• plugghästen

Hemma både mamma och pappa samtidigt med första barnet? Era erfarenheter?

Jag väntas få min bebis i december. Både min man och jag pluggar fortfarande men vi har bara 2 terminer kvar att läsa. Vi kommer att ha lätt att få jobb efter utbildningen och har ärvt pengar, så det kommer inte att gå någon ekonomisk nöd på oss den närmsta tiden.

Jag skulle vilja att vi var hemma båda två en termin (efter jul) då jag tycker att det verkar så himla jobbigt att vara hemma själv med ett nyfött barn och dessutom väldigt trevligt att vara två. Men jag har inte hört någon annan som gjort så. Varför inte? Ok, jag förstår att alla inte har råd, men många får säkert in betydligt mer pengar än mig och min man men väljer ändå inte att göra så. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Hemma både mamma och pappa samtidigt med första barnet? Era erfarenheter?
  • Amy27

Har ni råd så tycker jag att ni absolut ska göra så.
    Vad underbart för den lille att ha båda föräldrarna hemma. :)
    Och det är guld värt att kunna hjälpas åt utan att behöva tänka: h*n ska upp å jobba imorgon och behöver sin sömn.

Önskar vi kunde gjort så...

Lycka till med bebben. :)

• plugghästen

Tack, vilket gulligt svar =)

Min man är lite osäker över att vara hemma eftersom han gärna vill bli färdig med skolan så snart som möjligt och att det känns tråkigt att leva på sparade pengar. Men det är ju bara under en begränsad tid! 

• As mamma

Vi ska vara hemma båda två i några månader, har inte bestämt exakt hur länge ännu :) Men vi kommer bara ha råd med det för att jag kommer vara sjukskriven istället för föräldraledig, pga väldigt hög risk för förlossningsdepression, så sambon tar ut föräldraledighet istället. Jag fick en jättedjup depression med första sonen, då var jag hemma helt ensam, så den här gången gör vi så här för att undvika det. Känns jätteskönt faktiskt, vi kommer få så mysigt hemma båda två känns det som, det blir mindre stressigt för oss båda och båda får samma chans till att knyta an till nya bebisen :) Sambon är väldigt ledsen att han inte vara hemma något med första sonen också så han ser fram emot det här. Efter några månader kommer han gå tillbaka till jobbet, men sen kanske han tar ut lite mer föräldraledighet senare. Tror att om man har ekonomisk möjlighet att vara hemma båda två i början, så är det en superbra idé :)

• såärdet

vi var ganska mycket hemma båda två med första barnet. Vi var lärare båda två och sonen föddes 2 juli så direkt hade vi ca 6 veckor som vi ändå hade semester. Sen var jag hemma heltid och maken jobbade heltid den höstterminen men sen jobbade han halvtid under våren och pluggade andra halvan så då var han hemma ganska mycket.
    När son nr 2 kom gjorde vi nästan ikadant

• Themis

Min man hade sparat semester etc. och vi var hemma tillsammans i tio veckor. Det var en helt fantastisk lyx och han kom verkligen in i matchen som förälder redan från början.

Jag tror det blir jättebra för er familj att ta första halvåret tillsammans, njut och dela på sömnbristen och blöjorna så kommer ni både att bli starkare som par och du kommer att återhämta dig snabbare.

Kör hårt!

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • plugghästen

Det låter som att det inte finns så många argument emot =) 

Tack för era fina synpunkter! 

• Alexi

Vi var hemma en månad tillsammans och det är så mysigt. Att vi inte var hemma längre var nog enbart ekonomiska skäl. Så jag tror det är jättemysigt att göra så!

• honeydew

Vi var hemma sju veckor tillsammans första tiden (tajmade så bra att jag födde under sambons första semesterdagarna, och sen tog han två veckor med pappadagar). Och jag önskar att han kunde ha stannat hemma minst lika länge till! Vi hade inte så mysigt den första tiden med kolik men det var skönt att vara två så man själv fick en paus ibland..

