• Anonym (tjejen)

Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?

Jag har vart medlem på facebook i flera år och alltid vart ganska aktiv där och hade många vänner där men för ett tag sedan tog jag bort min facebook -och det är det bästa jag har gjort! Jag ångrar mig inte en sekund!

Jag har länge känt att jag inte vill veta allt om alla! Och jag vill inte att alla ska veta allt om mig!
    Visst kan man göra inställningar så att man inte ser vissa inlägg och att vissa andra inte ska se mina, men jag tycker det har blivit för mycket på facebook. Dessutom kunde ju andra som man inte är vän med söka på mig eftersom jag inte gjorde någon inställning. Jag kände dessutom en press att jag måste uppdatera status och lägga ut bilder m.m. Ett tag funderade jag bara på att rensa ut i mina vänner men då jag inte ville att någon skulle ta illa upp så tog jag bort hela facebook. Och det känns så skönt! Det känns enklare att leva faktiskt. Konstigt nog haha!

Någon mer?

• Svar på tråden Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?
  • Regnig måndag
    Anonym (tjejen) skrev 2011-11-14 18:37:33 följande:
    Ni som väljer att ha kvar facebook... Good for you guys! Men jag blev bara så trött på det och tog bort den. Good for me!
    Visst är det så som det mesta andra men jag fattar inte varför man har ett sånt behov av att öppet visa att man minsann inte vill ha FB. Jag menar, du är inte direkt den första och sista tråden som skriker ut det här.

Det är alltså inget påhopp utan en iaktagelse, varför är det så? *nyfiken*
    Samma fenomen som att man måste skrika att FL är ett skitställe och att man minsann ska avregga sig, eller?
    Grattis till guldet NZ!
  • CrazyLady

Jag tog oxå bort mig för ett tag sen :)
    Jävligt befriande :D

• Anonym (tjejen)

Regnig måndag: Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag blev ganska chockad själv över hur befriad jag kände mig när jag tog bort den. Fb har jag haft i många år nu så jag har haft det som en vana att logga in några gånger per vecka. Jag trodde inte jag skulle avregga mig där men ville bara skriva hur skönt det kändes och undrade om det var någon som kände igen sig

• Regnig måndag
    Anonym (tjejen) skrev 2011-11-14 21:34:32 följande:
    Regnig måndag: Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag blev ganska chockad själv över hur befriad jag kände mig när jag tog bort den. Fb har jag haft i många år nu så jag har haft det som en vana att logga in några gånger per vecka. Jag trodde inte jag skulle avregga mig där men ville bara skriva hur skönt det kändes och undrade om det var någon som kände igen sig
    Jag är nog trög för det där befriande fattar jag bara inte och då kan jag nog inte fatta grejjen med att berätta om det heller.
    Jag skulle definitivt  inte känna befrielse om min telefon togs bort heller...

Tur att vi alla är olika.
    Grattis till guldet NZ!
  • Anonym (tjejen)
    CrazyLady skrev 2011-11-14 21:33:09 följande:
    Jag tog oxå bort mig för ett tag sen :)
    Jävligt befriande :D
  • Anonym (tjejen)
    Regnig måndag skrev 2011-11-14 21:37:08 följande:
    Jag är nog trög för det där befriande fattar jag bara inte och då kan jag nog inte fatta grejjen med att berätta om det heller.
    Jag skulle definitivt  inte känna befrielse om min telefon togs bort heller...

Tur att vi alla är olika.
    Ja det är nog så att vi är olika där. Och det får man ju lov att vara.
  • Regnig måndag
    Anonym (tjejen) skrev 2011-11-14 21:40:16 följande:
    Ja det är nog så att vi är olika där. Och det får man ju lov att vara.
    Absolut! Solig
    Grattis till guldet NZ!
  • Anonym (månsken)
    Ja82 skrev 2011-11-14 15:51:31 följande:

Jag tog bort min Facebook för ungefär ett år sedan och det är otroligt befriande ja!

För att vara på den säkra sidan raderade jag först allt på egen del, alla bilder osv. Och sedan (efter mycket letande) tog jag bort kontot.
    Märkligt hur svårt det ska vara att få ett konto raderat?
    Och att det sedan skulle vara 2 veckors "betänketid" innan kontot raderades? Obehagligt tycker jag.

Känns som många lever sitt liv därigenom och den ständiga bekräftelseonanin är så otroligt motbjudande tycker jag..

Jag saknar det inte alls jag har hellre riktig kontakt med mina vänner och de ytliga bekanta som inte behöver veta något om mitt liv är där de ska vara.

