• MalinTherese

Att vara ung förälder!

Att vara en ung förälder ger både fördelar och nackdelar.

Jag är själv ung förälder då jag födde min underbara son när jag var 19 år gammal.
    Jag har stött på många motvindar genom mitt liv och min roll som mamma under de 1 ½ åren som har gått.

Från att inte bli tagen på allvar, till sneda blickar, till läkare som beter sig illa, och en massa andra jävla översittare.
    Jag har krigat över detta sen den dagen då jag först plussade på stickan. Det var väldigt många som vände ryggen mot mig direkt även många av dem jag hade i mina bekantskaps kretsar, även andra nära och kära.

Att möta motgångar vid en ung ålder är faktiskt svårt, kanske svårare än vad man tror, men de gäller att stå fast vid den tanken man hade först och kriga sig igenom sitt beslut.
    Man blir väldigt sällan tagen på allvar som ung förälder vilket är fruktansvärt frustrerande för det finns inget som talar för att vi är sämre på något vis.

Jag skrev upp mig som representant för min sons avdelning på sitt dagis, som en kul grej, och även för att jag är en sådan som vill engagera mig i att skolan och förskolan ska på alla möjliga vis bli bättre.. Redan där har jag märkt att föräldrar hellre vänder sig till dem som är 30 och uppåt.. Varför? Ingen aning, det har väl med åldern att göra.

Min son har även olyckligt vis en gång fått i sig koffein tabletter som min sambo hade i sin träningsväska. För att ge er en tydligare bild så var väskan stängd, dragkedjan är trög och inte alls lätt att få upp, burken brukar vanligtvis ALLTID stå i ett medicin-skåp högt uppe, och locket till denna är "barnsäker", man ska helt enkelt trycka ner locket och sedan skruva upp den.. Detta klarade dock otroligt nog min son av att få upp. Allt handlade om sekunder, och vi såg allt en sekund försent.
    läkaren vi träffade hotade oss med att anmäla oss till socialtjänsten om vi inte höll koll på våra tabletter.. ?
    detta samtalet var för mig väldigt kränkande, självklart blir man ledsen, sårad, arg och deprimerad inombords, men JAG visste ju hur det låg till och han hade ingen aning, vad gav han rätten att hota?
    Skulle detta samtal ens ägt rum om jag var över 28?
    Eller tror alla att unga föräldrar inte alls är mån och medvetna om saker och ting?

SEN vet jag att man har många fördelar som ung förälder.
    Man orkar mer, man leker mer.
    hur många äldre leker med sina barn när dom kommer till Bus palatset i bollnäs? 
    Dom senaste gångerna jag varit där har det bara varit äldre föräldrar, dom har suttit och sippat på sitt kaffe och nördat vid sina iphones eller datorer medan ungarna leker av sig.  
    Medans jag och min sambo samt alla mina vänner som följt med har härjat runt i ruschkanor, hoppat i hoppborgen tills våra egna inte ens orkar vara där mer, och då plågar vi dom lite till med att hoppa lite mera ändå för att vi tyckte de var skoj ; D

Jag har även mött på folk jag inte känner som har sagt åt min son att gå till sin "syster" istället för mamma, Inte tar jag illa upp för det utan till-rättar visar på en snällt vis att jag inte alls är syster utan mamma, och då kommer alla spydiga kommentarer, suckar, och sneda blickar väldigt snabbt. 
    Man skulle kunna tro att Äldre människor över 60+ är såna som kastar ur sig sådant, men i själva fallet är det såna och yngre som förstår våran situation bäst.
    Min mormor var 18 när hon fick min moster, min farmor var 17 när hon fick min farbror.. dom var själv unga.. varför såg det inte ut så idag som då? vart tog acceptansen vägen?