• Lena

Har ni omtentor kan ni ju fixa dem under den terminen så ni kan börja med allt innan avklarat.

• Lisa75

Vi var bara hemma 10 dagar tillsammans efter att vi kom hem från BB, och det var på tok för lite. Vi fick barn knappt tre månader efter att min man hade börjat ett nytt jobb. Så han hade svårt att vara hemma längre.
    Nackdelen är att det dels är jobbigt för den som är hemma själv (jag), särskilt om det något som strular (amningen för oss).
    Dels att den som är hemma får ett kraftigt kunskapsövertag vad gäller skötseln av barnet, vilket är väldigt svårt att ta igen för den andre föräldern. Det skapar ojämlikhet som är negativ för alla inblandade, anser jag.

Med nästa barn vll jag pga ovanstående anledningar att vi är hemma minst en månad tillsammans, helst längre.

Och så har vi tänkt vara hemma tillsammans tre månader nästa sommar.

Kan inte se några nackdelar med att vara två, utom de ekonomiska.
    Utom kanske en - jag har vänner som var hemma båda två ett helt år, och den nackdel de berättat om är att de blev mindre självständiga i att ta hand om barnet eftersom de alltid var två. Men det kan man ju träna på om man så vill.

• Thursday

Det är väl en jättebra  idé! Önskar att maken varit hemma mer när vi fick första barnet, då var han bara hemma två veckor. Nu med andra var han hemma sex veckor, och det var mycket bättre. Om det är så att din man gärna vill bli klar med utbildningen någon gång så kan jag ju ha viss förståelse för det, ett halvår är rätt lång tid, för de flesta blir det ju markant enklare redan efter ett par-tre månader.

I reject your reality and substitute my own.
  • MalinEddie

Jag tycker absolut ni ska vara hemma tillsammans om ni har möjligheten! Vi var hemma i 10 månader tillsammans med andra barnet och det var toppen.

• plugghästen

Nu är det dags att ta en lång diskussion med min man angående hur vi ska göra nästa termin. Jag ska visa honom den här tråden, tack för alla tips =)

• sahara sahara

Finns det ens någon nackdel med att vara hemma båda? Ja, förutom ekonomiskt, då, men det har ni ju löst. Vi var hemma båda i två månader, och det var för lite.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Kajee

Eftersom jag är lärare så kunde vi vara hemma med våra barn hela sommaren båda två. Jag hade ledigt och han tog ut föräldrapenning. Det fungerade alldeles utmärkt.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Linda b1986

Enda negativa jag kan komma på är inställningen jag hade innan. Jag trodde det skulle vara så jämnställt och allt skulle bli så lätt. Istället blev det kolik och amningen tog knäcken på mig. Min man kunde inte göra så mkt så han knöt inte an och det kändes lite orättvist att trots han gick hemma så hjälpte han inte till....

Men hade inte velat att han hade jobbat för nu är det han som är pappaledig med vågat andra barn och Nu tar han jätte mkt ansvar:)

• Alexi

Måste nog tillägga faktiskt just den aspekten att det kanske är bättre på andra sätt att vara hemma tillsammans när barnet är 6-12 månader. För om man har en bebis som ammar massor dygnet runt och sen sover mycket osv, då är det inte så mycket tid pappan får med barnet i början. Då kanske man mest går där och funderar på vad man ska göra hela dagarna...

Medan när barnet passerat halvåret kan man börja med vanlig mat, man kan leka mer och vara med båda två när barnet börjar upptäcka världen på allvar.

Jag ser ju i tråden att flera varit hemma minst en månad i början tillsammans men bland de jag känner verkar två veckor mera vara normen vilket alltid förvånar mig mycket. Alla med fast jobb har ju full semester varje år och det har varit väldigt enkelt att på det viset förlänga de där två veckornas pappadagar till två veckor till men med semester.

Svar på tråden Hemma både mamma och pappa samtidigt med första barnet? Era erfarenheter?