• Alvi

Diska och städa upp medan barnen äter

Jag har läst lite här och var, att man medan barnet/barnen sitter och äter sin måltid, plockar och diskar och röjer efter matlagning. Jag inser att det är grymt tidssparande men i mina ögon känns det SÅ taskigt mot barnet att låta det/dem sitta själv vid bordet, "bara" för att man ska få det snyggt. Och en gnutta stressande och opedagogiskt med. Jag diskar hellre efteråt eller låter det vara rörigt tills jag får tid att ta tag i det, utan att barnet behöver lida.

Ibland gör jag det, men det känns inte schysst.

Hur gör ni?

(Och jag ber om ursäkt i förväg om ev torftig omröstning)

Once you try menskopp you´ll never go back!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diska och städa upp medan barnen äter
  • Lilith Dark

Min minsta son är en sån som kan sitta i en evighet vid matbordet om han får. Så jag brukar sitta kvar en stund efter att jag ätit, och efter det småplockar jag lite i köket och vi pratar och umgås ändå under tiden. Däremot skulle jag aldrig kunna sitta vid matbordet i 1½ timma medan han äter.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Lena

mellanmål och frukost händer det vi gör det men aldrig lunch eller middag.

• Loriyana

Jag gör det ibland. Men vi äter i köket så det är inte så att jag försvinner helt.

• LiaDiza

Jag skulle aldrig diska och hålla på medan mitt barn sitter och äter, tycker det är oförskämt och ohyfsat! Det stressar barnet, jag vill att mitt barn ska känna att hon får all min uppmärksamhet. Jag städar när hon sover i så fall om det ens är så jävla viktigt!

• Tant Green

Ibland plockar jag undan och stoppar ner disken i diskmaskinen för att jag tycker det är skönare att slippa ha en kladdig tallrik framför mig när jag sitter och pratar med dottern medan hon äter klart. Jag tycker inte att det känns fel, det är ju bara någon meter till diskbänken/diskmaskinen så det är ju inte så att jag försvinner direkt. 

• Blå Flygare

Dottern äter sämre om jag sitter och "tittar på" efter att jag ätit upp. Så jag ställer sig och plockar i köket istället. Då kan hon äta i lugn och ro, och vi kan småprata utan att jag sitter och stirrar på henne eller rullar tummarna. Känns mycket trevligare. Jag skulle däremot inte gå iväg till något annat rum för att plocka och fixa.

• Ilsa

När mina barn äter en tidigare middag så diskar  jag och plockar samtidigt. mina barn pratar med mig, busar med varandra och äter - inga problem.

• The Doctor

Jag röstade på "annat" - jag plockar inte av och börjar diska medan barnet äter, och jag vill det inte heller... Varför skulle jag? Jag gillar att spendera tid med min familj.

• vargaa

Jag tycker att matstunden är en stund att samla familjen. Den ska vara lugn och trivsam. Jag sitter alltid med min dotter när hon äter och då är tv och liknande avstängt. När vi äter middag sitter både jag och sambon kvar tills dottern är fördig även om vi har annat att göra. Så är jag uppväxt och jag tycker att det är viktigt att man äter tillsammans.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • logg81

Jag plockar bort när jag är klar och jag kan ställa mej och plocka in disken. Däremot så städar jag inte undan på bordet... Mat och tillbehör till den får stå kvar tills hon är färdig. Jag håller mej kvar i köket tills hon är färdig oxå... Tycker det är trevligt att prata lite om dagen som varit undertiden

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • La Lola

Nä, det har aldrig nånsin hänt här.
    Känner inte att det är så viktigt att snygga till direkt efter matlagningen. Sånt kan faktiskt vänta.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Krake

Annat: det kan nog hända någon gång och isf har jag inget dåligt samvete. Men oftast inte för det skulle leda till kalabalik då sonen älskar att diska och bryter ihop om han inte får vara med.

Har inget problem med det förutom att det är svårt att få honom att acceptera när all disk är ren. 

Moster, inte monster.
  • Thursday

Annat: Nej, det gör jag inte och jag vill absolut inte det heller.

I reject your reality and substitute my own.
  • Lavish

I nuläget gör jag inte det, min son är såpass liten att vi matar. Planen är självklart att inte göra det i framtiden heller. Måltiden ska vara en social stund där man sitter tillsammans och äter.

MEN om man får en unge som ska sitta och peta i maten i timmar så kan jag tänka mig att det blir bättre för alla om man efter säg 45 minuter börjar städa undan medan barnet äter upp. Barnet känner ju ändå av ens otålighet och det är faktiskt inte så kul att äta när någon sitter och stirrar på en och har jättetråkigt.

• Pssst

Annat: Nej, jag städar inte undan när barnen sitter och äter med undantag om något av barnen trilskas "bara-för-att" och t.ex. vägrar dricka upp klunken mjölk som är kvar. Då får h*n sitta där medan jag plockar undan. Inte så kul för henne/honom men det är ju inte meningen heller...

Där har var förresten olika åsikter härhemma. Min man kan mycket väl börja plocka undan efter frukost trots att det fortf finns ätande vid bordet, just för att spara tid medan jag hellre gör det lite snabbare efteråt.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
Svar på tråden Diska och städa upp medan barnen äter