• bepoe

Ni över 35 - väljer ni fvp eller kub?

Jag är över trettifem och gravid med andra barnet. 

Jag funderar på det här med fosterdiagnostik - kub ger ju inte något facit, egentligen. FVP ger ju ett säkert resultat, men man får vänta på det, och det finns ju risker med det.

Gör ni KUB och går vidare med FVP om dåliga siffror? Gör ni både och oavsett? Endast FVP utan KUB? 

• Svar på tråden Ni över 35 - väljer ni fvp eller kub?
  • tuzzla

Den här väntan tar kål på mig! En vecka och en dag har gått idag... Inte ett ljud ännu.
    Försöker intala mig att det är bra att jag ännu inget hört, eftersom ett negativt besked skulle meddelas per telefon, och ett positivt via post och alltså dröjer längre.
    MEN, vad sysselsätter man sig med, när jag till och med på nätterna drömmer om olika besked?! 

I natt drömde jag att en ung kille ringde och berättade att barnen (??) visserligen var friska, men att den som stuckit mig, råkat punktera ett av barnen. Eftersom båda barnen låg i samma fostersäck skulle även det andra följa med ut, när det skadade stöttes ut...
    Han dubbelkollade under samtalet med sin pappa som fanns i bakgrunden, att han förstått och förmedlat allting riktigt...

Sjuk dröm! Obehaglig likväl!
    Kanske har den ett samband med att jag innan jag somnade kände den första lilla buffen från pyret där inne.

• bepoe
    tuzzla skrev 2012-02-09 11:53:28 följande:
    Den här väntan tar kål på mig! En vecka och en dag har gått idag... Inte ett ljud ännu.
    Försöker intala mig att det är bra att jag ännu inget hört, eftersom ett negativt besked skulle meddelas per telefon, och ett positivt via post och alltså dröjer längre.
    MEN, vad sysselsätter man sig med, när jag till och med på nätterna drömmer om olika besked?! 

I natt drömde jag att en ung kille ringde och berättade att barnen (??) visserligen var friska, men att den som stuckit mig, råkat punktera ett av barnen. Eftersom båda barnen låg i samma fostersäck skulle även det andra följa med ut, när det skadade stöttes ut...
    Han dubbelkollade under samtalet med sin pappa som fanns i bakgrunden, att han förstått och förmedlat allting riktigt...

Sjuk dröm! Obehaglig likväl!
    Kanske har den ett samband med att jag innan jag somnade kände den första lilla buffen från pyret där inne.
    Fy, vad tufft med så lång väntan. Får hoppas att den långa väntan innebär något positivt! Försök att sysselsätta tankarna med annat, träffa folk eller se film eller vad som helst så går tiden lite snabbare. Håller tummarna.
  • Kookaburra

Jag fyller 36 till sommaren och är i v6 nu. Tror vi kommer göra som förra gången (då jag var 32) och ta KUB först. Sen om det är dåliga värden gå vidare på mkp eller fvp (kanske inte hinner med mkp och då blir det väl fvp).

Förra gången fick jag följande resultat och hoppas på ett lika bra denna gång:

Trisomi 21 åldersrisk 1:454 korrigerat till 1:9064
    Trisomi 18+13 åldersrisk 1:843 korrigerat till 1:16833
    1,6 mm nackspalt

Nu är ju såklart åldersrisken högre (3 år senare).

tuzzla - jag håller tummarna att du får bra besked!

• tuzzla

Igår kom äntligen brevet vi väntat på, och eftersom vi meddelades per post var alltså allt ok med den lill* därinne!!!!!
    Tyvärr fick vi inte veta könet. Det hade dom tagit reda på åt oss om vi bett om det, men vi visste ju inte att det måste efterfrågas... Nåja. Nu ska här bokas rutin-ultra!! Kanske vi får reda på vad som gömmer sig där inne då!
    Det här är en bra vecka!!  

• bepoe
    tuzzla skrev 2012-02-15 08:57:05 följande:
    Igår kom äntligen brevet vi väntat på, och eftersom vi meddelades per post var alltså allt ok med den lill* därinne!!!!!
    Tyvärr fick vi inte veta könet. Det hade dom tagit reda på åt oss om vi bett om det, men vi visste ju inte att det måste efterfrågas... Nåja. Nu ska här bokas rutin-ultra!! Kanske vi får reda på vad som gömmer sig där inne då!
    GRATTIS!!!! Jag har faktiskt gått och tänkt på dig ibland den här veckan, även om vi inte känner varann så är det så lätt att sätta sig in i situationen när man är gravid själv.

