• susanba

    hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?

    hello!

    jag bara undrar en sak, jag och min man har försökt bli gravida i 4 år och sista året med två misslyckade IVF och et fryst Et. Jag har ca 20 kg övervikt, är 1.81 och väger ca 107 kg. Jag har så svårt att lyckas med viktnedgång...är det samma in min situation där ute?! Man har mycket omkring sig med heltidsjobb och studier vid sidan om.
    Jag är motiverad samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka synd om sig själv och inbillar mig att det inte är min vikt som är "boven i dramat".. även om jag vill gå ner i vikt så lyckas jag inte....kanske för att jag inte är övertygad att det har betydelse..

    Är det någom därute som försökt bli gravid länge, men som lycktas bättre efter viktnedgång?

    kram suzz

  • Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?
  • Vouge2
    elyse skrev 2013-01-20 21:33:56 följande:
    Att landstinget inte finansierar hjälp att bli gravid för överviktiga är både en ekonomisk och hälsorelaterad fråga. Gravida riskerar, generellt, att drabbas av fler komplikationer under både graviditet och förlossning vilket i sig ökar kostnaderna för sjukhuset och mamman och barnets hälsa kan komma att påverkas.  
    Absolut! Men då förstår jag inte varför Gränsen på BMI inte är samma i hela landet. Det är väl lika dyrt och hälsofarligt i Stockholm och Gävle som i Norrland. Men om du nor i Stockholm f¨r ditt BMI vara 35 istället för 30.....
  • elyse
    Vouge2 skrev 2013-01-20 21:48:20 följande:
    Absolut! Men då förstår jag inte varför Gränsen på BMI inte är samma i hela landet. Det är väl lika dyrt och hälsofarligt i Stockholm och Gävle som i Norrland. Men om du nor i Stockholm f¨r ditt BMI vara 35 istället för 30.....
    Ja, eller antal IVF-försök... 
  • KattenH81

    När jag läste statistik på SU visade forskare på att övervikt var ett mycket större problem för kvinnor än rökning när det gällde dels att bli gravida men även dels att genomgå hela graviditeter.

    Detta genom statistik från svenska sjukhus och BM. Överviktiga (som grupp) hade svårare att bli gravida och fick oftare missfall. De menade på att detta är ett allvarligt folkhälsoproblem som det inte talas så mycket om.

    Så ja, övervikt minskar fertiliteten men givetvis blir överviktiga gravida ändå - det blir även kvinnor utan en äggstock, med pco och kvinnor över 40 hela tiden. Finns alltid hopp men till skillnad från åldersproblem, pco mm är det ju något man kan påverka själv..

    Jag är 1.80 o väger 85-86. Gått ner sju kg sen i somras men skulle behöva tappa ca 10 kg till. Oförklarligt barnlös och försökt sen maj -11. IVF i vår som jag vill ge större chans att lyckas med genom viktnedgång! Träligt men lätt värt!

  • XcsM

    Av det jag förstått kan det påverka mycket. Varför vet jag däremot inte.
    Många som varit med i program som "du är vad du äter" och "biggest looser" har ju sagt att de vill ha barn men att det inte går pga vikten. Sen har de gått ner i vikt och blivit gravida  

  • Vouge2

    Blev hänvisad till en dietist som lade upp en plan som skulle innebära att  de ca 12 kg som skulle bort skulle ta ungefär ett år att genomföra. Jag har inte ett år. Jag har 7 månader sedan är bäst före datumet nått. Tar tacksam emot era råd... Vill inte missa möjligheten till familj bara för att Landstinget bestämt det. 

  • Loppastina

    Hej! Har inte läst hela tråden, men när vi försökte bli gravida med ettan så fick vi hålla på ett bra tag. För att inte behöva längta efter ett plus i flera år innan man skulle få hjälp så gick vi till en privat fertilitetsklinik. Läkaren vi träffade där menade att övervikten absolut inte hade nåt att göra med fertiliteten. Då vägde jag 95, 166 cm. Vi fick hjälp att se när ett ägg var på väg och då kunde vi tajma själva. Det tog 7 månader. Gick upp till 115 under grav och det var tungt!! Nu väger jag 83 och blev gravid utan att ens försöka. Så JA jag tror att det hade med vikten att göra!
    Hur har det gått för er?

  • Vouge2
    Loppastina skrev 2013-02-02 20:34:46 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden, men när vi försökte bli gravida med ettan så fick vi hålla på ett bra tag. För att inte behöva längta efter ett plus i flera år innan man skulle få hjälp så gick vi till en privat fertilitetsklinik. Läkaren vi träffade där menade att övervikten absolut inte hade nåt att göra med fertiliteten. Då vägde jag 95, 166 cm. Vi fick hjälp att se när ett ägg var på väg och då kunde vi tajma själva. Det tog 7 månader. Gick upp till 115 under grav och det var tungt!! Nu väger jag 83 och blev gravid utan att ens försöka. Så JA jag tror att det hade med vikten att göra!
    Hur har det gått för er?
    Funderar på att ta kontakt med en privatklinik för min läkare vägrar remittera mig pg a min vikt. Mitt BMI är 32 och deras krav är ju 30. Med det svaret så avslutade hon bara med att boka en ny tid närvikten var nådd men också att jag bara hade 7 månader på mig. Sedan så har man gått ut. Över 37 får du inte bli förälder.
    PAnik 
  • Loppastina

    Vouge2: men vad är det att tänka på? Om jag var du och Verkligen ville ha barn och vill och kanske behöver hjälp, så ring privarkliniker överallt! Det brukar vara lång väntetid där med. Och jag vet inte var du gör för att gå ner i vikt, men pulverpåsar a la nutrilett och dylikt funkade väldigt bra för mig. Bara man har bestämt sig för vad man vill!! Och pengar att lägga på privarkliniker är ju ingenting om man jämför med en bebis!

