• Anonym (?)

Hjälp önskas om socialen/ familjehem

Hej är ganska upprörd. MIn käre halvbror har ställt till det för sig. Hur? Jo han blev kär i fel person. Först efter hon blev gravid kom det fram att hon lider av psykisk ohälsa.

För att göra lång historia kort. Nu så har Kuratorn medelat att hon kommer skicka deras fall till soc för hon anser dem som opassande färäldrar.

Min bror är förtvivlad.

Så jag undrar om ni tror att det finns en chans att soc kan låta oss ta hand om det nyfödda barnet om det skulle behövas. Vi bor 1dag bort så det är inte nära precis.

Är själv mammaledig och håller på att ansöka om att bli ett familjehem.
    Tacksam för svar.  

• Svar på tråden Hjälp önskas om socialen/ familjehem
  • Anonym

kan inte din halvbror ta hand om sitt barn?

• Anonym (?)

nej så är inte fallet då hela fam kommer bli granskade om det går så långt.

• Frökenkicki

Fast om det ska gå korrekt till vid en utredning och de blir tal om placering så ska dom alltid fråga släktingar först om barnet kan vara boende där. Så om det blir så att din bror och hans tjej hamnar hos soc så se till att få kontakt med handläggaren ganska snabbt och lägg fram att du mer en GÄRNA ställer upp.

• Anonym (?)
    Frökenkicki skrev 2011-11-20 16:46:38 följande:
    Fast om det ska gå korrekt till vid en utredning och de blir tal om placering så ska dom alltid fråga släktingar först om barnet kan vara boende där. Så om det blir så att din bror och hans tjej hamnar hos soc så se till att få kontakt med handläggaren ganska snabbt och lägg fram att du mer en GÄRNA ställer upp.
    ok tack. Ja jag vet inte alls hur det går till så känner mig ganska vilse

• Slats

din halvbror kan inte ta hand om sitt eget barn? får man fråga hur han fick för sig att skaffa barn öht? som sagt ska socialen försöka placera inom släkten i första hand, men pga. avståndet tror jag de skulle tvivla starkt på det. barnet har ju rätt till umgänge med båda föräldrarna. oavsett, hoppas barnet kommer till rätta!

• josu
    Jag tycker att du ska titta på socialtjänstlagen, där står först 6 kap. 1 §

Vården bör utformas så att den främjar den enskildes samhörighet med anhöriga och andra närstående samt kontakt med hemmiljön.

6 kap. 5 §

När ett barn placeras skall det i första hand övervägas om barnet kan tas emot av någon anhörig eller annan närstående. Vad som är bäst för barnet skall dock enligt 1 kap. 2 § alltid beaktas.

Socialstyrelsen har bland annat uttalat  "Risken för att en placering skall misslyckas nästan dubbelt så stor i ett ”främmande” familjehem som när placeringen sker hos släktingar."

Om ni godkänns som familjehem bör ni ha god förutsättningar att få ta hand om barnen. Om inte avståndet anses som ett problem, villket det skulle kunna göra, eftersom målet alltid är att föräldrarna ska kunna ha en relation till barnet.  

• Anonym (?)

tack  för hjälpen

• Anonym

Det lät som du rackade ner på tjejen? Så är din bror lika? Har en kusin som är efter.. Han fick barn med en likasinnad. Deras barn placerades hos pappans morbror. Där spelade avståndet ingen roll( bara åldern. Farmorn ville ha barnet, men ansågs för gammal)

• Anonym (?)

sa bara saningen prcis som den är  och med tanke på att hon låter sin nyföda son ligga med bajsblöja på i flera timmar  och sen när hon bli påpekad att det är dags att byta blöja skrapar hon bort bajset som torkat in i sin bebis hud med sin nagel.  Anledningen till att hon gör så är att man ksa inte skämma bort dem.. Så nej hon är inte frisk och behöver hjälp. Nej det är han inte men han är inte perfekt  heller men vem är det ?   han skulle göra allt för sin lilla bebis  

• jeppsson
    Anonym (?) skrev 2011-11-20 18:49:39 följande:
    sa bara saningen prcis som den är  och med tanke på att hon låter sin nyföda son ligga med bajsblöja på i flera timmar  och sen när hon bli påpekad att det är dags att byta blöja skrapar hon bort bajset som torkat in i sin bebis hud med sin nagel.  Anledningen till att hon gör så är att man ksa inte skämma bort dem.. Så nej hon är inte frisk och behöver hjälp. Nej det är han inte men han är inte perfekt  heller men vem är det ?   han skulle göra allt för sin lilla bebis  
    Men är dom inte två om bebisen?
    Mår hon dåligt så finns väl i så fall han där?

