• Agnes81

Nästäppa nattetid, hur hjälpa bebisen?

Min älskade dotter är snart två månader. Hon kunde sova 3-4 h i streck på natten till en början. Nu sover hon bara 1,5-2 h åt gången på natten. Anledningen: hon är täppt i näsan. BVC säger att det är Pga trånga luftgångar när så liten. Hon är inte förkyld. Hon vaknar av det.. Jag ger henne bröstet.. Det blir bättre av att amma.. Och så somnar hon om.. Men om jag kunde hjälpa henne mer nästäppan skulle vi båda sova mkt bättre. Dessutom får hon ju extra frekventa mattider pga nästäppan. Någon som har råd ang hur jag kan hjälpa henne ned nästäppan? Någon som känner igen sig? Erfarenheter? Tack på förhand.

• Svar på tråden Nästäppa nattetid, hur hjälpa bebisen?
  • Fru L

Hej!

Ge henne saltlösning (natr.chlorid), som finns på apoteket. Om hon har snor i näsan så kan du snyta ut det med NoseFrida, som också torde hittas på apoteket.

Båda kan kännas jobbiga att använda i början, men min dotter (nu 6 mån.) har efter två snuva perioder vant sig så att hon inte längre gråter då jag droppar och snyter.

Använd mjuka näsdukar för att torka överflödig saltlösning och snor.

Lycka till :)

• Philippa

Någon droppe bröstmjölk i vardera näshål bruakr ge bra effekt!

• Annika i Gbg

Om din dotter sover i egen säng kan du höja huvudänden på sängen. Lägg böcker under sängbenen. Sover hon hos dig så försök lägga henne upp på en huvudkudde. Om överdelen av kroppen är högre än resten ev henne så blir svullnaden mindre. Undvik "riktiga" näsdroppar, hon har känsliga slemhinnor men råden ovan, koksaltdroppar eller bröstmjölk, är bra. 

Det här är jobbigt för er men det kommer att bli bättre! Blir det bara sämre kontaktar du barnläkare för kontroll. 

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • Agnes81

Tack så enormt mycket för svaren! Ja, tycker det är läskigt med näsfrida men klart vi ska väl kunna få vana på det.. Har ni gett koksaltslösning i förberedande syfte eller bara precis när problemet uppstått? Och vilken typ av näsfrida är bra? Har läst att det finns en sådan då föräldern blåser ut med sin luft? Jag har typ en pipett nu som är från japanska pigeon..

• Fru L

Jag har gett näsdroppar då det behövts. Inte förebyggande.

Min näsfrida fungerar just så att man suger ut snoret. Jätte praktisk!

• Alexi

Ett tips, koksaltlösning (renässans) finns numera som nässpray, suveränt, mycket lättare att få i än med pipetter. Jag kör det varje kväll just nu på sonen, vanlig nässpray (nezeril mm) måste man ju vara mycket mer försiktig med.

• Sabai

Har exakt samma problem med min son som nu snart är fem månader. det har pågått sedan i augusti. Han kan sova en timme i sin säng och sen blir han täppt. Har använt Renässans i förbyggande syfte vissa kvällar, men är rädd att göra honom beroende.

Han sover mestadels hos mig (vilket egentligen är emot mina principer) för att komma högt upp på kudden och för att jag ska ha koll, men det blir ett evigt ammande och jag orkar snart inte med det. Vill sova bättre...

När ger det med sig, i vilken ålder ungefär?

• Alexi
    Sabai skrev 2011-11-03 20:06:46 följande:
    Har exakt samma problem med min son som nu snart är fem månader. det har pågått sedan i augusti. Han kan sova en timme i sin säng och sen blir han täppt. Har använt Renässans i förbyggande syfte vissa kvällar, men är rädd att göra honom beroende.

Han sover mestadels hos mig (vilket egentligen är emot mina principer) för att komma högt upp på kudden och för att jag ska ha koll, men det blir ett evigt ammande och jag orkar snart inte med det. Vill sova bättre...

När ger det med sig, i vilken ålder ungefär?
    Renässans, dvs koksalt är inte beroendeframkallande, det är nezeril och sådana som är det. Det var Bvc tydliga med när vi hade problem med detta, att koksalt kan man använda hur mycket som helst, nästan.
  • Agnes81

Jag blander eget.. 1 krm salt med 1 dl vatten. Recept enligt kontakt med vårdguiden.. Men ganska opulärt när jag kommer där med min pipett.. Fem mån? Det sa de inget om på BVC? Nån som känner igen detta, vars bebis det gått över på? Funderar också på om det kan vara inomhusluften? Men bara spekulationer..

• Sabai

Trodde också på inomhusluften ett tag, men så var vi på semester på Kanarieöarna för någon vecka sedan och tänkte att det skulle ge med sig, men det var samma sak där...

• Min älskade dotter

Vår dotter har varit mer eller mindre snorig hela tiden. När hon föddes kunde det va riktigt jobbigt vissa perioder, men mkt bättre nu. Nu har hon dock varit förkyld ett par svängar. Koksalt funkar jättebra! Vi köpte nässug men tycker inte det gjorde så jättestor skillnad, mest bara för stunden. Blir så mkt snor på en gång igen kände jag. När hon vaknade på natten av allt tjockt snor så droppade jag rätt mkt koksalt i näsborrarna sen somnade hon om själv nästan på en gång.

Lycka till! 

• EllaKlara

En gammal tråd, förhoppningsvis många erfarenheter. Hur har det gått för era små? Vi är i samma situation och önskar att pojken ska få slippa denna långdragna nästäppa snart. Jag har så svårt att acceptera att det inte finns något som kan hjälpa de små. Jag håller tummarna att det är någon av er som kommenterat tråden som läser och vill svara.

Svar på tråden Nästäppa nattetid, hur hjälpa bebisen?