• gulligavera

Turkiet i Augusti, ta med 2-åringen?

Vi har preliminärbokat en resa i Augusti.
    All Inclusive till Turkiet Splashhotell, 8 dagar!

Frågan är om man ska ta med yngsta sonen? Tjejerna är 9 resp 7 år då och sonen
    blir 2.
    Min tanke är att sonen kommer ta mkt tid från tjejerna då han behöver passas precis hela
    tiden, särskilt eftersom det finns så mkt vatten på hotellet!
    Sen tänker jag också att han inte kommer minnas något från resan.

Men jag kommer sakna honom fruktansvärt mycket, och han har ALDRIG varit ifrån
    både mig och min man samtidigt förut.

Hur hade ni gjort? Det kostar ca 10.000 extra att ta med honom 

• Svar på tråden Turkiet i Augusti, ta med 2-åringen?
  • Alexi

Tycker det verkar extremt taskigt att lämna honom hemma... Ska hela familjen åka ifrån honom och sen komma hem och berätta hur kul ni haft det och visa bilder osv...

• brünnhilde

Förlåt för att jag frågar, men hur kan det kosta 10000 extra att ta med en tvååring till Turkiet?

• gulligavera

Alexi... hm

En tvååring förstår inte att vi varit "utomlands", visst kan han kolla på bilder men han förstår ju inte
    sånt som du menar.
    Han skulle heller inte komma ihåg resan. 
    Han skulle isåfall bo hos sin farmor/mormor.

Thalia-Det var vad dom sa på resebyrån iaf,  tor det är för att det är AllIinclusive samt
    att det blir ett annat större rum-extrasäng.

• pigglet

JAG skulle inte resa ifrån mina barn, men det är ju jag det. Åker vi utomlands så gör vi det allihop.

• brünnhilde
    gulligavera skrev 2011-11-26 19:49:56 följande:
    Alexi... hm

En tvååring förstår inte att vi varit "utomlands", visst kan han kolla på bilder men han förstår ju inte
    sånt som du menar.

Thalia-Det var vad dom sa på resebyrån iaf,  tor det är för att det är AllIinclusive samt

Vi var utomlands med vår son när han var 18 månader. Nu är han tre och ett halvt och han pratar fortfarande om den resan...

Jag tycker det låter helt osannolikt att en tvååring skulle kosta så mycket. Kan ni inte ta med resesäng? Då borde han bara kosta en halv flygbiljett, och till turkiet skulle väl det gå på uppskattningvis max 1500?
  • gulligavera
    pigglet skrev 2011-11-26 20:04:47 följande:
    JAG skulle inte resa ifrån mina barn, men det är ju jag det. Åker vi utomlands så gör vi det allihop.

Ja det är ju du det!

Vi har inte tyckt att barnen skulle med förrens nu när dom börjar bli stora, däremot har vi gjort mkt här hemma tillsamans med dom, har stående en vecka på Öland och en i Båstad varje sommar...

Men nu ska vi som sagt boka resa med barnen!

• gulligavera
    brünnhilde skrev 2011-11-26 20:31:22 följande:
    Vi var utomlands med vår son när han var 18 månader. Nu är han tre och ett halvt och han pratar fortfarande om den resan...

Jag tycker det låter helt osannolikt att en tvååring skulle kosta så mycket. Kan ni inte ta med resesäng? Då borde han bara kosta en halv flygbiljett, och till turkiet skulle väl det gå på uppskattningvis max 1500?

Nej det gör han inte, man minns inte från så tidig ålder.
    Det är helt enkelt omöjligt.

Resesäng kan ju vara ett alternativ klart, men det jag var mest intresserad av är hur kul tjejerna tycker det är
    om man springer med lillebror hela tiden.....Och hur det funkar att ha med ett så litet barn när man har två barn till med sig på 7 och 9 år.     
    Jo resan kostar 43000 kr med lillebror och 32000 utan... 
  • Alexi
    gulligavera skrev 2011-11-26 19:49:56 följande:
    Alexi... hm

sånt som du menar.

Fast han kommer förstå det senare i alla fall. Och han kommer, redan då, förstå att ni allihopa rest ifrån honom under för honom lång tid.
  • gulligavera
    Alexi skrev 2011-11-26 21:15:33 följande:
    Fast han kommer förstå det senare i alla fall. Och han kommer, redan då, förstå att ni allihopa rest ifrån honom under för honom lång tid.

