• Anonym (ledsen)

sära på syskon

Hej!
    Jag och mina barns pappa bor inte längre tillsammans och just nu bor barnen hos mig (och varannan helg hos sin pappa) men vi pratar om att ha växeltvisboende. Saken är den att det är total kaos när jag är själv med barnen. Jag känner att mycket blir så negativt och jag hinner inte riktigt med att vara närvarande och det är en ständig kamp om min uppmärksamhet mellan syskonen. Jag känner helt enkelt att jag inte räcker till, och jag ser hur detta påverkar barnen negativt. Jag har ingen släkt, och alla vänner är uppe i sina egna liv och familjer och kan som mest hjälpa till i undantagsfall. Jag och pappan klarar tyvärr inte av att vara under samma tak annars skulle det vara bra om vi hjälptes åt några år tills barnen blir större. Det känns inte som om att jag har några bra alternativ. Allt är pest eller kolera. Men det jag undrar om är, kan man sära på syskon? Kan två bo hos mig och två hos pappan? Att man har alla varannan helg? Jag förstår att det är upp till varje förälder att avgöra detta, men kan du se några stora negativa konsekvenser av detta? Eller kan det bli bättre? Det som bör tilläggas är att alla barn är väldigt fästa vid mig. Jag hoppas att du kan ge mig några reflektioner för jag är helt slut körd. MVH ledsen mamma

• Svar på tråden sära på syskon
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Precis som du säger finns det inget som är rätt eller fel när det gäller hur barnen vistas efter en separation. Den absolut viktigaste hållpunkten är att föräldrarna mår hyfsat bra så att de kan ge sina barn så mycket kärlek, uppmärksamhet, omvårdnad och tid som möjligt.
    Självklart går det att dela på barnen så att ni har 2 var och alla varannan helg. Även där finns ju flera alternativ, nämligen att de två som bor hos dig i så fall bor nästa vecka hos pappa.
    Men detta är säkert något ni ändå kan enas om för barnens och ert bästa.
    Bestäm er för en prövotid och håll ut under den för att sedan utvärdera och eventuellt ändra på något. Byt inte efter första motgång, men tänk inte heller att det ska vara hugget i sten det ni bestämmer nu.
    Eftersom alla barnen är väldigt vana vid dig nu kan det vara bra att ta en invänjningstid hos pappa där det kanske inte handlar om en hel vecka från början.
    Med vänlig hälsning
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden sära på syskon