Om han nu blivit kär i fel person som DU uttrycker dig och om det nu är så att hon lider av psykisk sjukdom kan väl han ta sitt ansvar som pappa?
    Klarar inte hon av mammarollen så kan väl han ta över med sin papparoll?
    Låter som om du "smutskastar" henne och inte alls ser din brors del i det hela!
    Klarar han av barnet?
    Är han ett boende alternativ för hans eget barn?       
  • jeppsson
    Anonym (?) skrev 2011-11-20 16:38:58 följande: 
    Så jag undrar om ni tror att det finns en chans att soc kan låta oss ta hand om det nyfödda barnet om det skulle behövas. Vi bor 1dag bort så det är inte nära precis.

Är själv mammaledig och håller på att ansöka om att bli ett familjehem.
    Tacksam för svar.  
    Som svar på din fråga så visst skulle det kunna gå men ni kommer att utredas på samma sätt som vilket annat familjehem som helst skulle utredas!
    Och är det så att ni blir utredda och klara så skulle ni kunna bli familjehem.
    Allt detta har Soc hand om och du kan vända dig till dom om korrekt info!
    Går att vara anonym och bara ställa allmänna frågor angående detta om du inte skulle vilja gå in på just det specifika fallet.
    Att vara ett familjehem innebär INTE att man bara tar hand om barnet! I ett uppdrag som det kallas så ingår även annat och då den super viktiga biten som är kontakt och umgänge med biologiska föräldrar!
    I de absolut flesta fall så har barnet ifråga umgänge med sina bio mamma/pappa vilket innebär att du/ni som familjehem måste underlätta detta umgänge och en hel del hänger på er att det är möjligt och sker!
    Är då avståndet så långt om jag nu uppfattat dig rätt så är kanske inte umgänge med bio mamman ens möjligt och då brukar inte heller placeringen kunna bli möjlig.
    Det är mycket som ska klaffa och passa in vid en placering, det är så mycket mer som ingår i ett placerings uppdrag än just bara "vården" av själva barnet....
    Bortsett det SUPER VIKTIGA samarbetet med bio föräldrar/släkt så ska även samarbetet med Soc också fungera....
    Det är jätte bra om du känner att ni skulle kunna vara familjehem åt detta lilla barn och att ni skulle klara utredningen men du måste i så fall totalt ändra ditt förhållningssätt till din brors tjej som är barnets mamma!
    Hon ska oavsett vad hon nu än gjort ändå visas respekt och ödmjukhet från din sida! 
  • Anonym (?)

Tack för alla svar. Ställde frågan för att jag helt enkelt inte hade någon aning om hur socialens arbete går till.
    Kan säga att jag anser att bebisen ska placeras så nära som möjligt hoss mamma och pappa då jag tycker att det vore bäst för dem allihopa. Jag erkäner att jag är inte helt objektiv i denna frågan då det är sv¨årt när man bara hört en version.  Jag har vallt att inte gå mer ingående i problemen då jag anser det respektlöst då det faktiskt inte är min sak att prata om det.

Jag hoppas att allt kommer lösa sig för dem och hoppas att socialen kommer göra en grundlig utredning.  T
    Tack igen MVH  

• jeppsson
    Anonym (?) skrev 2011-11-21 03:46:21 följande:
    Tack för alla svar. Ställde frågan för att jag helt enkelt inte hade någon aning om hur socialens arbete går till.
    Kan säga att jag anser att bebisen ska placeras så nära som möjligt hoss mamma och pappa då jag tycker att det vore bäst för dem allihopa. Jag erkäner att jag är inte helt objektiv i denna frågan då det är sv¨årt när man bara hört en version.  Jag har vallt att inte gå mer ingående i problemen då jag anser det respektlöst då det faktiskt inte är min sak att prata om det.

Jag hoppas att allt kommer lösa sig för dem och hoppas att socialen kommer göra en grundlig utredning.  T
    Tack igen MVH  
    Underbart med denna iniskt och självinsikt!
    Du ska ha en eloge för ditt inlägg!
    Inte så många som skulle kunna erkänna,inse och acceptera det du gör!
    Ibland så är det bästa faktiskt att finnas som stöd men att låta en ev placering ske hos nån annan än sig själv som familjemedlem/släkting....då det precis som du säger är jätte svårt och nästintill omöjligt att vara objektiv vilket är viktigt i ett placerings uppdrag!
    Det bästa du kan göra är att finnas till som stöd för din bror eftersom du nu inte gillar hans tjej men han kanske behöver dit stöd!
    Vem är det som säger att Soc ens placerar barnet! Finns många andra hjälp insatser innan det blir till en familjehems placering, finns många sätt man kan få hjälp och stöd i från Soc! De flesta insatser Soc gör i familjer är faktiskt inte att barnet placeras utan att man tillsammans försöker komma fram till vad dom behöver hjälp och stöttning med!
    Hur de biologiska föräldrarna nu än är så är dom viktiga för barnet!
Svar på tråden Hjälp önskas om socialen/ familjehem