• Rose Minnie

Tycker du man är en sämre mamma?

Tycker du att man är en sämre mamma om man väljer att inseminera sig själv när man lever ensam utan partner?

Även om man är...
    Kärleksfull, En bra förebild, Har bra betalt, Välutbildad, Bor i villa, Har en bra relation till släkten etc.? 
    Dvs det enda som "saknas" är mannen. Barnens pappa.  
    Paul och Juliette
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du man är en sämre mamma?
  • Natulcien
    Cloudberry skrev 2011-11-06 16:56:48 följande:
    Däremot är risken att bli en sämre mamma större om man är över 40 år eller under 20 år när man får barn.
    Va!? Hur tänker du nu?
  • Rose Minnie
    myy skrev 2011-11-06 18:37:22 följande:
    Vi skrev inte "fader", utan föräldrar. Alltså en eller flera vuxna som tillsammans med dig beslutar om att sätta barn till världen och sedan alltid sätta dem främst. Jag känner ju inte till dig och din familj, men generellt kan man nog anta att de flesta sätter sina egna barn före sina syskonbarn och att mor- och farföräldrar troligtvis inte kommer att orka dra ett lika stort lass som barnets föräldrar.

Jag tror inte alls att föräldrafigurerna behöver vara av bägge könen, men de måste prioritera det aktuella barnet framför andras barn. Ungefär. 
    Föräldrar = En mamma och en pappa.
    Eftersom jag är mamman måste ni ju ha menat pappan eller hur? 

Jag behöver ingen hjälp med att ta hand om mina barn, Mina barn saknar inte en pappa. Jag menade inte att jag sätter över papparollen på mina syskon eller föräldrar, det gör jag verkligen inte. Jag menar att mina barn har flera andra att vända sig till om dom behöver någon att prata med. Det har troligtvis även andra barn som HAR en pappa, men som kanske till och med hellre vänder sig till min morbror än till sin mamma och pappa?
    Paul och Juliette <3
  • April barn

Rent spontant får jag väl säga nej, men jag är lite kluven i från jag tror det för många barn blir jobbigt när de börjar i skolan osv då det ofta pratas om mamma & pappa jag önskar att detta var mer accepterat i samhället precis som homosexuella som skaffar barn, hade det varit accepterat hade ingen behövt bli retad eller utstött. Men om man vill inseminera sig tycker jag man iaf kan välja en öppen donator så barnet kan få reda på sitt ursprung när den blir vuxen.

Marcus 8 December 2010 ♥ 3 560g & 55cm kärlek ღ
  • Rose Minnie
    April barn skrev 2011-11-06 19:32:38 följande:
    Rent spontant får jag väl säga nej, men jag är lite kluven i från jag tror det för många barn blir jobbigt när de börjar i skolan osv då det ofta pratas om mamma & pappa jag önskar att detta var mer accepterat i samhället precis som homosexuella som skaffar barn, hade det varit accepterat hade ingen behövt bli retad eller utstött. Men om man vill inseminera sig tycker jag man iaf kan välja en öppen donator så barnet kan få reda på sitt ursprung när den blir vuxen.
    Mina barn vet vem deras pappa är. Jag hade den lyckliga chansen att jag fick välja att ha samma donator till båda barnen. Han ställde upp för båda mina barn. Det är tydligen väldigt sällsynt.
    Mina barn vet vad han heter, hur gammal han är och det finns en bild på honom.
    Jag har träffat honom men inte mina barn.  
    Paul och Juliette <3
  • Äppelpaj80

Nej inte en sämre mamma. Men jag är lite kluven i frågan. Jag förstår att man längtar efter barn och jag skulle säkert göra samma sak om jag hamnat i en situation där jag inte träffat någon att skaffa barn med. Men samtidigt tycker jag att det är optimalt att vara en mamma och en pappa där båda är kärleksfulla och engagerade föräldrar. Jag tror, efter vad jag förstått, läst och hört att de flesta barn behöver en fadersfigur att se upp till och jag tror det optimala är om det är pappan. Samtidigt tror jag ju också att det är skillnad på hur barn mår där det finns en biologisk pappa som övergett dem, mot där man redan från början vet att pappan varit en spermadonator.

• NizzY

rent spontant vill jag säga , absolut inte ...och jag hade  högst sannolikt gjort exakt samma sak som du då jag förstår mycket väl längtan efter barn men jag tycker nog ändå att det allra bästa är jo engagerade föräldrar..en mamma och en pappa (minst då ) sen om han är biologiskt eller ej eller om vi pratar kärnfamilj eller en regnbågs sådan ...det känns mindre viktigt...

• Applepie

Nej jag tror inte att man är sämre mamma för det. Hur man blir som mamma har ju med sin egen personlighet att göra.. Men jag tror att både mamma och barn behöver ha en fadersfigur med för stöttning i vardagen.
    Många som inte har barn förstår inte hur tungt det kan vara ibland med att ha barn, så mamman behöver ha någon som hjälper till att avlasta henne ibland. Sedan behöver barnet någon slags fadersfigur också. Men om den fadersfiguren är en biologisk pappa eller någon annan spelar nog mindre roll.

