• bodimit

Utesluta "fredagsmys" när hon blir arg?

Jag har en dotter och hon blir så lätt arg för minsta lilla grej. Tex imorse så ville hon att jag skulle sjunga sankta lucia. men jag sjöng fel på ett ord och då bryter h*lvetet loss!  Med gap och skrik och tårar skriker hon dumma bajskorvsmamma det var fel aaarrrggghhh!!! osv osv. då sa jag till henne (utan att höja rösten eller gapa tillbaka) att så får du inte säga. alla kan sjunga fel men om du gapar och skriker åt mig eller säger såna saker så blir det ingen fredagsmys idag.
    Då försökte hon kvälja sina tårar men hon var fortfarande arg. (men det får hon vara såklart sålänge hon inte bryter ut i ren raseri som hon väldigt ofta gör)  Men sen så "gömde" hon sitt ansikte för mig för hon ville inte att jag skulle se att hon var arg. Jag sa till henne att man får vara arg. men man får inte skrika och gapa och säga såna saker även om man är arg.

Gjorde jag fel? Hur skulle ni göra för att få bort dessa hemska utbrott för minsta lilla sak?

• Svar på tråden Utesluta "fredagsmys" när hon blir arg?
  • vivianne

Visst, fredasmyset var lite långt bort och utan koppling till sjungandet. Dessutom stor risk att ni "viker" på det hotet och har fredagsmys ialla fall då det ju drabbar hela familjen och inte bara henne om ni skippar det.

Men jag tycker att du har all rätt till (och dessutom bör) visa ditt barn var din gräns går. Det verkar som om du nästan  har dåligt samvete för att du sa ifrån överhuvudtaget och du betonar att du inte höjde rösten. Ha inte dåligt samvete!

Hade mina barn (6 och 2) kallat mig "bajskorvsmamma" hade jag definitivt höjt rösten och väldigt bestämt berättat att så gör man INTE. Och att de inte kan bestämma var, när eller hur jag ska sjunga utan det gör jag själv. Jag skulle ju aldrig kalla mina barn fula namn eller tokskrika på dem för att de gör ett simpelt misstag, varför skulle inte jag vara värd motsvarande hänsyn.

Blir ärligt talat lite irriterad när jag hör barn säga vidriga saker till sina föräldrar utan någon reaktion. Föräldrarna jamsar med och "nämen så får man väl inte säga lilla vän?". Visst, vi är de vuxna och ska självklart hålla temperamentet i shack men ingen människa ska behöva tåla att kallas  "äcklig, jäkla mamma, bajskorvsmamma" och annat som dyker upp i skolans kapprum och nu också här på familjeliv.

• Men
    bodimit skrev 2011-11-11 10:15:57 följande:
    Hon är 5år nu och har alltid gjort såhär.. ända sedan hon var 2 har hon verkligen vart på mig om jag sjöng fel eller om jag ens sjöng överhuvudtaget.. det är väldigt jobbigt för att under hela den här tiden har jag sagt att ja då sjunger jag inte nu istället. men det hjälper ju bara inte.  Så idag "tappade" jag tålamodet och fick "hota" med det istället.  Alla de här "konsekvenserna" som att sluta sjunga tar ju bara inte på henne så jag kände att jag var tvungen att gå ett steg längre.  Jg har alltid tidigare sjungt mycket och älskar att sjunga men sen hon var två har jag i princip alltid vart tvungen att hålla tyst för annars får hon vredesutbrott.... Inte så kul.
    Jag tycker verkligen inte att du ska sluta sjunga! Låt din dotter få bli förbannad när du sjunger, men förklara för henne att hon kan gå i på sitt rum och skrika. Jag tycker att det är viktigt att markera att hon inte har sån makt över vad andra ska få göra och inte!
  • Fanny b
    Hon är 5år nu och har alltid gjort såhär.. ända sedan hon var 2 har hon verkligen vart på mig om jag sjöng fel eller om jag ens sjöng överhuvudtaget.. det är väldigt jobbigt för att under hela den här tiden har jag sagt att ja då sjunger jag inte nu istället. men det hjälper ju bara inte.  Så idag "tappade" jag tålamodet och fick "hota" med det istället.  Alla de här "konsekvenserna" som att sluta sjunga tar ju bara inte på henne så jag kände att jag var tvungen att gå ett steg längre.  Jg har alltid tidigare sjungt mycket och älskar att sjunga men sen hon var två har jag i princip alltid vart tvungen att hålla tyst för annars får hon vredesutbrott.... Inte så kul.
    Kanske en lösning är att du fortsätter sjunga fastän hon får ett vredesutbrott? Så hon lär sig att hon inte kan påverka dig. Som många andra skrivit, säg åt henne att hon får vara arg för att du sjunger fel, men hon får endast skrika på sitt rum. Och i neutral sitation ta upp detta med hennes åsikter om ditt sjungade påhennes nivå. Låt henne då beskriva hur hon känner, men var samtidigt noga med att visa dina gränser.
  • bodimit
    vivianne skrev 2011-11-11 10:28:36 följande:
    Visst, fredasmyset var lite långt bort och utan koppling till sjungandet. Dessutom stor risk att ni "viker" på det hotet och har fredagsmys ialla fall då det ju drabbar hela familjen och inte bara henne om ni skippar det.