Ja om vi berättar det för honom när han är 4 eller 5, men han kommer knappast bry sig om det då!

varför skulle han , det har ju redan hänt.
    Han har det nästintill precis lika bra med sin mormor/farmor :)  
  • Alexi
    gulligavera skrev 2011-11-26 21:19:00 följande:
    Ja om vi berättar det för honom när han är 4 eller 5, men han kommer knappast bry sig om det då!

varför skulle han , det har ju redan hänt.
    Han har det nästintill precis lika bra med sin mormor/farmor :)  
    Fast alltså, en liten kille jag känner, han kunde när han var 2,5 berätta att hans lillasyster inte fanns när han fyllde 2 år... Så det behöver inte gå så lång tid...
  • pigglet
    gulligavera skrev 2011-11-26 20:46:47 följande:

Ja det är ju du det!
    Men nu förstår jag inte - var inte frågan "Turkiet i augusti, ta med 2-åring" "hur hade ni gjort?". Men du vill alltså INTE veta hur andra har gjort?
    Jag tänker som så att ni springer väl lika mycket efter 2-åringen här i Sverige som i Turkiet. Är ni på badhuset eller stranden så är det kanske ändå 2-åringen som vaktas mest? De äldre barnen är säkert vana vid det, de har ju ändå haft småsyskon i 2 år nu.
    DU gör naturligtvis som du själv vill. Jag menar bara att JAG inte skulle lämnat en 2-åring (eller någon annan av barnen) hemma.  
  • brünnhilde
    gulligavera skrev 2011-11-26 20:49:42 följande:
    Nej det gör han inte, man minns inte från så tidig ålder.
    Det är helt enkelt omöjligt.

Resesäng kan ju vara ett alternativ klart, men det jag var mest intresserad av är hur kul tjejerna tycker det är
    om man springer med lillebror hela tiden.....Och hur det funkar att ha med ett så litet barn när man har två barn till med sig på 7 och 9 år.     
    Jo resan kostar 43000 kr med lillebror och 32000 utan... 
    Jo, det gör han. Och jag minns ifrån ännu tidigare ålder. och jag är inte ensam. Även om det är ovanligt.
  • brünnhilde

Låter fortfarande galet dyrt. Allting. Men det har kanske inte med saken att göra.

• gulligavera
    Alexi skrev 2011-11-26 21:20:11 följande:
    Fast alltså, en liten kille jag känner, han kunde när han var 2,5 berätta att hans lillasyster inte fanns när han fyllde 2 år... Så det behöver inte gå så lång tid...

För att hans föräldrar talat om detta för honom ja.

När pojken blir äldre kan du fråga samma sak, han kommer då inte att minnas det. 
  • gulligavera
    pigglet skrev 2011-11-26 21:40:22 följande:
    Men nu förstår jag inte - var inte frågan "Turkiet i augusti, ta med 2-åring" "hur hade ni gjort?". Men du vill alltså INTE veta hur andra har gjort?
    Jag tänker som så att ni springer väl lika mycket efter 2-åringen här i Sverige som i Turkiet. Är ni på badhuset eller stranden så är det kanske ändå 2-åringen som vaktas mest? De äldre barnen är säkert vana vid det, de har ju ändå haft småsyskon i 2 år nu.
    DU gör naturligtvis som du själv vill. Jag menar bara att JAG inte skulle lämnat en 2-åring (eller någon annan av barnen) hemma.  

Jo precis han kräver ju mkt mera passning även här hemma.
    Den här resan gör vi för deras skull och vill kunna vara med dom hela tiden! :)

Jag tror alla barn behöver egen individuell tid!
    Vi tar inte alltid med Milo till badhuset tex för att det är orättvist mot tjejerna.     
  • mia maria
    brünnhilde skrev 2011-11-26 20:31:22 följande:

Fats nu funkar det ju inte riktigt så att man kan ta med en extra madrass o sen enbart betala för flygbiljetten när man bokar charter!
    Det kan mycket väl vara så att det kostar så pass mycket extra - en flygbiljett är inte billig under högsäsong, o dessutom krävs det en större lägenhet/rum om man är 5 i familjen, mot om man är 4!
    Det finns inte heller barnrabatter på alla hotell, så därav betalar även barnen fullpris.

F.ö så flyger barn under 2 år gratis (300:- brukar det kosta) då de sitter i vuxens knä, men så fort de har passerat 2 år så finns det inget som heter "halv flygbiljett", utan köper man en plats för flyget så upptar man samt betalar man för en hel plats o inget annat.

Bara lite info
  • Vicha

TS tycker inte alls att du ska känna att du inte kan åka utan minstingen.
    Kan faktiskt tycka att han har det lika bra hos typ mormor faktiskt!
    Åk med det stora om du har ngn grabben trivs med som kan passa honom
    Han kan åka med tids nog iaf
    Ha det gott

Svar på tråden Turkiet i Augusti, ta med 2-åringen?