• Zarina

Barn blir inte illamående bakåtvända i bilen? Eller VÄGRAR åka så tex? Sittpall = ??

Funderar på att köpa nya Britax Max-way då den kommer ut nästa år, men den kommer knappast att vara billig och detta är mitt första barn så har inte erfarenheter av barn i bil.. Hur stor är risken att de blir illamående då de åker bakåtsvängda? Någon som råkat ut för det?
    Har någon råkat ut för att barnet vägrat åka bakåt? Hur löste ni det?
    Vill gärna ha en bakåtsvängd och ha barnen bakåt till 25kg (eller 4? 5? år, hur gamla är de oftast vid 25kg?) men är nervös att köpa en som inte går att vända ifall det blir problem?

En annan fråga, vad händer efter 25kg? Vad köper man sedan och hur länge åker de i den? Är vanlig sittpall helt out nuförtiden eller när används sådana?

• Svar på tråden Barn blir inte illamående bakåtvända i bilen? Eller VÄGRAR åka så tex? Sittpall = ??
  • cicci85

Mina barn har aldrig varit åksjuka, även om de varit det skulle de fått åka bakåtvända eftersom det är så mycket säkrare. Barn kan ju bli åksjuka om de åker framåtvända oxå. Finns massa tips och medicin för att förebygga och mildra åksjuka.

Att barnet vägrar åka bakåtvänd ser jag inte som ett problem, barn bestämmer inte över sånt själv och har inget val. 

Innan du använder max-wayen bör du ha bebben i ett babyskydd tills den kan sitta själv.

Min son var 5 år när han vägde 25 kg, då fick han en bältesstol,http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol/kid-plus som man bara använder framåtvänd med bilens bälte.  

Vändbara stoalr bör inte användas framaåtvänt.  

• Cecci78

O jag skulle bli nervös av att vända barnet!! Jättebra att den inte går att vända, då sitter barnet säkert och bra!

Och ja, min pojk var åksjuk till han var 4½, då slutade det tvärt trots att han satt bakåt, har nu inte kräkts på flera år i bilen trots fortsatt bakåtv'nt åkande så det är inte säkert att det blir bättre för att man vänder framåt, det är det bara föräldrar som tror.

Mina barn får inte själva bestämma hur de ska åka i bilen! Om man som föräldre inte tjatar om att "du h ar väl inte trångt för benen" o "får du verkligen plats med benen" så tror jag många fler barn skulle sitta bakåt mycket längre.

För mig finns det inget annat alternativ än bakåt till 6 års ålder, då avstår jag hellre från att åka bil.

Min pojk är 7 år nu o väger drygt 24 kg, sitter bakåt i en Britax Two Way så snart är det den framåtvända bältesstolen (med hög rygg) som gäller.

• pigglet
    Hur stor är risken att de blir illamående då de åker bakåtsvängda? Någon som råkat ut för det?
    Det är ju olika, de allra flesta barn blir inte åksjuka varken framåt- eller bakåtvända. Äldsta dottern blev åksjuk ibland men vi lärde oss se ett mönster - det var när hon var trött och hade ätit/druckit något sött. Så det blev läsk- efterrätts- och godisförbud på alla bjudningar i några år.
    Illamåendet får man ta, hellre att de mår illa och lever än tvärt om...  

Har någon råkat ut för att barnet vägrat åka bakåt? Hur löste ni det?
    Nej, de vet liksom inte om något annat sätt. När man åker bil sitter man fastspänd i sin stol. Punkt. Inte ens när syskon har vänts har det varit någon diskussion, jag säger bara att "det är för att h*n är 5 år, och då kanske du också sitter i en annan stol". 

Vill gärna ha en bakåtsvängd och ha barnen bakåt till 25kg (eller 4? 5? år, hur gamla är de oftast vid 25kg?) men är nervös att köpa en som inte går att vända ifall det blir problem?
    Ingen av våra väger 25 kg än, äldsta är 9 år. Men det är ju väldigt olika. I vilket fall bör du ändå inte vända stolen, de bakåtvända stolarna är för tunga för att vara säkra när barnet åker framåtvänd och får hela stolens tyngd i ryggen vid en kollision. Dessutom har de för dålig bältesstyrning framåtvända, när du använder bilens 3-punktsbälte. 

En annan fråga, vad händer efter 25kg? Vad köper man sedan och hur länge åker de i den? Är vanlig sittpall helt out nuförtiden eller när används sådana?
    Man köper en bältesstol. Det är som en bilkudde med ryggstöd som för bilens bältet på rätt plats.
  • Natasha76

Det är föräldrarna som är regenterna i bilen. Barnen har inget att säga till om angående säkerheten. Om du håller den attityden behöver du inte oroa dig för att barnen bli besvärliga och plötsligt vilja sitta framåtvänt. Jag rekommenderar en renodlat bakåtvänd stol just för att föräldrar inte ska frestas att vända sitt barn för tidigt.

Illamående är något man måste kämpa med ifall det kommer. Jag skulle inte våga vända ett barn framåtvänt (då jag känner till vilka krafter det är frågan om på nacken) i bilen före 5 års ålder. Så illamående eller inte, bakåtvänt är det som gäller.

Det finns annars stora bra speglar (och sådana som inte darrar). Alltförföräldrar har en bra modell, safe-fit.

• Natasha76

Jag menar alltså inte att det alltid kommer att vara lätt. Vi har själva haft det lätt. Barnen känner inte till något annat sätt att åka på och vänners barn, som åker framåtvänt i egen bil, åker bakåtvänt i våra bilar. Men med kämparanda och rätt attityd klarar man också motgångarna om de kommer.

• Tangent

Min pojke var åksjuk och kräktes ibland, detta gick över innan han fick sitta framåtvänt vid 5 år. Vi vända pga att han blev för lång för stolen. Han klagade ibland eftersom kompisarna vändes tidigare. Men han fick acceptera att sitta bakåtvänt annars blev det ingen bilåkning.
    PS. Min pojke är nu 8 år och väger 24,5 kg.

• cosinus

Mina barn har varit mer eller mindre åksjuka bakåtvända. Det har gått bra tills ungefär 3 år och sen har det eskalerat. Min tvåa var så dålig att vi iinte kunde ta oss till affären bakåtvänt från 3.5 år utan kräkor och han kräks en del frammåtvänt också men betydligt mycket mindre iaf.

Min trea som nu är 3.5 blir lite åksjuk men kräks mer sällan bakåtvänt än vad tvåan fortfarande gör frammåtvänt så det är inget stort problem.

25 kg väger ingen av mina ännu. Han som är 5.5 väger 18 kg och hon som är 7.5 väger 20 kg. De har bältesstolar (pall med rygg och nackstöd) i en bil och bara vanliga kuddar som reserv i en bil de mer sällan åker i (ska vi långt flyttar i över deras bältesstolar)

Han som är 3.5 är rätt sur över att syskonen får sitta frammåt och inte han men det spelar ingen roll. Han får åka bakåt ändå.

Svar på tråden Barn blir inte illamående bakåtvända i bilen? Eller VÄGRAR åka så tex? Sittpall = ??