Det heter ju privatliv av en anledning och jag förstår inte människors behov av att dela med sig av allt till omvärlden..

Nej det där har jag aldrig förstått heller, varför man vill att så otroligt många människor ska ha insyn i ens helt privata liv och förehavanden! Vad är det positiva med det? Jag tror snarare att det är skadligt. Vi behöver ju en skyddad privat sfär där vi kan dra oss undan och få lugn och ro (även mentalt), och som bara nära vänner/familj har tillgång till. Med sociala medier blir det ofta ett totalt korsdrag i det sociala livet.

Kan finnas risker i det också om någon mot förmodan skulle vilja en illa och kan "läsa på" om en lätt som en plätt och sen hitta ett sätt att skada en. Kan tänka mig att det skulle kunna hända med t.ex. ett bittert hatiskt ex.

Att "hänga ut" sig själv på det här sättet är ju exhibitionism på hög nivå egentligen. Tror faktiskt inte det är så psykiskt sunt. Beroende på sättet man gör det på såklart. Alla använder ju inte sociala medier på ett självdestruktivt sätt. Det finns ju verkligen en skala....
  • Anonym (F)

Jag har Facebook men brukar avinstallera appen. Jag blir lätt för beroende av Facebook, därför gör jag så. Har dock kvar massager och händelser. Har inte Instagram heller. Ibland laddar jag ner Facebook och gör något inlägg (typ var tredje månad) och kollar runt lite. Sen tar jag bort appen igen =) Det funkar för mig och upplever mig mindre stressad nu. 

• 1omtänksam
    Anonym (månsken) skrev 2024-12-09 19:25:27 följande:
    Nej det där har jag aldrig förstått heller, varför man vill att så otroligt många människor ska ha insyn i ens helt privata liv och förehavanden! Vad är det positiva med det? Jag tror snarare att det är skadligt. Vi behöver ju en skyddad privat sfär där vi kan dra oss undan och få lugn och ro (även mentalt), och som bara nära vänner/familj har tillgång till. Med sociala medier blir det ofta ett totalt korsdrag i det sociala livet.

Kan finnas risker i det också om någon mot förmodan skulle vilja en illa och kan "läsa på" om en lätt som en plätt och sen hitta ett sätt att skada en. Kan tänka mig att det skulle kunna hända med t.ex. ett bittert hatiskt ex.

Att "hänga ut" sig själv på det här sättet är ju exhibitionism på hög nivå egentligen. Tror faktiskt inte det är så psykiskt sunt. Beroende på sättet man gör det på såklart. Alla använder ju inte sociala medier på ett självdestruktivt sätt. Det finns ju verkligen en skala....
    Hej Månsken! 

Nu har jag, dessvärre, kvar Facebook. Har inte lyckats ta bort mig än. Men ditt inlägg var det klokaste jag läst på länge. Håller helt med dig. Vi behöver verkligen en skyddad privat sfär där vi kan dra oss undan och få lugn och ro (även mentalt).

Jag försöker att skriva inlägg som är lite samhällskritiska av sig på min tidslinje. Tycker om dialoger. Men ingen verkar vara särskilt intresserade av det. Däremot av vad jag äter, om jag tränat och vem jag är med osv.

Tänker att sociala medier är på gott och ont. Finns många bra och sunda grupper på Facebook. Men i det stora hela tror jag med att själva Facebook i sig, med dess bekräftelsebehov som skapas, är skadligt och inte psykiskt sunt. 
  • Goneril

