• Vouge2

hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?

susanba skrev 2011-11-12 20:03:56 följande:
    hello!

jag bara undrar en sak, jag och min man har försökt bli gravida i 4 år och sista året med två misslyckade IVF och et fryst Et. Jag har ca 20 kg övervikt, är 1.81 och väger ca 107 kg. Jag har så svårt att lyckas med viktnedgång...är det samma in min situation där ute?! Man har mycket omkring sig med heltidsjobb och studier vid sidan om.
    Jag är motiverad samtidigt som jag inte kan låta bli att tycka synd om sig själv och inbillar mig att det inte är min vikt som är "boven i dramat".. även om jag vill gå ner i vikt så lyckas jag inte....kanske för att jag inte är övertygad att det har betydelse..

Är det någom därute som försökt bli gravid länge, men som lycktas bättre efter viktnedgång?

kram suzz
    Jag undrar hur du fick göra IVF med övervikt. Själv så får jag ingen remiss förrän jag har ett BMI under 30. Jag har 8 månade på att tappa vikten sedan är jag flr hammal för IVF. Någon som kommit runt det på något sätt?? 
  • Vouge2
    elyse skrev 2013-01-20 21:33:56 följande:
    Att landstinget inte finansierar hjälp att bli gravid för överviktiga är både en ekonomisk och hälsorelaterad fråga. Gravida riskerar, generellt, att drabbas av fler komplikationer under både graviditet och förlossning vilket i sig ökar kostnaderna för sjukhuset och mamman och barnets hälsa kan komma att påverkas.  
    Absolut! Men då förstår jag inte varför Gränsen på BMI inte är samma i hela landet. Det är väl lika dyrt och hälsofarligt i Stockholm och Gävle som i Norrland. Men om du nor i Stockholm f¨r ditt BMI vara 35 istället för 30.....
  • Vouge2

Blev hänvisad till en dietist som lade upp en plan som skulle innebära att  de ca 12 kg som skulle bort skulle ta ungefär ett år att genomföra. Jag har inte ett år. Jag har 7 månader sedan är bäst före datumet nått. Tar tacksam emot era råd... Vill inte missa möjligheten till familj bara för att Landstinget bestämt det. 

• Vouge2
    Loppastina skrev 2013-02-02 20:34:46 följande:
    Hej! Har inte läst hela tråden, men när vi försökte bli gravida med ettan så fick vi hålla på ett bra tag. För att inte behöva längta efter ett plus i flera år innan man skulle få hjälp så gick vi till en privat fertilitetsklinik. Läkaren vi träffade där menade att övervikten absolut inte hade nåt att göra med fertiliteten. Då vägde jag 95, 166 cm. Vi fick hjälp att se när ett ägg var på väg och då kunde vi tajma själva. Det tog 7 månader. Gick upp till 115 under grav och det var tungt!! Nu väger jag 83 och blev gravid utan att ens försöka. Så JA jag tror att det hade med vikten att göra!
    Hur har det gått för er?
    Funderar på att ta kontakt med en privatklinik för min läkare vägrar remittera mig pg a min vikt. Mitt BMI är 32 och deras krav är ju 30. Med det svaret så avslutade hon bara med att boka en ny tid närvikten var nådd men också att jag bara hade 7 månader på mig. Sedan så har man gått ut. Över 37 får du inte bli förälder.
    PAnik 
  • Vouge2
    Loppastina skrev 2013-02-02 21:32:02 följande:
    Vouge2: men vad är det att tänka på? Om jag var du och Verkligen ville ha barn och vill och kanske behöver hjälp, så ring privarkliniker överallt! Det brukar vara lång väntetid där med. Och jag vet inte var du gör för att gå ner i vikt, men pulverpåsar a la nutrilett och dylikt funkade väldigt bra för mig. Bara man har bestämt sig för vad man vill!! Och pengar att lägga på privarkliniker är ju ingenting om man jämför med en bebis!
    Jag ringer dem på måndag :) 
  • Vouge2
    LinneaJosie skrev 2013-02-02 21:43:57 följande:
    Men åhhhh...tänka först, skriva sen. Vid ivfbehandling får dock feta och överviktiga kvinnor generellt sämre resultat. För en "frisk" kvinna utan ovulationsstörning verkar vikten dock inte ha betydande inverkan på fertiliteten.
    Visst e det så :)
    Önskar dock att jag bott i ett anat län där BMI gränsen är på 35. 
  • Vouge2
    LinneaJosie skrev 2013-02-02 21:54:19 följande:

Det intressanta är att alla rapporter jag läst rekommenderar att man INTE nekar feta kvinnor fertilitetsbehandling utan istället kombinerar sådan med kost- och motionsråd. Konstigt att landstingen struntar i detta. Lycka till förresten!
    Tack! Jag håller er uppdaterade 
Svar på tråden hur mycket kan övervikten betyda för barnlösheten...?