Vad av följande gör du samtidigt som du kör bil?
Jag är enbart intresserad av hur vanligt det är att folk gör det jag frågat om, därför finns inget "annat" alternativ.
Så, Facebookar och/eller smsar/MMSar du när du kör bil?
Jag är enbart intresserad av hur vanligt det är att folk gör det jag frågat om, därför finns inget "annat" alternativ.
Så, Facebookar och/eller smsar/MMSar du när du kör bil?
Smsar ibland, händer oftast när jag ska hämta upp storsonen eller maken t ex. Pratar i telefon gör jag ofta däremot, men då har jag nästan alltid handsfree.
Finns det verkligen folk som facebookar samtidigt som de kör bil?! Jag förstår ju att man kan slänga ut en bild lite snabbt om man sitter i värsta bilkön, kanske för att varna andra, men på allvar sitta och kolla igenom fejjan?
Jag gör både och när jag står fast i bilköer. Aldrig när jag faktiskt KÖR, då pratar jag knappt ens i telefon. Har jag min son (eller någon annan heller för den delen) med i bilen tar jag aldrig ens upp mobilen.
Aldrig något av ovanstående, då skulle jag krocka på direkten. Däremot passar jag ofta på att prata i telefon, har sån handsfree med knappar på ratten så jag behöver inte ens ta fram telefonen.
dumma jävlar som gör något av ovanstående. Hoppas ni förlorar körkortet!
Gör ingenting av ovanstående och jag anser att andra som pratar i telefon och smsar/surfar ska sluta med det. Ni kan faktiskt döda någon.
Inget. Hälsar inte ens på folk. Ingen simultan kapacitet ... Skulle fixa med radion ( gammal bil) en gång,hamnade i diket. Nej, jag måste ha händerna på ratten;)
Inget av ovanstående.
Jag pratar inte heller i telefon, när jag kör bil. Mobilen ligger i väskan som ligger i baksätet.
Inget av det. Jag pratar inte ens i mobilen. Så skicklig bilförare är jag inte, att jag kan ägna mig åt andra saker samtidigt som jag kör ...
Jag kan skicka iväg ett "ok" via sms nån gång... Men inte facebookar jag iaf, det tar ju tid och uppmärksamhet! Såvida jag inte i princip står still, men det räknas ju inte som att köra.
Det skulle aldrig falla mig in att vare sig sms'a eller facebooka när jag kör bil. Och jag pratar aldrig i telefonen när jag kör heller. Tycker att det ska vara förbud på det!
Min körskollärare hade diskussionen om mobilanvändande under en teorilektion (för två år sedan nu) där hon frågade oss om vi skulle få för oss att använda mobilen medan vi kör.
Efter vi svarat deklarerade hon att hon tar upp mobilen så fort hon sätter sig i bilen för att åka från körskolan och börjar ringa samtal. För det är inte olagligt att prata i telefon när man kör, därför gör hon det för att vara effektiv.
Vi väntade nog alla på att hon skulle säga att hon skojade för att visa hur löjligt det lät, men inte då.
Själv är jag så pass ny bakom ratten att jag knappt kan äta en chokladbit samtidigt (Smått överdrivet, men ni förstår)
Men vad är konstigt med att prata i telefon när man kör bil? Skulle man göra det olagligt så fick man ju även förbjuda föraren att prata med medpassagerarna. Och det kanske vore lite märkligt.
Eller pratar inte folk med de andra i bilen heller för att inte bli distraherad? Kan man ha musik/radio på, eller måste det vara knäpptyst? Är man så lättdistraherad och har så dålig simultanförmåga tycker jag nog att man borde fundera på om det är en så vidare bra idé att befinna sig ute på vägarna bakom ratten i en bil öht.
Förr kunde jag skicka ett snabbt sms-svar då och då, men nu har jag en smartphone och då kan jag inte "känna mig fram" till bokstäverna längre så sms har jag slutat med. Jag undviker att prata i mobilen, märker att jag tappar koncentrationen lite grann. Men det är lite olika beroende på var jag kör någonstans, inte alla trafiksituationer kräver samma uppmärksamhet.
Själv har jag en inbyggd telefon i bilen, en stor, fet Nokialur från 1993 som sitter fast monterad på instrumentpanelen. Givetvis en sladdtelefon, inget trådlöst trams.
Den använder jag mycket och ofta när jag kör bil, min mobiltelefon använder jag inte överhuvudtaget i bilen.
Jag har inte mycket till simultankapacitet, så det enda jag grejar utan att tappa fokus på körningen är korta samtal med handsfree på raksträckor, typ "hej, nu är jag på väg, kommer om tio minuter, hejdå". Jag ringer upp med röstkommando i så fall, titta på telefonen känns för riskabelt. Sms:a finns bara inte på kartan. Får jag ett sms väntar jag med att kolla tills jag är framme, eller möjligen vid ett rödljus.
jag skulle krocka på en gång om jag sms:ade eller facebookade när jag körde bil, däremot kan jag svara i telefonen lite snabbt om jag väntar ett samtal.