• bögfamiljen

Lämna eller???

Jag ska försöka ta med allt. Mitt och min mans föräldraskap har blivit starkt ifrågasatt och blivit kallad både det ena och andra här på FL pga av en tråd jag startade här för några dagar sedan.

så här är det..

Vi har bägge föräldrar jobb som är väldigt osäkra vi är bloggare och jobbar hemifrån är med våra 2 barn som vi är med 24/7. Vi har blivit erbjudna ett affärserbjudande som är mycket bra som kan säkra vår framtid med fasta mycket välbetalda arbeten i framtiden. För att vi ska kunna få detta erbjudande så är vi tvungna att åka till USA i 2 veckor på en första utbildning av flera de andra utbildningarna kommer vi inte behöva åka bägge två utan kan dela på oss men inte den första.

Vi har bestämt att vi ska lämna vår 5 månaders gamla son hos sina farföräldrar som han har så gott som daglig kontakt med och är väldigt fäst vid. Samtidigt kommer vi ta med vår 2 åring med en barnflicka som i sitt eget tycke inte vill ta hand om två små barn samtidigt så det är inte ett alternativ att ta med bägge med denna barnflicka som 2 åringen känner mycket väl. Vi har pratat med BVC och vår sköterska säger att bägge våra barn är mycket trygga tillfredställda barn och deras mentala och fysiska utveckling är det absolut inga fel på. Vad barnmorskan sa var att det skulle ha väldigt små 8och då kortvariga under några dagar)om några men på vår 5 månaders men att det nog är värst för oss som föräldrar. När vår bebis var 3 dagar gammal så var han med farföräldrar och faster (biomamma) under en tid av 5 dagar för att vår stora dotter låg inne på sjukhus.

Farmor kommer med tanke på att det ska vara en gradvis omställning bo hos vår familj några dar innan vår resa och några dagar efter det att vi kommit hem.

Vad anser du om hur vi gör??

• Svar på tråden Lämna eller???
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker det låter som om ni gör ett moget och väl övertänkt val. För att kunna ta hand om sina barn på ett bra sätt så är det naturligtvis  en förutsättning att man har en trygg inkomst. Att det är lång tid för an 5-månadersbaby att vara borta från sina föräldrar i två veckor det vet ni också, men eftersom ni kan erbjuda så god kontinuitet genom farmor så kommer babyns reaktioner bara att märkas ett tag när ni återförenas.
    Med lugna stabila barn är en frånvaro av de primära vårdarna bara riskfylld om det inte finns en trygg ersättare .
    Så lycka till med er utbildning och fortsatta föräldraskap.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Lämna eller???