Det som jag kan tycka är viktigt att tänka på dock är ju att barnet kanske vill träffa sin biologiska pappa när det är större och kommer att ställa många frågor som man får vara beredd att svara på.

• Kaos85
    Rose Minnie skrev 2011-11-06 15:24:31 följande:
    Tycker du att man är en sämre mamma om man väljer att inseminera sig själv när man lever ensam utan partner?

Även om man är...
    Kärleksfull, En bra förebild, Har bra betalt, Välutbildad, Bor i villa, Har en bra relation till släkten etc.? 
    Nej varför skulle man vara det? 
    På ett vis kan man väl säga att de mammor som blir lämnade under graviditeten, och inte har någon kontakt med barnets pappa också blev inseminerade. 
    Jag blev lämnad när han fick veta att jag var gravid, så ensam och stolt mamma var jag ;) 
    ✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • Petronella01
    Cloudberry skrev 2011-11-06 16:56:48 följande:
    Nej.

Däremot är risken att bli en sämre mamma större om man är över 40 år eller under 20 år när man får barn.
    Det där får du utveckla

Och till ts; nej man är inte en sämre mamma. Huruvida det finns en pappa eller inte påverkar öht inte förmågan att vara en bra mamma.  
  • Natulcien
    Petronella01 skrev 2011-11-07 08:21:37 följande:
    Det där får du utveckla

Och till ts; nej man är inte en sämre mamma. Huruvida det finns en pappa eller inte påverkar öht inte förmågan att vara en bra mamma.  
    Det verkar inte som om vi kommer att få något svar på varför man skulle "riskera" att bli en sämre mamma om man är under 20 eller över 40...
  • Malin J 78
    Rose Minnie skrev 2011-11-06 15:24:31 följande:

Även om man är...
    Jag har aldrig haft ngn pappa o jag har haft det skit jobbigt under uppväxten pga detta. Jag kunde gå på stan när jag va i tonåren o titta på olika män o undra kanske e dt min pappa...
    Det är otroligt jobbigt. Jag vet ju ingenting om ngt från pappas "sida".
    När min arbetskompis man kom o hämtade henne på våran arbetsplats så direkt när jag såg honom tänkte jag att just så ser en pappa ut.... 
  • Rose Minnie

Malin J 78: Det du skriver berör mig faktiskt! Vid vilken ålder började du känna så? Tror du att alla reagerar så eller finns det undantag? Min äldsta flicka är 7 år gammal och hon har aldrig sagt att hon saknar en pappa eller vill träffa honom nu. KANSKE i framtiden men inte nu. Kanske kommer det sen? Jag är väldigt öppen för dem om vem han är så att dom ändå ska kunna "lära känna" honom. Inte direkt känna honom då det år omöjligt då dem aldrig träffat honom men att dom ska veta hur det gick tilll och vem han är. Jag tror det kan vara till stor fördel när kompisar eller vuxna undrar.

Paul och Juliette <3
  • vittra

Nej du är ju inte en sämre mamma för det, men barnet påverkas ju av att bara ha en förälder, naturligtvis. Det finns ganska mycket som talar för att det är en nackdel för barn att växa upp hos ensamstående mamma.

• Rose Minnie

Vittra: Vart går gränsen? Kärnfamilj, regnbågsfamilj, styvfamilj, eller annat?

Paul och Juliette <3
  • vittra
    Rose Minnie skrev 2011-11-10 14:27:07 följande:
    Vittra: Vart går gränsen? Kärnfamilj, regnbågsfamilj, styvfamilj, eller annat?
    Forskning är gjord på ensamstående, det var det jag skrev om. Olika konstellationer av flerpersonsfamiljer är ju en helt annan sak.
  • Rose Minnie
    vittra skrev 2011-11-10 14:45:37 följande:
    Forskning är gjord på ensamstående, det var det jag skrev om. Olika konstellationer av flerpersonsfamiljer är ju en helt annan sak.
    Jag menar "Vart tror du att gränsen går?" Dvs mår ett barn som inte har en biologisk pappa men som har en styvpappa bättre? Vad tror du? Tror du att regnbågsföräldrar, styvföräldrar eller adoptivföräldrar oftast är bättre än att bara ha en förälder? 
    Paul och Juliette <3
  • vittra
    Rose Minnie skrev 2011-11-10 16:07:58 följande:
    Jag menar "Vart tror du att gränsen går?" Dvs mår ett barn som inte har en biologisk pappa men som har en styvpappa bättre? Vad tror du? Tror du att regnbågsföräldrar, styvföräldrar eller adoptivföräldrar oftast är bättre än att bara ha en förälder? 
    Ja det är jag övertygad om.
Svar på tråden Tycker du man är en sämre mamma?