Men jag tycker att du har all rätt till (och dessutom bör) visa ditt barn var din gräns går. Det verkar som om du nästan  har dåligt samvete för att du sa ifrån överhuvudtaget och du betonar att du inte höjde rösten. Ha inte dåligt samvete!

Hade mina barn (6 och 2) kallat mig "bajskorvsmamma" hade jag definitivt höjt rösten och väldigt bestämt berättat att så gör man INTE. Och att de inte kan bestämma var, när eller hur jag ska sjunga utan det gör jag själv. Jag skulle ju aldrig kalla mina barn fula namn eller tokskrika på dem för att de gör ett simpelt misstag, varför skulle inte jag vara värd motsvarande hänsyn.

Blir ärligt talat lite irriterad när jag hör barn säga vidriga saker till sina föräldrar utan någon reaktion. Föräldrarna jamsar med och "nämen så får man väl inte säga lilla vän?". Visst, vi är de vuxna och ska självklart hålla temperamentet i shack men ingen människa ska behöva tåla att kallas  "äcklig, jäkla mamma, bajskorvsmamma" och annat som dyker upp i skolans kapprum och nu också här på familjeliv.
    Jo. jag hade frågat dagis det där om när dottern säger såna saker som tex bajskorvmamma eller liknande då sa de att det är bara att ignorera det så kommer hon att sluta av sig självt.. javisst eller hur?  Men det har hon ju iallfall inte slutat med.
  • vivianne
    bodimit skrev 2011-11-11 21:50:49 följande:
    Jo. jag hade frågat dagis det där om när dottern säger såna saker som tex bajskorvmamma eller liknande då sa de att det är bara att ignorera det så kommer hon att sluta av sig självt.. javisst eller hur?  Men det har hon ju iallfall inte slutat med.
    Att ignorera ngn är ju en typisk härskarteknik. Varför skulle det vara OK mot barn men inte mot vuxna? Klart man ska bemöta ilskan (därmed inte sagt vika sig för den). Ignoreras beteendet måste ju den som är arg hitta något ännu kraftfullare sätt att få fram sitt budskap nästa gång...
  • Alexi

Min dotter hade en lång period runt 2-2,5 när jag inte fick sjunga för henne. Men jag markerade att det bestämmer inte hon, jag ville sjunga för min skull och jag ville sjunga för lillebror.

Det är ju viktigt att lära dem vad de har rätt att bestämma över och inte. Du behöver ju kanske inte sjunga om hon inte gillar det när ni är instängda i en bil tillsammans men om du vill sjunga i köket när du lagar mat är det ju bara för henne att gå till ett annat rum.

• bodimit
    vivianne skrev 2011-11-12 10:56:37 följande:
    Att ignorera ngn är ju en typisk härskarteknik. Varför skulle det vara OK mot barn men inte mot vuxna? Klart man ska bemöta ilskan (därmed inte sagt vika sig för den). Ignoreras beteendet måste ju den som är arg hitta något ännu kraftfullare sätt att få fram sitt budskap nästa gång...
    Ja att låstas om ingenting har ju inte funkat. att säga till henne lugnt o förklarat har inte heller funkat.klart att jag inte gapar och skriker tillbaks men jag har med bestämd inte hög röst sagt ifrån och det har ju inte heller hjälpt. men nu när jag till sist sa att om hon inte skärper sig så blir dte ingen fredagsmys då slutade hon för hon fattade det. ok. hon var arg fortfarande men hon gapade inte och kallade mig inte för fula saker.  Så är det verkligen fel att "hota" med en sån sak? Nu var ju inte detta på en måndag som jag hotade med att ta bort fredagsmyset med utan det var fredag morgon och hon skulle iväg till dagis och hon vet att efter dagis på fredagar så är dte fredagsmys.  Är det Verkligen fult av mig då?
  • bodimit
    miljarden skrev 2011-11-11 09:35:50 följande:
    Hur gammal är hon?
    Jag tycker inte att det känns rätt att bestraffa henne för att hon blir arg. Istället för att säga till henne vad hon inte får göra när hon är arg så kan du väl försöka visa henne hur hon kan leva ut sin ilska på ett okej sätt?
    Jag har talat om för henne att om hon blir arg kan hon istället gå iväg o bli arg på en kudde. eller annan grej. det funkade någon gång men sen har det inte funkat. (det är alltså inte bara vid sång som hon blir arg utan det kan bero på en massa andra småsaker)
  • talia

Det var väl inte helt fel. Du har ju provat dig fram och nån gång måste det bli en konsekvens som tar skruv ju...