Sociala medier får man vara lite reserverad emot, till och med misstänksam. Jag skriver aldrig något personligt, undantaget är någon bild och text från en resa, men då får det vara någon "ovanlig", inte de vanliga till Spanien eller Italien. Iran till exempel, när det fortfarande var möjligt, skrev och berättade jag om, var jag köpte lämpliga kläder inför resan, slöja och liknande, jag är inte muslim med den utrustning i garderoben som krävs i Iran. Sen kom jag på att det är nog dumt att berätta att man inte är hemma och lägenheten står obevakad, det finns ju mycket skumt folk.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Det som är bra för mig som har ett stort språkintresse är mina olika språkgrupper, svenska och tyska. I "Språknördarnas högkvarter" lär jag mig saker hela tiden, grammatikkunskaperna hålls vid liv, vi analyserar etymologiskt, och mycket viktigt, en ytterst vänlig och kultiverad ton. Försöker man vara otrevlig blir man borttagen direkt av administratören. Sen finns grupper för klassisk musik där man kan lära sig mycket om kompositörerna och till och med lära sig läsa noter. Partituren får man ofta och när huset är tomt kan man sjunga med i ariorna. Man får vara förvissad om att ingen hör en såklart. Ja, och så ska vi inte glömma Babels Bokklubb där vi kan göra våra egna recensioner och få massor av boktips! Jag tycker att jag använder Facebook optimalt, riktat mot mina behov.                                                                                                                               Mina vänner är numera mest aktiva på Instagram och där är jag inte. Jag har några avlägset bekanta som fortfarande är på Facebook och där kan man ju vara lite artig och läsa om alla deras upptåg, det kan vara roande och trevligt. Lite skryt kan det bli om 5 restaurangbesök i veckan, och ideliga besök i andra världsdelar, men man gillar artigt. Värre var det i Facebooks barndom då folk fotade fikaraster vid motorvägar, och illa med alla urusla fotografer där folk såg ut som något ur en skräckfilm. Ofta fotades de alldeles för nära så motiven fick stora häxnäsor.

• Anonym (månsken)

1omtänksam: Tack för fin respons! Ja den privata sfären behöver uppvärderas och - för många - återupprättas.

• 1omtänksam
    Anonym (månsken) skrev 2024-12-09 21:56:02 följande:

1omtänksam: Tack för fin respons! Ja den privata sfären behöver uppvärderas och - för många - återupprättas.

Hej igen Månsken!

Ja men precis eller hur? 

Tack själv! Bara kul att ge respons till nån som också ger respons. 🌺 
  • CaCo
    Anonym (tjejen) skrev 2011-11-14 15:36:06 följande:
    Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?

Jag har vart medlem på facebook i flera år och alltid vart ganska aktiv där och hade många vänner där men för ett tag sedan tog jag bort min facebook -och det är det bästa jag har gjort! Jag ångrar mig inte en sekund!

Jag har länge känt att jag inte vill veta allt om alla! Och jag vill inte att alla ska veta allt om mig!
    Visst kan man göra inställningar så att man inte ser vissa inlägg och att vissa andra inte ska se mina, men jag tycker det har blivit för mycket på facebook. Dessutom kunde ju andra som man inte är vän med söka på mig eftersom jag inte gjorde någon inställning. Jag kände dessutom en press att jag måste uppdatera status och lägga ut bilder m.m. Ett tag funderade jag bara på att rensa ut i mina vänner men då jag inte ville att någon skulle ta illa upp så tog jag bort hela facebook. Och det känns så skönt! Det känns enklare att leva faktiskt. Konstigt nog haha!

Någon mer?

Jag har ingen Instagram, och det är skönt :) Men jag önskar att jag inte hade Facebook tidigare, för det är så lätt att jämföra sig med andra och det ökar depression :(

Jag är rädd att jag ångrar mig om jag ta bort Facebook för det är enda sättet jag har kontakt med vänner och gamla vänner.
  • Anonym (Linn)

Jag måste tyvärr ha Facebook i mitt jobb, men har ett konto enbart i det syftet och använder det inte alls på fritiden längre. Det är en befrielse!

• Anonym (Men…)

Men Messenger då? Försvinner det också om man tar bort FB? Jag vill gärna ha kvar Messenger men FB behövs inte. 

• Anonym (H)

Har aldrig haft varken insta eller Facebook - är på riktigt helt ointresserad av att dela med mig eller glutta in i andras alltför ofta uppriggade fasader. 

• Anonym (månsken)

😄👍

Ja, såå stor del av problemet med FB (mfl.), all fasad och yta som folk måste bygga och upprätthålla hela tiden... Hur hanterar dom det egentligen? Måste va svettigt... 😁Tänker ibland att det borde skapa mycket identitetskriser i slutändan.
    Fattar inte var folk får all tid till detta ifrån heller... Sociala medier ingår inte ens i min livsstil - ÄNDÅ tycker jag det är svårt att få tiden att räcka till för allt som måste hinnas med i vardagen (obs! Har inte små- /mindre barn..😉) och att bara leva/ha det bra.

CaCo skrev 2024-12-10 23:13:46 följande:
    Jag har ingen Instagram, och det är skönt :) Men jag önskar att jag inte hade Facebook tidigare, för det är så lätt att jämföra sig med andra och det ökar depression :(
    Jepp, finns en del forskning på det!
Svar på tråden Jag tog bort min facebook! Det bästa jag har gjort! Någon mer?