• Anghammarad

Hur ofta tvättar du dina jeans?

Går man in i en jeanshop såsom G-Star så rekommenderar de att man tvättar jeansen så sällan som möjligt. Hur gör du? Vi förutsätter att du inte fått någon fläck som bara går bort med en tvätt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ofta tvättar du dina jeans?
  • jådåsåatt
    Suzy QX skrev 2011-11-29 13:30:13 följande:
    Är det inte tvärt om då. Dyra kvalitets jeans ska väl tåla tvättar medan billiga inte kan tvättas lika ofta?

Korkat lägga dyra pengar på jeans man inte kan tvätta.. 
    Fast nu funkar inte denim på det sättet. Det är en hel vetenskap och rätt intressant, sätt dig in i denimens egenskaper så fattar du.

Varför är det korkat att lägga dyra pengar på jeans som inte bör tvättas när det faktiskt inte behövs?
  • Stårschan
    Är det inte tvärt om då. Dyra kvalitets jeans ska väl tåla tvättar medan billiga inte kan tvättas lika ofta?

Väl talat!
    På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • kg8

Det beror på, hur smutsiga dom är och hur mycket dom töjt sig. Lite dyrare jeans från ett bättre märke töjer sig mycket mindre än till exempel jeans från veromoda, så de tvättar jag mer sällan. (om det inte har blivit fläckar på då)

• Mimmlas

Fast så är det ju inte.
    Jeans ska ha lite fett i sig för att funka bra och hålla.
    Det är ju hårt vävt bomullstyg.
     Man ska även aldrig köra dem i torktumlaren.
  • ojsanoj
    Mimmlas skrev 2011-11-29 13:43:12 följande:
    Fast så är det ju inte.
    Jeans ska ha lite fett i sig för att funka bra och hålla.
    Det är ju hårt vävt bomullstyg.
     Man ska även aldrig köra dem i torktumlaren.
    Och ALDRIG använda sköljmedel
  • IsDimma

Nu när jag inte jobbar så tvättar jag mina jeans väldigt sällan. Jag har jobbat med barn innan jag blev arbetslös, då blir dom skitiga fort och behöver tvättas ofta  

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • IsDimma
    ojsanoj skrev 2011-11-29 13:46:10 följande:
    Ska man inte Vilken tur att fl finns Och att jag redan innan tvättade dom så sällan (då kanske det inte gjort lika mycket skada att tvätta dom med sköljmedel menar jag )
    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Mimmlas
    ojsanoj skrev 2011-11-29 13:46:10 följande:
    Egentligen kan man tvätta utan tvättmedel helt och bara i 30 grader utan centrufigering. 
    Att tvätta jeans är en konst :P
    Och inte många behärskar tvätt överlag. De bara sular in all tvätt i samma maskin på 60 grader och tvättmedel och sköljmedel och sen mördar kläderna i torktumlaren.
    Det är väl okej med billiga kläder som slit och slängs men ifall man spenderar pengar på kvalité så bör man ju bli lite mer medveten.  
  • ojsanoj
    IsDimma skrev 2011-11-29 13:55:33 följande:
    Ska man inte Vilken tur att fl finns Och att jag redan innan tvättade dom så sällan (då kanske det inte gjort lika mycket skada att tvätta dom med sköljmedel menar jag )
    Sköljmedel mjukar upp fibrerna och gör de tunnare=går söder lättare
    Det påverkar också stretchen, mjukar upp den så den försvinner.
    Mimmlas skrev 2011-11-29 13:55:33 följande:
    Egentligen kan man tvätta utan tvättmedel helt och bara i 30 grader utan centrufigering. 
    Och inte många behärskar tvätt överlag. De bara sular in all tvätt i samma maskin på 60 grader och tvättmedel och sköljmedel och sen mördar kläderna i torktumlaren.
    Det är väl okej med billiga kläder som slit och slängs men ifall man spenderar pengar på kvalité så bör man ju bli lite mer medveten.  
     Precis, jag sköljer bara upp mina om det är absolut nödvändigt. Tvättar nog överlag rätt sällan, förutom lakan och handdukar

• Mimmlas
    ojsanoj skrev 2011-11-29 15:37:30 följande:
    Sköljmedel mjukar upp fibrerna och gör de tunnare=går söder lättare
    Det påverkar också stretchen, mjukar upp den så den försvinner.
    Mimmlas skrev 2011-11-29 13:55:33 följande:
     Precis, jag sköljer bara upp mina om det är absolut nödvändigt. Tvättar nog överlag rätt sällan, förutom lakan och handdukar
    Inte underkläder heller? hahah :P
  • ojsanoj
    Mimmlas skrev 2011-11-29 16:18:51 följande:
    Inte underkläder heller? hahah :P
    Nä, dom säljer jag när de är tillräckligt använda Flört
    haha!

• Carolina01

Så sällan som möjligt, om dom får fläckar eller luktar så åker dom i tvätten (med barn får dom fläckar ganska ofta tyvärr) annars vädrar ja dom bara...

• Rocket Mania

Barnens hyfsat ofta, dom är ena riktiga skitgrisar. Mina egna däremot. Mycket sällan. Eller till och med mycket, mycket, mycket sällan.

• SolOchSnö

Jag röstade varje vecka. Jag har Fornarina just nu, det är väl ett ok märke.

Om jag använder jeansen i några dagar så luktar de ofräscht och blir "sladdriga". Dessutom känner jag mig smutsig när jag har cyklat eller bara varit på jobbet.

Ni som tvättar jeans väldigt sällan, utsätter ni er inte för någon smuts? Tex cyklar till jobbet eller sitter på buss eller tunnelbana.

Svar på tråden Hur ofta tvättar du dina jeans?