  • LinneaJosie
    LinneaJosie skrev 2013-02-02 21:34:24 följande:
    Av vad jag kunnat läsa mig till påverkar inte övervikt fertiliteten om man inte har pco(s).

    Eller ja, så länge man ovulerar normalt har man mig veterligen inte kunnat påvisa lägre fertilitet.
  • Vouge2
    Loppastina skrev 2013-02-02 21:32:02 följande:
    Vouge2: men vad är det att tänka på? Om jag var du och Verkligen ville ha barn och vill och kanske behöver hjälp, så ring privarkliniker överallt! Det brukar vara lång väntetid där med. Och jag vet inte var du gör för att gå ner i vikt, men pulverpåsar a la nutrilett och dylikt funkade väldigt bra för mig. Bara man har bestämt sig för vad man vill!! Och pengar att lägga på privarkliniker är ju ingenting om man jämför med en bebis!
    Jag ringer dem på måndag :) 
  • LinneaJosie

    Men åhhhh...tänka först, skriva sen. Vid ivfbehandling får dock feta och överviktiga kvinnor generellt sämre resultat. För en "frisk" kvinna utan ovulationsstörning verkar vikten dock inte ha betydande inverkan på fertiliteten.

  • Vouge2
    LinneaJosie skrev 2013-02-02 21:43:57 följande:
    Men åhhhh...tänka först, skriva sen. Vid ivfbehandling får dock feta och överviktiga kvinnor generellt sämre resultat. För en "frisk" kvinna utan ovulationsstörning verkar vikten dock inte ha betydande inverkan på fertiliteten.
    Visst e det så :)
    Önskar dock att jag bott i ett anat län där BMI gränsen är på 35. 
  • LinneaJosie
    Vouge2 skrev 2013-02-02 21:51:44 följande:
    Visst e det så :) Önskar dock att jag bott i ett anat län där BMI gränsen är på 35. 

    Det intressanta är att alla rapporter jag läst rekommenderar att man INTE nekar feta kvinnor fertilitetsbehandling utan istället kombinerar sådan med kost- och motionsråd. Konstigt att landstingen struntar i detta. Lycka till förresten!
  • Vouge2
    LinneaJosie skrev 2013-02-02 21:54:19 följande:

    Det intressanta är att alla rapporter jag läst rekommenderar att man INTE nekar feta kvinnor fertilitetsbehandling utan istället kombinerar sådan med kost- och motionsråd. Konstigt att landstingen struntar i detta. Lycka till förresten!
    Tack! Jag håller er uppdaterade 
  • Saffron

    Hej!

    jag är själv överviktig och jag och min man har försökt att bli gravida i 2½ år. Just nu väntar vi på att få börja med IVF, vilket vi kommer att få göra bums så fort jag kommit ner till BMI 35. När vi först började utredningen, blev jag väldigt illa berörd av att ej få all hjälp med ex ivf. Jag har inga andra sjukdomar som härör från min övervikt.

    Jag började lusläsa litteratur och artiklar, och då min man är läkare och jag själv veterinär, har man haft tillgång till en hel del...

    Ja, överviktiga är överrepresenterade bland ofrivilligt barnlösa. Ja, det påverkar hormon-spelet i kroppen så att ägglossningar och tidig graviditet störs. Det är mycket vanligare med missfall bland överviktiga. Det är också vanligare med komplikationer under graviditet, ex diabetes. Det påverkar också barnet, och det är vanligare med svåra förlossningar och små födslovikter hos barn födda av överviktiga mammor än normalviktiga.

    Med detta sagt, tror jag inte heller att min barnlöshet enbart beror på min övervikt. Men jag förstår varför de har BMI-gränser för ivf. (däremot förstår jag inte varför det ska vara BMI-gräns för att få lov att adoptera, vilket det är). Jag vet också många som blivit spontangravida trots övervikt.

    Att gå ner i vikt genom bra kosthållning och träning tror jag är bra för hela kroppen, vilket säkert är bra även om man vill bli gravid. Det finns en dansk(?) bok skriven av en fertilitetsläkare, "Spis dig gravid". Har inte läst denna, men jag tror att det är någon typ av lchf/lchq diet. Tror att detta är bra, då insulin påverkar könshormoner, och för att hålla insulin på en låg och jämn nivå krävs en kolhydratsfattig kost.

    Lycka Till iallafall, du är inte ensam! Men om det har gått mer än ett år som ni har försökt att bli gravida utan att lyckas, ska ni väl gå vidare med utredning?

    Efter dagens besök hos gyn är jag mer motiverad än nånsin, ska verkligen ha bort de där eländiga kilona nu så att vi kan gå vidare med ivf....

Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?