• Anna 293

vad Ska jag göra med en 4 mån skrikande bebis?

HEj! Min dotter är 4 månader, vi har haft 4 jobbiga månader, hon hade kolik och nästan hela tiden var gnällig, jag fick råd att bära på henne, hon blev lugnare när jag bar henne sittande, (hennes rygg mot min mage). Nu när hennes kolik problem är över vill hon fortfarande bäras och skriker till hon får som hon vill. Hon kan skrika tills hon tappar rösten helt :( vad ska jag göra?
    MVH/Anna 

• Svar på tråden vad Ska jag göra med en 4 mån skrikande bebis?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är jättejobbigt med en baby som har kolik. Babyn har ont och som förälder är det svårt att hitta något sätt att lindra det onda. Men du tycks ha funnit ett sätt som hjälpt henne och gett henne tröst. Nu när det onda är över förlitar hon sig på samma trygghet och tröst när hon behöver det.
    Jag tror att du för det första ska vara glad över att du har ett bra sätt att trösta henne, men för det andra kan du behöva göra annat än att bära henne hela tiden. Därför tror jag att du ska försöka hitta nya sätt som också är tröstande. Ge henne alternativ. Kanske pappa eller någon annan kan bära henne ibland. Kanske kan man sjunga för henne, prata med henne eller något annat som är lugnande. Hon är så liten att hon säkert behöver mycket av kroppskontakt med dig eller någon annan för att må bra och det ser hon också till att få. Försök se till att du får lite
    avlastning så kommer hennes behov så sakta att förändra karaktär, men olika barn tar olika tid.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden vad Ska jag göra med en 4 mån skrikande bebis?