Två frågor om kiss...
Hej!
Jag har två pojkar och har en fråga som gäller en pojke var:
Min äldsta son är ca 6,5 år och har sedan han var 3 år varit blöjfri på dagen.
På natten fungerar det inte alls...
Hans pappa var sängvätare, kanske kommer det därifrån?
Vi har valt att ha blöja på honom på natten, och det är ofta så mycket kiss att blöjan har läckt.
Om han inte har blöja så får vi byta lakan flera ggr/natt och han blir så ledsen.
En period på några månader ställde jag min klocka och tog upp honom tre ggr/natt så att han fick kissa på toaletten, men han var knappt vaken och det hjälpte inte alls.
Vi har varit på barnmottagningen ang detta och fick med oss ett kisschema hem, då de tyckte att han kissade för sällan på dagen. Nu går han på toaletten oftare men det är fortfarande lika mkt kiss på natten.
De tyckte att vi kunde få prova en larmmatta, men det är jag så osäker på om det är bra?
Jag har googlat mkt om det och jag tycker att det verkar som om det är ganska vanligt att barnet inte vaknar, oftast bara rasten av familjen? Min son har nattskräck och sover väldigt tungt så jag har svårt att tro att det skulle fungera... Sen står det ofta att de barn som vaknar och kan gå på toaletten, bara är hjälpta när de använder mattan, men inte när man tagit bort mattan...
Jag är rädd att om det inte fungerar att han ska bli besviken, han tycker att det är jobbigt att hans lillebror inte har nattblöja.
Vad tycker du om detta?
Är det för tidigt att fundera på larmmatta och ev minirin när man är 6,5 år?
Hämmar vi honom som låter honom ha blöja på sig? Vill poängtera att detta absolut inte är av lathet från vår sida, jag vill verkligen kunna hjälpa honom på bästa sätt!
Jag har också en liten pojke som är 3,5 år som slutade med blöjan på en dag när han var 2 år och 10 mån. 10 dagar efter så slutade han med nattblöjan och allt detta gick hur lätt som helst!
Ända tills nu för några månader sedan då han natt som dag kissar ner sig...
På dagarna kommer det ofta lite kiss i kalsongerna innan han säger till och fortsätter att kissa på toaletten. Det händer inte att allt kommer i byxorna hemma, dock ibland på dagis.
Det händer från ca 0-4 ggr/dag.
Det händer mest på dagis, han började på sitt nya dagis efter sommaren och strax efter det började detta kisseri....vet inte om det har med det att göra eftersom det även händer hemma och på natten??
Jag vet att han känner att han är kissenödig, jag kan bara inte förstå varför han säger till?
Det händer även att han kissar ner sig på natten, ungefär varannan natt skulle jag nog säga..
Jag har inte tagit på honom blöja, då jag inte tror att det är bra för honom.
I början ifrgasatte jag honom ganska mkt varför han inte gick på toa, han som har varit så duktig, men jag vet inte om det hjälper så nu försöker jag att inte göra så stor affär av det.
Jag känner verkligen att jag behöver lite råd och tis ang båda mina söner nu, jag vet inte hur jag ska göra för att göra det bästa för dem!