• Sweet life

Ska nån som inte vill donera få ett donerat organ?

Ett litet etiskt dilemma som jag kom att tänka på efter en diskussion hurvida man vill donera eller inte...

Många vill inte donera, men dem vill mer än gärna ha ett donerat organ om dem en dag behöver det. Är det rätt eller fel?

Hur ser ni på detta?

Min personliga åsikt är att det är fel. Vill man ha, ska man också vara beredd att ge...

• Svar på tråden Ska nån som inte vill donera få ett donerat organ?
  • RoadRunner

Är du inte villig att ge så ta inte emot något då heller!

Får inte lämna blod p.g.a. mediciner men vill någon ha mina organ när jag dör så varsågod. Se bara till att jag är död så jag inte vaknar utan nåt livsuppehållande organSpöke
    Får man då önska så vill jag att mina organ skall gå till någon som själv är villig att donera.

• RoadRunner

Ur Screams inlägg:
    "Jag vidhåller, den som säger ja till att donera ska stå före den som säger nej i kön!"

Håller med. Sedan om någon vill donera men organen inte tas emot så skall denna också ha förtur likvärdig den som är villig donera.

• Psyke

Donation är ingen skyldighet utan en moralisk fråga som varje enskild person ska ta ställning till.
    Att få medicinsk vård är en rättighet som vi är bortskämda med. Är det etiskt att utnyttja rättighetrna utan att frivilligt "betala tillbaka" om man inte är tvungen att göra det?
    Sedan vill jag vända på frågan: Vill man donera sina organ efter sin död om man skulle få veta att mottagaren inte själv ville donera?
    Jag skulle det av tre skäl:
    1. Mina beslut tas utifrån min tro och mitt samvete och behöver inte påverkas av alla som inte tycker som jag
    2. Vem vet, kanske just att få en organ donerad kommer mottagaren att ifrågasätta sin synpunkt och ändra sig i frågan. Varför ska jag döma personen på förhand?
    3. Vad bryr jag vad som händer med min kropp och vem som får delar av den? 

• Regnig måndag
    Psyke skrev 2011-11-15 20:59:34 följande:
    Är det etiskt att utnyttja rättighetrna utan att frivilligt "betala tillbaka" om man inte är tvungen att göra det?
    Sedan vill jag vända på frågan: Vill man donera sina organ efter sin död om man skulle få veta att mottagaren inte själv ville donera?
    Tycker att det är lite av samma etiska frågeställning men den är intressant.

För handlar allt om organ så är frågan om man har rätt till vård om man inte "frivilligt" går med på ett organbyte.
    Även att priset, vad vi ska få betala för vård är satt enbart till pengar (idag i form av skatt) eller organ. Ett betalande kan lika gärna mätas i tex goda gärningar.  Vad är mest värt, dvs vem är mest värd att få organ: den som säger sig villig att donera i teorin eller den som hjälper andra medmänniskor att överleva till priset av dem själva eller sin bekvämlighet som tex hjälparbetare i Afrika, volontärer som verkar för hemlösa, de som gömmer papperslösa osv i det evinnerliga.
    Grattis till guldet NZ!
  • 100kgpappa

Vill man inte ge tycket jag man avsäger sig rätten att få, förutom om det inte finns nån "givare" före i kön, då är det ok eftersom organet annars skulle bli oanvänt. Företräde i kön som nämndes tidigare låter rimligt, men kommer ALDRIG att genomföras i Sverige där vi har tänket att det är ok att suga ur systemet så mycket så möjligt för egen vinning, men ge så lite tillbaka så möjligt, men det är en annan diskussion ...   

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    LinneaJosie skrev 2011-11-12 22:22:46 följande:
    Fast varför ska vi prioritera så? Du menar att vi ska räkna ut vem som förtjänar ett organ i första hand, i andra hand vem som behöver det?
    Fast då kan vi hamna i en annan "intressant" situation, ska en våldtäktsman och mördare få ett organ, som aldrig har gjort nått gott för samhället och som eventuellt kommer att göra det igen, gå för en hedersam medborgare som kanske har lite sämre medicinska förutsättningar? I extremfallet, ska man rädda förövaren och låta offret dö om det medicinska talar för det om de två behöver samma organ?
       Sunt förnuft säger ju självklart inte, men var ska man dra gränsen? Jag vet inte, och jag är glad att jag slipper fatta sådana beslut iallafall.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • Sweet life
    100kgpappa skrev 2011-12-25 00:27:58 följande:
    Vill man inte ge tycket jag man avsäger sig rätten att få, förutom om det inte finns nån "givare" före i kön, då är det ok eftersom organet annars skulle bli oanvänt. Företräde i kön som nämndes tidigare låter rimligt, men kommer ALDRIG att genomföras i Sverige där vi har tänket att det är ok att suga ur systemet så mycket så möjligt för egen vinning, men ge så lite tillbaka så möjligt, men det är en annan diskussion ...   
    Njae, inte blir använt vet jag inte... Min mammas lever kom från Norge där dom inte hade nån matchande mottagare. Så inom norden är det faktiskt så att organen vandrar över gränserna...
  • 100kgpappa
    Sweet life skrev 2011-12-27 20:26:16 följande:
    Njae, inte blir använt vet jag inte... Min mammas lever kom från Norge där dom inte hade nån matchande mottagare. Så inom norden är det faktiskt så att organen vandrar över gränserna...
    Jag skrev "om" det inte finns någon...poängen var att den som inte vill ge kan bara få organ om det inte finns någon som skrivet på donationsmedgivande före i kön.
  • Grannen

Svår fråga men med var jag ser bara ett svar.

Alla ska ha rätt till att få möjlighetet till ettt organ när kroppen ger upp.
    Det finns olika orsaker till att man inte vill donera och dessutom kan ett sådant beslut mogna fram med åren.

Att man skulle gå före i kön om man är villig att donera är samma sak som att man skriver på sin dödsdom om man inte är det. Kön är i regel lång.

Dessutom är kön ingen vanlig kö utan sjukast får organ först. Dvs att kön förändras dag för dag.

• DividedByZero

Ja, jag har fyllt i "jat ill donation" och jag är blodgivare. Det är inte en byteshandel utan jag vill hjälpa människor som behöver hjälp. Jag tänker inte vara domare över vem som ska få leva och dö baserat på att de har gett tillräckligt tillbaka.

• Sweet life
    100kgpappa skrev 2011-12-28 21:57:35 följande:
    Jag skrev "om" det inte finns någon...poängen var att den som inte vill ge kan bara få organ om det inte finns någon som skrivet på donationsmedgivande före i kön.
    Men gäller det då över hela norden? Eller ska det vara om det inte finns nån i Sverige som själv är villig att ge?
Svar på tråden Ska nån som inte vill donera få ett donerat organ?