Flickan och kråkan skrev 2011-11-11 14:34:27 följande:
Men just supernanny och hennes metod av time-out är just byggd på isolering. Hon är dessutom rätt extrem eftersom hon inte ens tillåter någon verbal eller annan social kontakt under time-outen. Att ett barn själv vill vara ensam är ju en helt annan sak. Självklart ska barn få vara ifred om de vill vara i fred men det är inte samma sak som att tvinga någon att vara ensam/sitta ensam någonstans för att man anser att han/hon agerat fel. Behöver de tas ur en situation så tar man självklart dem ur den. Man kan tillsammans sätta sig någon annanstans om de inte kan hantera en situation.
Det intressanta är väl när och varför han slänger sönder saker eller slåss. Vi har för tillfället (kan mycket väl förändras

) inget barn som slänger sönder saker, däremot kan de bli hårdhänta och ibland slå och nypas i sin ilska och frustration. Det är inget jag accepterar, men då är det ju orsaken vi som föräldrar måste angripa och ge dem bättre redskap för att hantera motgångar och frustration. Om man sätter dem på time-out på vilket sätt ger man dem redskap för att hantera sin tillvaro framigent då? Vad händer när det inte finns en auktoritet som straffar?
efter denna tråden så var jag uppmärksam på mig själv idag. Min minsta son fick timeout en gång och den äldsta 2 gånger.
Ingen var arg utan de var på rethumör och KIVADES medvetet med något av sina syskon. Våra barn älskar varandra, men de retas också gärna med varandra när de är på det humöret. Ibland går det att avleda. Ibland har jag itne tid, jag är inte tillgänglig 24 timmar per dygn, utan jag tycker att jag har rätt att sitta på toaletten, hänga upp vår tvätt, laga mat och andra nödvändiga sysslor för att ett hem ska fungera. Då tycker jag att man ska kunna respektera om den vuxen säger att man ska sluta reta ett syskon som skriker SLUUTS frustrerat och kan man inte skuta så får man gå iväg så att det drabbade syskonet kan få fortsätta sin aktivitet.
(hade det bara varit ett barn som JÄMT drabbades så skulle jag nog sett över vår situation, men nu är det blandat, flickan minst dock.)
jag tycker också att det är viktigt för det drabbade syskonet att se det syskon som håller på att retas få en konsekvens av sitt handlande.
Jag går själv gärna i timeout, när jag är riktigt irriterad tex, så kan jag mkt väl stänga in mig i tvättstugan oh förklara att jag vill hänga tvätten ifred för att jag är så himla irriterad.
Att lära sig att gå iväg och lugna ner sig tycker jag är jättebra, jämfört med att lära sig att det är ok att vråla eller förstöra för andra när man är frustrerad.