• fia1989

Den nya endometriosbehandlingen Visanne

Hej alla fina kämpande människor!

Jag har diagnosen kraftig/svår endometrios och har nyss genomgått en titthålsoperation där dom hittat endo lite överallt i buken. På tarmarna, urinblåsan, bukhinnan och en cysta på ena äggstocken. Har varit sjuksriven i snart ett år och gått på p-piller som inte haft någon positiv effekt på sjukdomen. Har haft ont varje dag, ja ni vet hur det är.

Min gyn tyckte absolut att jag skulle testa det nya pillret Visanne som är just mot endometrios. (och som dessutom är svindyrt och inte ingår i högkostnadsskyddet) Jag har nu ätit detta i tre veckor och i början fick jag mycket blödningar. Jag känner mig väldigt nedstämd och helt bortkopplad från mig själv, och känner igen det klassiska deppiga hormonerna. Jag hoppas att jag inbillar mig och att det går över..

Jag undrar om det är någon mer där ute som käkar Visanne och hur det fungerar för er?  Känner ni er lika nere och deppig som jag? Har ni mindre ont? För mig väger deppighet och smärta ungefär lika. Kan det vara så att man måste äta den ett tag för att kroppen ska ställa in sig på det, och att man förhoppningsvis kan må bra av den om några månader? Och är det värt att prova i massa månader även om man mår skit? Den kostar ju lite för mycket för min ekonomi just nu.

Om någon av er går på någon annan behandling som man inte blir så deppig av, tipsa gärna! Är väldigt less på att ständigt gå runt i ett svart hål nuförtiden. Jag är 22 år och har inga barn idag, men det är såklart min högsta dröm och stundvis det enda jag tänker på. Vill absolut inte gå obehandlad och låta det hela bli värre. Väldigt tacksam för svar :)

Kram på er!        

• Svar på tråden Den nya endometriosbehandlingen Visanne
  • Gaaaa

Jag insåg efter ett tag att jag har hypotyreos. Allså problem med sköldkörteln. Efter att ha lusläst på internet så förstod jag att endo och hypo hör ihop. Jag har nästa inte haft några problem med min mage alls sedan jag började med levaxin.

Ett tipps är att läsa på om sköldkörteln och alla symtom, så även om era värden ser bra ut i läkarnas ögon behöver de inte vara det. Jag mår bäst runt 1,0 TSH och många säger att 2,5 är lågt, men det är det inte. utan det beror helt på hur DIN kropp mår!

• Nyfikeen

Hej! Jag fick min diagnos den 7 september 2012 och blev omedelbart satt på behandlingen "Enanton depot-dual" Detta är en obeprövad medicin i grund och botten, och man vet så pass lite om den att det inte ens medföljer en bipacksedel. Jag behandlades med Enanton i 6 månader, utan märkt skillnad. Det enda var klimakteriet, och det blev EXTREMT. Jag orkade inte ens leva när jag behandlades med Enanton. Men när jag i tredje månaden fick LIVIAL utskrivet ändrades allt. Det är en medicin med östrogen som gör att biverkningarna upphör, vilket var väldigt skönt. Så ni som behandlas med Enanton - be om att få ut LIVIAL!! Jag började med Visanne för exakt en vecka sen. Jag har inte fått några biverkningar (än). Men det kanske kommer. Ni som använder visanne, har ni provat på att bli gravida efter behandling? Isåfall, hur går det? Kram på er alla med diagnosen Endometrios!!

• Lala19

Hej!!

Jag har just slutat med Visanne efter att ha tagit den sen juni -12. Första månaderna var super, smärtan försvann och jag hade inga besvär men i november började jag blöda och har gjort sedan dess. Jag lider för närvarande av extrem trötthet, men alla mina blodvärden är normala. För två veckor sedan avbröt jag behandlingen med Visanne och påbörjade min andra behandling med Zoladex. En vecka efter första Zoladex-sprutan slutade jag äntligen blöda, efter ca 3 månader, men igår började det om igen och endometriossmärtorna kom som ett brev på posten. Nån som provat Zoladex??

Biverkningarna av läkemedel är individuella så vad som inte funkar för mej kan funka för nån annan.