• Svar på tråden Att vara ung förälder!
  • Grazzy
    Kattdamen skrev 2011-12-03 18:02:54 följande:
    Är man mogen stirrar man inte på folk.
    Ursäkta! Vart har du baserat den teorin på om jag får fråga! Dummaste jag hört! Folk stirrar oavsett ålder, behöver inte va elakt sätt, utan mer kanske förundrande eller intressanta blickar. Så du stirrar inte på någon på stan altså för du är "mogen"? Tycker mest du kommer med bittra inlägg här på FL av vad jag sett och det är ju oerhört moget verkligen. Mest handlar det om unga föräldrar du gillar att gotta dig i har jag märkt... skumt i och med att du säger du är mogen och inte stirrar på folk oavsett anledning. Vad har mognad med titta på andra folk att göra? Herregud, jag stirrar på alkisar, gamla/unga föräldrar, unga främst för jag vill jämföra och är intresserad av hur deras liv med deras barn är, gamla föräldrar för dom är hele enkelt FÖR gamla för barn i min mening, jag stirrar på folk med konstiga kläder, ja allt! Och då är jag omogen enligt dig? Ta och ge dig!
  • Grazzy
    MalinTherese skrev 2011-12-03 12:23:29 följande:
    Tack!
    Skönt att få lite bra feedback ibland med, och jag ska verkligen lägga dessa ord på minnet! Riktigt bra tankesätt! 

Tackar så mycket!
    Viktigt att inte dras ned i folks dumma kommentarer och åsikter så man känner sig som en dålig förälder. Du är dina barns förälder och ingen annan, du väljer deras uppväxt och det är den bästa anser jag. Folk på FL vet inget om mig eller ens hur jag ser ut eller var jag bor så varför bry sig?
    Du är en bra förälder som du är, oavsett gammal eller ung! En dålig förälder är en förälder som helt saknar empati eller kärlek för sitt barn utan hellre är ute och festar och bryr sig om sig själv anser jag. Och tyvärr finns ju dom också, men det viktigaste är din kärlek till ditt barn och ingen annan kan ju ta det ifrån dig eller säga åt dig hur du ska uppfostra sina barn om det är rätt eller fel helt enkelt.
    Stå på dig bara tycker jag!   
  • Tonx
    Grazzy skrev 2011-12-04 11:16:15 följande:
    Varför har du en sån bitter attityd? Om du själv är ung så borde du väl själv förstå vad TS menar i den här tråden och inte komma med bittra inlägg som inte ens stämmer överrens med majoriteten! Är man förälder rör man minsann på sig tror jag allt och inte bara sitter med choklad asken i famnen så fort barnen lagt sig tex. Det man äter själv, det lär sig barnen att tycka om så enkelt är det. Och dessutom, jag tycker mer 30+ är tjocka i dagens läge om jag ska vara ärlig. Har inte sett EN ENDA förälder som är ung som närmar sig 200 kg strecket.
    Jag är inte bitter, jag är realistisk. 

• Tonx

Och förövrigt kan man ju undra vem det är som är bitter. Det är inte jag som har startat en tråd som går ut på att självömkan.  

Jag tycker väl snarare att jag är en positivare variant av "ung förälder" eftersom jag inte går och läser in elakheter hos mina medmänniskor utan förutsätter att de gillar mig eller kommer att gilla mig för att jag är jag och inte döma ut mig för att jag råkar ha fött barn tidigt.

Men jag kanske har fel? ^^ 

• Kattdamen
    Grazzy skrev 2011-12-04 11:20:16 följande:
    Ursäkta! Vart har du baserat den teorin på om jag får fråga! Dummaste jag hört! Folk stirrar oavsett ålder, behöver inte va elakt sätt, utan mer kanske förundrande eller intressanta blickar. Så du stirrar inte på någon på stan altså för du är "mogen"? Tycker mest du kommer med bittra inlägg här på FL av vad jag sett och det är ju oerhört moget verkligen. Mest handlar det om unga föräldrar du gillar att gotta dig i har jag märkt... skumt i och med att du säger du är mogen och inte stirrar på folk oavsett anledning. Vad har mognad med titta på andra folk att göra? Herregud, jag stirrar på alkisar, gamla/unga föräldrar, unga främst för jag vill jämföra och är intresserad av hur deras liv med deras barn är, gamla föräldrar för dom är hele enkelt FÖR gamla för barn i min mening, jag stirrar på folk med konstiga kläder, ja allt! Och då är jag omogen enligt dig? Ta och ge dig!
    Det är tecken på omognad. Att lägga märke till folk är en helt annan sak än att stirra på dem.
  • Kattdamen
    Grazzy skrev 2011-12-04 11:16:15 följande:
    Varför har du en sån bitter attityd? Om du själv är ung så borde du väl själv förstå vad TS menar i den här tråden och inte komma med bittra inlägg som inte ens stämmer överrens med majoriteten! Är man förälder rör man minsann på sig tror jag allt och inte bara sitter med choklad asken i famnen så fort barnen lagt sig tex. Det man äter själv, det lär sig barnen att tycka om så enkelt är det. Och dessutom, jag tycker mer 30+ är tjocka i dagens läge om jag ska vara ärlig. Har inte sett EN ENDA förälder som är ung som närmar sig 200 kg strecket.
    Det är inte många som väger så mycket. Och övervikten har ökat bland unga människor.
  • Ruggugglan

