4 veckor. Eftersom jag under anfallen inte kunde ta hand om ungarna skulle jag efter mkt om om men få förtur, då jag var tvungen att ta medicin som gick över i bröstmjölken (jag ammade)  men när jag väl skulle få en tid var det stört omöjligt då det var precis efter semestrarna o massa op inbokade. De sa att nästa gång jag fick ett anfall skulle jag in o då skulle de ta mig akut. Jag fick ett anfall lagom till gubben började sin semester o blev inlagd o opererades 2 dar senare.
    Max var då ca 5 mån, jag blev inte sjukskriven då jag efter titthålsoperationen skulle fungera o lyfta mm precis som vanligt. 

Jag fick också Voltaren o en annan tablett som jag för tillfället inte minns namnet på. Läkare försäkrade mig om att det inte var nån fara för amning osv, men en läkarvikarie strax därefter blev orolig då jag varit tvungen att ta så många o det var NARKOTIKA i dem. De var alltså ingen känd effekt vid MINIMALT användande.  Men så många jag behövt ta nu...... Det var givetvis inget läkaren berättat om. Så var försiktig med vad för tabletter du stoppar i dig om du ammar. 
    Diklofenaksup + en till, inte Voltarén, skulle fått det med men det blev nåt strul när läkaren skulle skriva ut recept o när jag skulle ta ut dem fanns det inget recept på dem, orkade inte ringa o söka honom så jag sket i det. Diklofenak + den andra hjälpte någorlunda, men under anfallen kunde jag bara sitta framåtlutad o kunde bara kippa efter andan, inte ta långa andetag. Jag ömsom vrålade, ömsom satt o bara försökte andas. Tack o lov är min äldste nästan 10 så han kunde ta hand om bebisen. 
    Medan jag väntade på att mannen skulle komma hem o köra mig till akuten trodde jag verkligen att jag skulle DÖ, så ont gjorde det. 
  • Moi Mokulat
    For all I care skrev 2011-11-02 15:01:25 följande:

Panodil? Det fattar jag inte. Har du inte fått diklofenaksuppar? Annars be om det för tar man det vid första känning så kan anfallet försvinna om man har tur.

vi säger så att den läkaren var inget vidare bra.

Nu har jag det.  
  • Moi Mokulat
    Fru Hurtig skrev 2011-11-02 15:02:34 följande:

två läkare har kollat och de ska inte vara någon fara med voltaren. Imorgon ska jag ringa kirugern och kolla. Orkar inte mer.
  • Fru Hurtig
    Moi Mokulat skrev 2011-11-02 15:30:06 följande:
    två läkare har kollat och de ska inte vara någon fara med voltaren. Imorgon ska jag ringa kirugern och kolla. Orkar inte mer.
    Nej, det förstår jag om du inte gör. Voltaren är ingen fara, det var den andra tabletten jag skrev om. 
  • Alexi
    Moi Mokulat skrev 2011-11-02 14:56:42 följande:
    Låter jätte bra. Han får ta hand om båda barnen då. Det ska bli skönt att bli av med den.
    Har du märkt att du inte kan äta allt efter också? 
    Det var inte något jättetydligt jag inte kunde äta innan så det är ingen större skillnad. Kan ha små känningar ibland men inget värre.
  • liji77

Jag väntar också på operation. Jag har haft en himla tur och haft få anfall. Jag fick rådet att om första Diklofenaken inte hjälper, så ta en till. Om den inte hjälper heller, då är det dax att åka till akuten.
    Innan operationen kommer du att träffa narkos läkare och du kan då berätta att du mått väldigt illa efter en tidigare operation. Då kan de vara mer frikostiga med mediciner mot illamående. Du kommer också få träffa läkaren som ska operera dig. Vid titthålskirurgi får man minst tre små snitt på magen. Ett snitt är oftast vid naveln. Självklart ska du ha god smärtlindring efter operationen. Ta upp detta med narkosläkaren/kirurgen.
    Hoppas det blir operation för dig snart.  

• Sisilya

Diklofenak brukar ges då det är muskler som spänner sig. Idetta fåll med gallan är det musklen i gallgången där stenarna fastnat som krampar. Tarm man 2 panodil/alvedon  med sin diklonfenak (som finns i voltaren med mera) så ger det större värkan. Tabetter tar tid att komma in i kroppen medan en så kallad supp (den man tar i ändan) går på minuten. Det finns en djungel av suppar som innehåller ämnet diklofenak och alla oftast lika bra. Det är bara att vara noga med övriga ämnen i dem.
    Jag fick en som hette Katogan som jag inte alls tålde. Har även fått morfinspruta på akuten och piller med mig hem men då blir man rätt groggy.
    Det kan vara bra att läsa om tabletterna man får på www.fass.se som är läkemedelsguid.

Efter gallan tagits bort har jag ibland känt av små stenar i de "djupa gallgångarna" då jag ätit pizza med för mycket smällt ost, riktigt fet mat eller päron.

Lycka till med lilla gallan.

• ThereseX

Jag har också opererat bort gallan för ca 7 år sedan.. Det gjordes med titthål och man fick vara kvar en natt på sjukhuset, dock fick jag komplikationer då ena klämman i magen lossnade och det rann ut gallsaft i magen så jag fick akut skickas till ett annat sjukhus och göra det stora snittet och laga det som lossnat. Så jag har många ärr på magen.. : )

Men det gick jättebra, jag fick vara kvar en vecka på sjukhus då jag fick feber men det hade ju med komplikationerna att göra. Men efter det har allt gått jättebra!

Hoppas du får Op snart och slipper dina besvär..

• Moi Mokulat

idag fick jag hem en blanket att fylla i om  sjukdomar m.m Så jag skickade tillbaka den direkt.

• ThereseX

Nej, det har jag aldrig hört nåt om faktist..

• mia57

Jag gick upp massor efter min galloperation jämnfet inte roligt men jag är ju hungrig hela tiden

Svar på tråden Galloperation någon mer?