Kram*

• Gaaaa

Jag har snart tagit levaxin i 1,5 år och jag har inga problem alls längre.
    Dessutom tar jag ett homopat preparat som jag inte kan namnet på.
    Jag känner mig 10 år yngre i de kvinnliga regionerna. Mensen funkar utmärkt och rikligt. men jag har inte ont

Ju mer sekret (flytningar)desto bättre livmodershinna, som ger rikligare blödningar, som ger oss ont!!

• tröttochförvirrad

Jag började med visanne för en vecka sen och har fått biverkningar.
    Jag opererade mig för ca två veckor sedan, har förmodligen haft endometrios i alla fall de senaste 7 åren fast sista tiden var det så illa att jag blev tvungen att ta morfinpreparat bara för att orka hålla mig på benen.

Blödde de första 2 dagarna efter op vilket tydligen var normalt, sen fick jag börja med visanne. det kostade över 1000 kr för en tremånaders-kur som jag ska testa med, sen utifrån hur min ekonomi ser ut och med tanke på ev. biverkningar så ska jag avgöra ihop med läkaren om tre månader om  jag ska fortsätta med visanne eller testa något annat. Han ansåg dock att jag behöver ta någon form av hormonpreparat fram tills jag vill försöka bli gravid. Först åt jag cerazette och sen bytte jag direkt till visanne utan uppehåll emellan.

Jag mår redan mycket bättre efter op. Så här pigg och normal har jag inte känt mig på säkert ett halvår minst. Och jag har inte ont!! Helt underbart. Men jag känner av vissa biverkningar ändå.
    Det jag känner sedan jag började med visanne för en vecka sen är bröstspänningar + att jag har blödningar. Inte vanliga mellanblödningar som en del kan få på minipiller, utan mer som mens, fast det som kommer är mer svart och bara trosskydd räcker inte. När jag äter minipiller brukar jag dock inte få någon blödning alls men nu är det lite väl mycket.
    Har precis träffat en ny kille nu också, så det känns jobbigt med alla dessa blödningar som aldrig ger med sig. Och läkaren säger att om jag ska sluta med visanne så bör jag försöka bli gravid så fort som möjligt för att endon inte ska förstöra allt igen. (Hur säger man det till någon man precis träffat?)
    Kan inte äta östrogen heller pga migrän med aura så visanne verkar vara det bästa alternativet för mig ändå.
    Känner inte av någon trötthet eller humörsvängningar som en del beskrivit men jag har däremot mardrömmar, men det är kanske inte så konstigt efter en op heller?

Frågor til er med refarenhet av visanne;
    Är det någon mer som har fått dagliga blödningar av visanne? Kommer det gå över när kroppen vant sig eller måste jag leva med att ha det så här tills killen går med på att skaffa barn?

Någon som försökt bli gravid direkt efter att ha slutat med visanne?
    Hur snabbt gick biverkningarna över och hur snabbt  kom äl igång igen?

Fick också höra av läkaren att jag kanske bara hade nåt år kvar på mig att försöka bli gravid på normal väg. Jag hoppas ju att han har fel för jag längtar så otroligt mycket efter barn och jag vet inte alls när killen blir redo för det. Vi har inte pratat om detta än.. :S

Hoppas att det ordnar sig för alla mina endo-systrar där ute. Vet vilket h-e ni går/gått igenom.
    Kramis

• tröttochförvirrad

glömde säga att jag har fått plitor i ansiktet och mjäll också, men tänker att det lika gärna kan bero på stress efter op, och inte nödvändigtvis på visanne. Har ett svagt minne av att jag fick plitor och finnar bara någon dag efter op och alltså innan jag började med visanne, men allt var lite dimmigt de första dagarna så jag minns inte riktigt hur det var :P

• 941108

Hej! Ligger just helt sömnlös och funderar på vad jag ska ta mig till. Har haft extremt ont i magen nere vid äggstokarna och svimmat av smärtan. Åkt in på akuten två gånger och andra gången fick jag medicin mot endometrios men dom kunde inte fastställa om jag hade det eller inte. Fick också med mig tradelan hem som jag ska ta när jag får ont. Ska nu tillbaka om tre månader igen för en titthålsoperation och då förhoppningsvis få ett besked om jag har endometrios eller inte. Flera läkare har sagt att jag har kraftig mensvärk men inte lyssnat på mig även fast jag sagt att jag inte haft mens just då när smärtan kommit. Och det jag läst som ni skrivit får mig att börja fundera ännu mer.. Borde jag vara så sjukt orolig som jag är eller borde jag andas mer? Haha.. Låter sjukt men jag mår sjukt dåligt över det här. Har inte kunnat jobba och har noll ork till att vara mig själv just nu.. Ni kan gärna skriva vad ni tycker om det jag nyss skrivit. Med vänliga hälsningar en tjej på 19 år.

