• PrettyinPink

Kan man åka till Hurghada, Egypten nu?

Håller på att kolla sista minuten resor under jul/nyår och då finns nästan bara Hurghada kvar. Kan man åka dit nu med alla oroligheter som är?
    Har aldrig varit i Egypten, hur är det med små barn (1,5 och 3,5 år gamla)?
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan man åka till Hurghada, Egypten nu?
  • Gladskit

Om du kan/ska åka eller ej måste du komma fram till själv. Vi planerar att åka i mars (blir i såna fall fjärde Egypten-resan för oss) och hoppas att det har lugnat ner sig tills dess men jag är tveksam till om jag hade åkt IDAG.

Vi har varit där med vår son flera ggr, han var nästan två år första gången, och det har gått jättebra. Det är barnvänligt, lagom varmt i både luften och i vattnet och det är ofta bra anpassat för barn på hotellen.
    Har man all inclusive så har man möjligheten att äta när det passar. Man kan äta lunch medan lilla barnet sover middag i vagnen och sen gå dit igen och ge barnet lunch när det vaknat. Blir det strul vid matbordet kan man i värsta fall gå därifrån och komma tillbaka när det lugnar ner sig

• sofiaolivia

Vi var i Egypten i somras när det var som varmast och det gick jättebra! Vår dotter var 1 år och 3 mån då och älskade allt! Vi var i Hurgada vi också och det är väldigt barnanpassat. Vilket hotell tittar ni på?

• PrettyinPink

Siva Grand Beach (med Ving), men det fanns flera som såg bra ut. Helst all-inclusive eftersom det är så smidigt med barnen, som Gladskit skriver. Vilka reste ni med?

• sofiaolivia

Vi bodde på Saraya Suites, jättefint! All-inclusive är ju jättesmidigt att ha! Vi åkte med frotidsresor om jag inte minns helt fel:P

• Skruttelito

Det är bara ni som kan avgöra om ni åker eller inte och så länge inte UD avråder från resor till landet så kan man såklart åka. Personligen skulle jag dock inte boka en resa till ett land där det är så pass oroligt som det är i Egypten nu, med eller utan barn.

• Seven Costanza

Man märker ju ingenting av oroligheterna när man är på ett all inclusive hotell, man transporteras från flyplatsen och sedan kan man ju välja att vara på området hela vistelsen. Vi var där i november förra året och var på några utflykter som jag kan tänka mig att man kanske vill avstå ifrån nu, men annars är det ju så omgärdat och skyddat. Dessutom ligger Hurghada långt från Kairo och det ju nästan bara därifrån som det rapporteras om oroligheter. Mina föräldrar ska till Sharm el sheik i december och är inte det minsta oroliga.

• Gladskit
    PrettyinPink skrev 2011-11-29 11:43:18 följande:
    Siva Grand Beach (med Ving), men det fanns flera som såg bra ut. Helst all-inclusive eftersom det är så smidigt med barnen, som Gladskit skriver. Vilka reste ni med?
    Precis där bodde vi första gången vi var i Egypten
    Jag skulle dock inte åka till Hurghada någon mer gång för vi har tyckt betydligt bättre om både Sharm El Sheik och Marsa Alam.
  • annhapannha

Vi ska åka till Egypten på söndag, till Marsa Alam. Och precis som Indie skrev så ligger även det en bit i frpn Kairo så jag tror inte att det är  någon fara.

Plötsligt händer det
  • Gladskit
    annhapannha skrev 2011-11-29 13:26:37 följande:
    Vi ska åka till Egypten på söndag, till Marsa Alam. Och precis som Indie skrev så ligger även det en bit i frpn Kairo så jag tror inte att det är  någon fara.
    Trevligt! Marsa Alam har blivit vår Egypten-favorit, superb snorkling!
  • annhapannha
    Gladskit skrev 2011-11-29 13:35:55 följande:
    Trevligt! Marsa Alam har blivit vår Egypten-favorit, superb snorkling!
    Det låter positivt. Vi skulle åkt i Hurghada i våras, men det var då man avrådde för resa till Egypten. Och nu då blir det igen. Bilderna ser helt fantastiska ut från Coraya Bay, så jag är förväntansfull =)
    Plötsligt händer det
Svar på tråden Kan man åka till Hurghada, Egypten nu?