Jag blev mamma som 17åring och har upplevt några få kommentarer som har sårat. Men det är inte från personer som är äldre än mig utan personer i min egen ålder!

• Grazzy
    litenlitenliten skrev 2011-12-04 19:39:52 följande:
    Jag blev mamma som 17åring och har upplevt några få kommentarer som har sårat. Men det är inte från personer som är äldre än mig utan personer i min egen ålder!

Ja där kan jag hålla med dig faktiskt. Mer i min egen ålder utan barn stirrar mer än dom som är äldre.
  • valkyrian

Har bara läst TS, men jag måste säga att jag väldigt FÅ gånger upplevt det du beskriver.
    Den absolut tyngsta "mobbningen" har varit från jämnåriga. "Vuxna" i auktoritära situationer har alltid tagit mig på fullt allvar. Jag har även blivit behandlad som en jämlike i "föräldrasammanhang", det vill säga bland dagisföräldrar eller i andra sammanhang med i genomsnitt äldre föräldrar.

Jag går inte runt och kallar mig ung mamma. Jag är inte extra stolt över mitt föräldraskap för att jag är en ung mamma. Jag låter inte skilja ut mig från andra föräldrar genom att fokusera på min ålder. Jag visar vem jag är och min personlighet och bortser helt från epitet.

I sociala sammanhang presenterar jag mig inte som förälder, utan jag berättar om mina barn när ämnet kommer på tal. Jag ger på det sättet inte möjlighet att döma mig på förhand utan folk lär känna mig och inte ens det faktum att jag fick barn när jag var 16 gör att folk omvärderar sin bild av mig.  

Om någon kritiserar mig utgår jag inte ifrån att det beror på min ålder, utan jag konstaterar att vi antingen tycker olika eller att jag faktiskt kan behöva omvärdera något.

Nåja. Men många verkar dela din upplevelse så jag har nog bara haft en förbaskad tur :) 

Bebisen är här
  • Mamma till 5 underbara barn

Nu är jag inte " ung" längre ,men va precis fyllda 19 år när jag fick mitt första barn,han blir 17år i april jag blir 36år om nån vecka.Jag upplevde inte alls nått negativt då förutom från släkten som inte trodde jag skulle fixa det men där fick dom för fixade det hur bra som helst Men däremot nu känner jag mig mer som ung föräldrar än då,nu upplever jag som folk glor känner mig inte alls bekväm med andra föräldrar som har barn i övre tonåren,vi har liksom inget gemensamt,och de flesta e i mina föräldrars ålder.

• Mamma till 5 underbara barn
    Mamma till 4 underbara barn skrev 2012-03-04 12:19:36 följande:
    Nu är jag inte " ung" längre ,men va precis fyllda 19 år när jag fick mitt första barn,han blir 17år i april jag blir 36år om nån vecka.Jag upplevde inte alls nått negativt då förutom från släkten som inte trodde jag skulle fixa det men där fick dom för fixade det hur bra som helst Men däremot nu känner jag mig mer som ung föräldrar än då,nu upplever jag som folk glor känner mig inte alls bekväm med andra föräldrar som har barn i övre tonåren,vi har liksom inget gemensamt,och de flesta e i mina föräldrars ålder.

Folk trodde att min son va mammas barn när han va bebis min mamma va 39 då
Svar på tråden Att vara ung förälder!