Så härligt att allt såg bra ut!!!
  • Trolla75
    Grattis va skönt!
    Jag säger som bepoe, jag har också undrat hur det har gått...
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Mother of 4

Jag gjorde kub och kommer gå vidare med fostervattenprov, 34 år. 1:20 000 på 13 och 18 och 1: 2700 på trisomi 21. Den sista kändes som för hög risk, trots åldersrisken är typ 1:234 eller liknande.

Nån vinner ju på lotto liksom.. Nästa vecka fvp, skitnervös!

Vi har flera små barn innan så man måste orka också.

• Kookaburra
    Åh va skönt!!!
  • ETE

Hej,
    Säkert en jättedum fråga, men är KUB helt riskfritt?
    Och kommer min ålder (34) automatiskt att ge lite sämre siffror?
    Jag är tyvärr inte insatt alls, borde väl sätta mig ner och läsa om detta, men tänkte jag kunde höra mig för här med.
    Tack så mycket för hjälpen! 

• Trolla75
    ETE skrev 2012-02-19 18:11:39 följande:
    Hej,
    Säkert en jättedum fråga, men är KUB helt riskfritt?
    Och kommer min ålder (34) automatiskt att ge lite sämre siffror?
    Jag är tyvärr inte insatt alls, borde väl sätta mig ner och läsa om detta, men tänkte jag kunde höra mig för här med.
    Tack så mycket för hjälpen! 
    KUB-testet görs med hjälp av en ultraljudsundersökning (där nackspalten mäts) och mamman lämnar ett blodprov.
    Så mitt svar; ja det är riskfritt.
    Men det är ju inte ett 100% test, det är bara en riskbedömning.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - syskon nr 3 i juli 2012♥ღ
  • Lippo

Tuzzla: när jag har gjort fvp så har det aldrig stått kön i brevet jag fått hem utan det står i det brevet som går till min barnmorska så det har hon kunnat svara på!

• Wellnes

Mother of 4: vad är det med siffrorna som är dåliga? Jag har aldrig gjort KUB men funderar på det den här gången eftersom jag är 38 och blir 39 i år. 1 på 2700 är ju typ en mikropromilles risk? Eller räknar jag galet? Vad är bra och dåliga siffror för en 39-åring?

Och annan fråga: Blir det inte bara en sak till att oroa sig för? Hur tänker ni kring det, är det inte bättre att direkt göra moderkaksprov eller FVP om man vill vara helt säker? Förstår det här med missfallsrisken och att den ena risken ska ställas mot den andra men går man ändå inte bara och grubblar?? 

Det finns väl eg bara två anledningar till att göra ett test. 1. att man gör abort om det hittas ngt fel eller 2. att man vill förbereda sig på att barnet kommer att födas med ett funktionshinder. Och då vill man vill ha ett rakt besked? Eller är det tillräckligt tryggt att veta att risken är låg.

En annan sak jag funderar över: Ger BM/läkare ett råd kring resultatet vid KUB? Vi bedömer risken så låg att det är onödigt att gå vidare eller tvärtom. Jag vill inte behöva bedöma siffror om jag nu ska göra ett test.

Det blev många frågor. Förra graviditeten valde jag att inte göra ngt test för jag hade ändå inte klarat av att göra en abort och jag ville vara glad och förväntansfull under graviditeten. Den här gången känner jag mig mkt mer osäker.

• Mother of 4

Alltså det är ju bra siffror om man ser till åldern, men jag skulle satsa rätt mycket pengar på lotto om chansen att vinna var 1:2700.

samma sak om man tänker att de skulle ställa upp 2700 barn på en skolgård, en kommer skjutas, skulle man chansa att ställa sitt barn där?? Lite makabert, men så stor är risken liksom.

Sen är det ju bara en riskbedömning, har läst om flera som haft 1:16 000 och mer och ändå fått kromosomavvikelse.

• Mother of 4

Kan tilläggas att jag hade gjort fvp vilket resultat det än blivit, känns som för mycket gambling när man redan fått flera barn innan.

• Wellnes

Men varför gjorde du då testet? Bara nyfiken inte kritisk alls. Och hur fungerar eg landstingen? Vet att i Örebro kan man inte ta ett moderkaksprov  (undrar varför?) vilket jag helst skulle vilja göra, direkt utan KUB innan. Men kan jag begära att få åka till Uppsala för att göra det? Eller kan jag bekosta det själv på ngt vis? Att gör ett sent FVP och sedan en abort tycker jag känns väldigt obehagligt att bara tänka på och jag vet faktiskt inte om jag skulle klara av det.

• Mother of 4

Bara för att kolla att alla armar och ben var där de skulle de ser ju allt väldigt tydligt trots v 14.

• Wellnes

ahhh....

Jag får väl helt enkelt höra vad BM säger och tycker om det här. 

Är det ngn som frågat om moderkaksprov i Örebro utan KUB-test först? 

Svar på tråden Ni över 35 - väljer ni fvp eller kub?