• MammaHela

    Vad är värst? Dagis eller föris?

    Eftersom vi svenskar verkar vara av lat natur och hittar på förkortningar till det vi kan komma på så  har jag nu en fundering.

    Det har i många år kallats dagis, men nu får man tydligen inte säga så, utan det ska heta förskola. Men jag ser ordet föris förekomma mer och mer.

    Det ordet ger mig kräksmak i munnen och får mig att tänka på förhud.

    Vad tycker du?


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är värst? Dagis eller föris?
  • puss
    Momalicious skrev 2011-11-17 10:29:28 följande:
    Min sambo säger avvakado. Och bagguett!
    men om han inte ÄR en sån så räknas det inte.
    fast han är kanske det psykiskt?
    Ät min sidfot
  • hemligemollgan

    Dagis är förkortning för daghem vilket idag inte finns. Föris kan man väl säga om man vill som förkortning av förskola. Plugget brukar man säga om vanliga skolan. men vad ska vi kalla förskoleklassen?? Miniplugg? (hu vilka hemska associationer jag får). 

  • IsDimma
    puss skrev 2011-11-17 09:41:33 följande:
    har aldrig hört föris, men det är iaf bättre än dagis.

    eftersom det inte HETER dagis. föris är iaf en korrekt(?) förkortning.
    Jag säger som Puss  
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • hemligemollgan

    Vi säger nog oftast dagis om förskolan trosts att min fru är förskollärare, vi säger förskoleklass om förskoleklassen. Men ibland blir hon tvärnoga på att det minsann inte är ett daghem. (vilket är helt rätt då det har en utbildningsplan att följa).

  • puss
    IsDimma skrev 2011-11-17 10:43:19 följande:
    Jag säger som Puss  
    såklart du gör.
    Ät min sidfot
  • IsDimma
    puss skrev 2011-11-17 10:45:04 följande:
    såklart du gör.
    Alltid  
    Eller nästan iaf  
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • littlepixiegrl

    Jag har alltid tänkt mig dagis som ett smeknamn för daglig verksamhet, så jag fortsätter nog säga dagis jag. Förskola blir det ibland, beroende på vem jag pratar med. Föris kommer jag aldrig säga, det låter för löjligt!

  • April barn

    Eftersom jag alltid säger dagis så tycker jag inte det är konstigt, föris däremot har jag aldrig hört talas om lät riktigt fult.


    ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ Pyret bf 22 Juli 2012 ♥
  • Anni M

    oj röstade visst fel, röstade på dagis, men menade att det är det klart bästa alternativet, föris låter bara äckligt

  • rednose

    Äh för fan, lägg ner det där med vad det heter nån gång. Det heter dagis och har alltid hetat. Inget negativt med det för då hade man väl knappast skickat sina barn dit. 
    Build a bridge and get the fuck over it! 

  • ummi
    rednose skrev 2011-11-17 17:45:06 följande:
    Äh för fan, lägg ner det där med vad det heter nån gång. Det heter dagis och har alltid hetat. Inget negativt med det för då hade man väl knappast skickat sina barn dit. 
    Build a bridge and get the fuck over it! 
    LOL
  • Åsa

    Dagis stör mig inte ett dugg. "Föris" har jag aldrig hört så det låter helt naturligt ovant och konstigt.

  • Quinna

    Föris låter ju helt utvecklingsstört. Som en taskig förkortning på förspel.

  • ALY538
    Svennis skrev 2011-11-17 09:36:03 följande:

    Var borta från Familjeliv ganska länge förut. När jag återkom så fungerade inte min inloggning. Det nick jag då valde var upptaget, så jag tog det namn som en av mina kompisar kallar mig ca 2 ggr/år.

    Är faktiskt allergisk mot namn som man göra smeknamn med dubbla konsonanter i tex. Carro, Uffe, Stoffe, Tobbe osv


    Du skrev redan 2 ggr/år rätt ;)

    Förskola tycker jag är tillräckligt störigt. Men föris är ännu värre!
  • Marie7

    Definitivt "föris". Hippa innerstad föräldrar som använder uttrycker mest. Låter inte seriöst överhuvudtaget. Typ "lekskola" 

  • ALY538
    hemligemollgan skrev 2011-11-17 10:37:01 följande:

    Dagis är förkortning för daghem vilket idag inte finns. Föris kan man väl säga om man vill som förkortning av förskola. Plugget brukar man säga om vanliga skolan. men vad ska vi kalla förskoleklassen?? Miniplugg? (hu vilka hemska associationer jag får). 


    Gillar ditt namn!

    föris är ett hemskt ord
  • ALY538
    Quinna skrev 2011-11-18 21:24:35 följande:

    Föris låter ju helt utvecklingsstört. Som en taskig förkortning på förspel.


    Håller med dig, quinna!
Svar på tråden Vad är värst? Dagis eller föris?