vittra skrev 2011-11-25 10:02:24 följande:
Alla barn tar ju inte flaskan. Uppenbarligen gjorde ju inte heller denna bebis det i det fall som tråden handlar om.
Och detta handlar ju om raka motsatsen till att man själv vill jobba, detta handlar om att tvingas jobba mot sin vilja! Mamman åkte ju enligt utsago hem på lunchen för att amma. Ja visst, det fungerar ju om bebisen bara vill ha mat var fjärde timme vilket får sägas är mycket ovanligt bland ammande bebisar, men fortfarande är det ju naturligtvis helt vansinnigt och ett lagbrott att tvinga henne till arbete.
Alla barn kan matas på andra sätt än genom amning. Visa mig i annat fall ett fall i modern tid och i en välfärdsstat där ett barn svultit ihjäl pga att det inte ammats.
Amning är ett val, inte en livsnödvändighet. Och liksom alla andra val, väljer man samtidigt
bort någonting. Det får man stå för.
Om jag vill ha ett jobb som kräver min närvaro under en bestämd tidsperiod - det finns sådana, alla jobbar inte som bloggare eller i fabriken, många jobb idag är projekt som man antingen är med på från a till b eller inte alls - då kan jag inte samtidigt välja att ligga hemma och amma hela dagarna. Antingen väljer jag det ena, eller det andra, och så får jag stå för det.
Sen finns det många lösningar i andra länder som tyvärr knappt/är tillgängliga i Sverige. T ex arbetsplatsdagis, som kan underlätta kombinationen bebis och jobb.