• vittra

Skulle du som nyförlöst mamma acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till arbetet?

Ja? Skulle du acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till din heltidstjänst 2 veckor efter förlossningen, och neka dig rätten till föräldraledighet? Nu menar jag naturligtvis här i Sverige där vi faktiskt har lagstadgad rätt till föräldraledighet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-24 10:35
    Är man för KRÄVANDE om man förväntar sig att vara föräldraledig när man kommer hem från BB i dagens Sverige?

• Svar på tråden Skulle du som nyförlöst mamma acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till arbetet?
  • Butterscotch

Däremot, om det var sjukt hög arbetslöshet och jag varit utan jobb länge så skulle jag kanske frivilligt välja att börja jobba två veckor efter födseln, om jag trodde/kände att det var min chans till ett fast arbete. Man måste ju långsiktigt kunna försörja sig och sin familj.

• Litet My

Nej, det är inte okej...

Knappt att jag ens skulle tycka det var okej att bli tillfrågad om jag kunde hoppa in och jobba ett par veckor efter förlossningen. Hade min chef gjort det hade jag undrat om allt stod rätt till.

• Krake
    vittra skrev 2011-11-24 21:29:06 följande:
    Vi har arbetsförbud även i Sverige men det är bara dessa 2 veckor vad jag förstår, även om det är uppe i diskussion med en ökning av arbetsförbudet.

Dock är det ju en väldigt stor skillnad att själv vilja återgå till arbetet, och att göra det av tvång mot sin vilja. Jag var absolut inte pigg nog att arbeta 2 veckor efter någon av mina förlossningar. Än mindre var jag förmögen att vara ifrån min ammande bebis hela dagarna, eftersom jag var enda näringskällan för dem.
    Jaha. Men nu frågade du mig hur jag skulle ha gjort. Jag har inte avbrutit arbetet pga barnafödsel (jobbade t o m mellan värkarna) och skulle knappt stå ut med en vanlig mammaledighet. Mig veterligen har det heller aldrig hänt i modern tid i vår del av världen att ett spädbarn svultit ihjäl pga att dess mor inte haft tutten i munnen på det, då det finns ersättning, pumpar och flaskor. Tack och lov är amning något man väljer, inget livsnödvändigt längre.
    Moster, inte monster.
  • vittra
    Krake skrev 2011-11-25 09:13:48 följande:
    Jaha. Men nu frågade du mig hur jag skulle ha gjort. Jag har inte avbrutit arbetet pga barnafödsel (jobbade t o m mellan värkarna) och skulle knappt stå ut med en vanlig mammaledighet. Mig veterligen har det heller aldrig hänt i modern tid i vår del av världen att ett spädbarn svultit ihjäl pga att dess mor inte haft tutten i munnen på det, då det finns ersättning, pumpar och flaskor. Tack och lov är amning något man väljer, inget livsnödvändigt längre.
    Alla barn tar ju inte flaskan. Uppenbarligen gjorde ju inte heller denna bebis det i det fall som tråden handlar om.
    Och detta handlar ju om raka motsatsen till att man själv vill jobba, detta handlar om att tvingas jobba mot sin vilja! Mamman åkte ju enligt utsago hem på lunchen för att amma. Ja visst, det fungerar ju om bebisen bara vill ha mat var fjärde timme vilket får sägas är mycket ovanligt bland ammande bebisar, men fortfarande är det ju naturligtvis helt vansinnigt och ett lagbrott att tvinga henne till arbete.
  • k girl
    vittra skrev 2011-11-25 10:02:24 följande:
    Alla barn tar ju inte flaskan. Uppenbarligen gjorde ju inte heller denna bebis det i det fall som tråden handlar om.
    Och detta handlar ju om raka motsatsen till att man själv vill jobba, detta handlar om att tvingas jobba mot sin vilja! Mamman åkte ju enligt utsago hem på lunchen för att amma. Ja visst, det fungerar ju om bebisen bara vill ha mat var fjärde timme vilket får sägas är mycket ovanligt bland ammande bebisar, men fortfarande är det ju naturligtvis helt vansinnigt och ett lagbrott att tvinga henne till arbete.
    Det är utan tvivel både ett lagbrott och helt vansinnigt, som du skriver. Men vad ska man göra då? Jag har ju själv erfarenhet av att bråka med en arbetsgivare, då för att få omplacering (hon hotade alltså med uppsägning vilket är ett lagbrott) och jag blandade in skyddsombudet, facket och hennes överordnade. Det var inte roligt för någon av oss. Du måste ju förstå att man inte bråkar för att få jobbet tillbaka, utan att man bråkar mest för principens skull, eller för att få ett förmånligare uppsägningsavtal.

Och när tiden såg ut som den gjorde... tja, jag skulle vilja påstå att det där valet var obefintligt. Hur mycket av ett lagbrott och helt vansinnigt det än var.
  • Men
    Kan du länka till den andra tråden...
  • Krake
    Alla barn kan matas på andra sätt än genom amning. Visa mig i annat fall ett fall i modern tid och i en välfärdsstat där ett barn svultit ihjäl pga att det inte ammats.

Amning är ett val, inte en livsnödvändighet. Och liksom alla andra val, väljer man samtidigt bort någonting. Det får man stå för. 

Om jag vill ha ett jobb som kräver min närvaro under en bestämd tidsperiod - det finns sådana, alla jobbar inte som bloggare eller i fabriken, många jobb idag är projekt som man antingen är med på från a till b eller inte alls - då kan jag inte samtidigt välja att ligga hemma och amma hela dagarna.  Antingen väljer jag det ena, eller det andra, och så får jag stå för det.

Sen finns det många lösningar i andra länder som tyvärr knappt/är tillgängliga i Sverige. T ex arbetsplatsdagis, som kan underlätta kombinationen bebis och jobb.
    Moster, inte monster.
  • MeandHim

Låter som min förra chef som tyckte jag skulle jobba heltid två veckor efter att jag förlorat mina tvillingar. Låg på sjukhus i 6 veckor, strök nästan med själv och var i så dåligt skick att jag inte kunde gå o knappt prata. Att stå upp å jobba 9-18 var tydligen inget problem enligt henne trots att jag åkte rullstol?! ( jag jobbade som frisör) mer puckad människa får man leta efter!

• Muslimska mamman

Nej jag tycker man ska kunna förvänta sig föräldraledighet.

Min man är från ett arabiskt land. Hans syster och hennes man har svår ekonomi och hans syster har varit tvungen att arbeta ända fram till förlossningen. Förlossningen var planerat kejsarsnitt pga en infektion som skulle göra vaginal förlossning farligt för barnet.

Redan en vecka efter kejsarsnittet skulle hon vara tillbaka på sin arbetsplats, vilket tydligen är helt vanligt för kvinnor i det landet! Detta gjorde att hon fick sluta amma, och hennes mamma fick ta hand om sonen på heltid och börja flaskmata. Pumpa fanns det ju inte tid till då hon arbetade och inte kunde pumpa där och nattetid var hon tvungen att hinna sova.

Och så varje natt med den nyfödda fick hon vakna och gå upp varje timme för att mata och natta igen. Och upp till heltidsjobbet på morgonen igen.

Så här är det i min mans hemland. Och så här SKA DET INTE vara i ett land som Sverige!!!

Svar på tråden Skulle du som nyförlöst mamma acceptera att din arbetsgivare tvingade dig att återgå till arbetet?