• Nora82

Jag har haft ic (bladder pain syndrome) sedan 2005 och den orsaker mycket stark smärta i urinblåsan som strålar ut i buken. Från ipren till citodon till oxynorm, la till Oxycontin och i hästdoser. 2012 fick jag diagnos endometrios som antagligen hade triggats av IVF behandling (ej lyckad) operation direkt men ingen talade om för mig att jag borde vara mensfri och jag gjorde ett sista ivf försök samt gick utan hormoner då jag hoppades på att bli spontant gravid. Stort misstag hormonerna och pcos hade ökat min vikt med 45kg på 4 mån smärtan och övervikt satte mig i rullstol. Akuten pga extrema smärtor i februari då sattes mirena spiral in. Jag blev akut sämre igen och någon hade glömt att säga att man blir sämre i 3 mån provera sattes in som i förra veckan byttes till visanne 450 kr för 28 tabletter. Jag har inte märkt nån skillnad än men för tidigt att säga. Hemskt att man måste betala extra, jag är sjukskriven och har inte direkt extra pengar.

• Jenibor

Ser att det är längesedan inlägget skrevs, men svarar ändå ifall det är någon som är nyfiken på Visanne.

Jag har ätit Visanne sedan februari 2014. Hade väldigt jobbiga biverkningar de första 2-3 månaderna. Biverkningarna var: fruktansvärd migrän, sömnsvårigheter, nedstämdhet, humörsvängningar, oregelbundna blödningar (oftast i ett par dagar, men även blödning i mer än en månad) och akne. Tappade också väldigt mycket hår under en period. Upplever även att jag är mer lättpåverkad när jag dricker alkohol, men är osäker på om det beror på Visanne. Någon annan som känner igen sig?

Under de första 3 månaderna var mina endometriossmärtor som vanligt och jag var nära på att avsluta behandlingen. Sedan hände plötsligt något och jag märkte direkt att jag började må bättre. Biverkningarna avtog mer och mer och mina smärtor började också försvinna alltmer. Nu har jag ätit Visanne i 10 månader och jag mår bättre än på länge. Har fortfarande en del problem med akne och med humöret. Blödningar har jag inte haft sedan i våras. Helt smärtfri är jag inte, men för mig har Visanne gjort en positiv skillnad.

Önskar alla er endosystrar lycka till

• Corre2

Hej! Har ätit Visanne i snart tre år. Biverkningarna var värst det första halvåret men det är en av de få saker som verkligen hjälpt mot mina endosmärtor. Jag vågar till och med åka utomlands på konferenser och semester, vilket var helt otänkbart förut. Fick jag smärtor då (8-9 på smärtskalan) fanns det ingen Citodon i världen som tog bort dem. Däremot har den inledande nedstämdheten och depressionen som kom i samband med Visanne bara blivit värre. Nu står jag på randen av att förlora min familj, mitt jobb och mitt liv. Det är inte bra för någon, varken mig eller mina närmaste, mina vänner eller min omgivning att vara med mig när jag gråter mig till söms nästan varje kväll och ett tiotal gånger per dag allvarligt funderar på att ta livet av mig. På måndag har jag fått en tid hos min gynekolog för att se om vi inte kan hitta något annat preparat som gör livet något mer uthärdligt.

• Maarit

Hej!
    Har ätit visanne nu 2 v och jag orkar inte med något, ständigt trött eftersom jag har fått stora sömnproblem, skakig i händerna och yr, mår inge vidare, hellre går jag då tillbaka och har smärtor i buken än detta, smärtorna har jag kontroll på men ej dessa biverkningar, inte värt att må så dåligt och betala så dyra pengar. jag kommer sluta ta dom och meddelar naturligtvis min läkare.

• pmhb

Hej igen glömde fråga om någon är intresserad att köpa de visanne jag har kvar,, 4 kartor kvar säljer dom för 500 kr ordinariepros för 3 kartor va 1200 kr... maila vid intresse pmhb@hotmail.se

Svar på tråden Den nya endometriosbehandlingen Visanne