Fler som väntar på barnbesked från Kina?
Vi väntar på ett syskon via 72-timmars listan. Amerikanerna "skvallrar" om att det kommer läggas in en ny kull med barn den 28/11. Hoppas det stämmer - då kommer kanske det magiska samtalet nästa vecka.
Vi väntar på ett syskon via 72-timmars listan. Amerikanerna "skvallrar" om att det kommer läggas in en ny kull med barn den 28/11. Hoppas det stämmer - då kommer kanske det magiska samtalet nästa vecka.
Grattis ni som fått barnbesked!
Vi blev inloggade nu i december och väntar på ett barn från SN-listan via AC. Vi har sedan tidigare en treårig dotter från Kina. Så nu väntar vi på lillasyster eller lillebror under nästa år! Spännande är det!
Ni som har erfarenhet av SN-adoption från Kina... är det i slutet av varje månad listan uppdateras, eller kan det vara oftare? Hur tror ni det kinesiska nyåret påverkar?
Oftast är det nog i slutet av varje månad som det kommer ut MÅNGA nya barn på listan samtidigt men nya barn kommer varje dag och andra "studsar tillbaka", dvs. familjer eller organisationer har haft barnet låst till sig mellan 72 timmar (familjer) och 6 mån (organisationer) men var valt att inte adoptera barnet av någon anledning eller i organisationernas fall så har de inte funnit någon familj som velat adoptera det och då kommer de tillbaka till listan igen. Flest barn kommer ju tillbaka på studs 2- 6 dagar efter att många barn fyllts på samtidigt men listan med barn förändras nära nog varje sekund så organisationen kan ringa precis när som helst.
Det Kinesiska nyåret påverkar på så vis att myndigheter i Kina är stängda och barnhemspersonal och chefer är lediga (förhoppningsvis finns det ändå någon som stannar o tar hand om barnen...) med andra ord så görs inga nya barn redo för adoption och myndigheterna lägger inte ut några barn på listorna men som sagt barn finns det på listan hela tiden och ny-gamla "studsar tillbaka". Dock kan det ju ta lite längre tid att bli preliminärt godkänd (PA) om myndigeten håller stängt när man tackar ja till ett barn.
Förra året fick jag en känsla av att de försökte hinna med att flytta så många familjer som möjligt ett eller flera steg framåt i processen både innan Jul, nyår och Kinesiska nyåret som om de liksom försökte beta av högarna innan de tog ledigt men detta är enbart min känsla och upplevelse inte fakta.
LYCKA TILL alla ni som väntar på barn och på resan!
Hej Vi väntar på att få iväg pappren till Kina. Har redan en liten kille där som väntar på oss om allt går väl. Känns surrealistiskt, fattar inte att det snart kan vara dags...
Förresten, är det nån som har erfarenhet från adoptionsresa till Kina? Vilka hotell som är bra och så. Känns som om det org rekommenderar är ganska dyrt? Eller är det värt att sas vara på plats hela tiden?
Vi åker om drygt en månad till Kina, som det ser ut just nu så åker vi den 9:e mars (framme 10:e) och kommer hem den 26:e igen.
Vi åker direkt till provinsen (Gansu) och kommer att vara där mellan 10-17:e mars och i Peking 17-26:e mars.
Jag undrar om det är någon här som kommer vara i Kina samtidigt som oss?
Miad73:
Vårt barn är lite äldre och fyller fem år i höst! Våra resedatum ser du ovan, vår "Gotcha day" blir förmodligen den 11:e mars!
Du får gärna inboxa mig om det är något särskilt du undrar över. Har ni fått ert LOA/LSC?
Men här har jag ju inte skrivit att vi har blivit matchade ju!!
BV ringde till oss den 19/1 och berättade att de blockat en liten kille för på onlinelistan för sn-barn oss och vi bestämde oss ganska snabbt för att ansöka om just honom. Lillebror är nu 1 1/2 år och vi hoppas vi kommer i väg till sommaren.
Grattis till alla som blivit matchade eller fått LOA! Jag sitter och tittar på våra packade resväskor just nu. I morrn bär det iväg till Kina och världens finaste lillebror .
Grattis till barnbesked och till er som reser snart!
Vi har fått BB på en flicka från Shaanxi och får troligen resa i sommar!
Grattis I Love Life!
I love life: Stort grattis!!!
Hej alla ni som är i adoptionsprocessen. Själv blev jag efter många års väntan mamma till en flicka för 5 år sedan via adoption, fantastiskt! Nu skriver jag en forskningsstudie i psykologi om just perioden av väntan mellan barnbesked och avresa. Finns det kanske någon läsare här i tråden som kan tänka sig att ställa upp för en kortare intervju via telefon eller skype? kontakta mig via [email protected] eller telefon 0321 421 34. Bästa hälsningar och stöd i er väntan hälsar Britta Folkesson
Grattis till er som blivit matchade, fått LOA, ska resa snart eller redan har rest! Vi väntar på LOA vi!
Det här var en "gammal" tråd såg jag nu..Oavsett..grattis!! :)