• Fanny b

Du ska inte behöva sluta sjunga bara för att din dotter inte gillar det. När hon klagar på din sång, säg till henne att hon får lämna rummet om hon inte vill höra dig, för du har rätt att sjunga.
  • Machapuchare

Försök sätt dig in i din dotters situation, TS. Varför blir hon så arg? Kanske hon har absolut gehör och mår dåligt om du sjunger falskt? Sedan måste du lära henne andra alternativ för att hantera sin ilska. Hur gör du själv när du blir riktigt arg. Har du något tips du kan ge henne?

• PikkuMyy

Jag kanske är sträng,men jag tror på att handling ska ge konsekvens och att barn ska lära sig det från början. Jag skulle aldrig tolerera att mina barn skulle kalla mig fula saker. Jag som förälder har ansvar för hur vi tilltalar varandra i vår familj. Jag skulle "skicka" in henne på sitt rum, bestämt men "neutralt" så fick hon skrika av sig en stund, fortsätta sjunga och när hon har lugnat sig ner prata med henne, förklara att hon inte bestämmer över andra och att man inte kallar varandra för fula saker. Och är hon 5 så skulle jag tala om att i fortsättningen om hon gör så så får det en konsekvens, t.ex att hon inte får titta på bolibompa eller nåt liknande. Med en eller två varningar innan förstås. Men som jag sa...jag kanske är sträng, och vill absolut inte påstå att jag är nån supermamma =)

• Machapuchare

TS, hur gör du med dina vänner, din partner om de bliir arga på dig. Får de inte heller vara med på fredagsmys i så fall?

• Litet My
    Machapuchare skrev 2012-01-13 13:14:02 följande:
    TS, hur gör du med dina vänner, din partner om de bliir arga på dig. Får de inte heller vara med på fredagsmys i så fall?
  • minnan
    bodimit skrev 2011-11-11 09:25:26 följande:
    Jag har en dotter och hon blir så lätt arg för minsta lilla grej. Tex imorse så ville hon att jag skulle sjunga sankta lucia. men jag sjöng fel på ett ord och då bryter h*lvetet loss!  Med gap och skrik och tårar skriker hon dumma bajskorvsmamma det var fel aaarrrggghhh!!! osv osv. då sa jag till henne (utan att höja rösten eller gapa tillbaka) att så får du inte säga. alla kan sjunga fel men om du gapar och skriker åt mig eller säger såna saker så blir det ingen fredagsmys idag.
    Då försökte hon kvälja sina tårar men hon var fortfarande arg. (men det får hon vara såklart sålänge hon inte bryter ut i ren raseri som hon väldigt ofta gör)  Men sen så "gömde" hon sitt ansikte för mig för hon ville inte att jag skulle se att hon var arg. Jag sa till henne att man får vara arg. men man får inte skrika och gapa och säga såna saker även om man är arg.

Gjorde jag fel? Hur skulle ni göra för att få bort dessa hemska utbrott för minsta lilla sak?
    Jag förstår dig så väl! Vi gjorde faktiskt samma sak med dottern efter ett av hennes utbrott  i går. I säng kl 20 (hon är 9) Om det är pedagogiskt rätt vet jag inte, men det funkar, för ett litet tag i allafall. Men det är ju så individuellt, från barn till barn....
  • Stjärnfall76

Det kan vara svårt att koppla ihop det för henne.. och då är inget vunnet. det beror på ålder.

Säg åt henne som du säger att hon får vara arg. men ABSOLUT inte skrika så till dig. Du vill visa att du pratar respektfullt med henne i in TS, men då måste du ju lära henne  och kräva av henne att hon tilltalar dig respektfullt, annars är det ju inte rätt.

Skicka ut henne när hon börjar skrika, säg att du inte orkar höra dessa skrik. Vår minste kan ockås gröa så, sedan frågar jag lite dåoch då om vi kan vara vänner och kramas, efter ca 15 minuter vill han det.

Svar på tråden Utesluta "fredagsmys" när hon blir arg?