• Zarina

SUPERNANNY - bra eller dåliga råd??

Jag vill gärna höra era åsikter om detta program, vad är bra? Vad är dåligt? Och viktigast av allt, sakliga motiveringar till era åsikter?

Vad kan ni rekommendera för BRA böcker om uppfostran? Vill gärna läsa, inte bara lita på mig själv...!

• Svar på tråden SUPERNANNY - bra eller dåliga råd??
  • 3tjejer

Bra med programmen tycker jag är att hon/de utgår från varje familj, kommer utifrån och ser problemen och orsakerna. Tycker ofta det är föräldrar som undrar varför deras barn skriker så mycket och så beror det på att föräldrarna skriker eller inte lyssnar. Jag tycker att de brukar vara bra på att se när barnet behöver mer tid/uppmärksamhet etc. Bra på att visa att felen i barnens beteende kommer från föräldrarna och genom att föräldrarna ändrar sitt sätt att uppföra sig så ändras också stämningen i familjen.

Dåligt är time-out och sovmetoderna tycker jag. Straff är ju alltid dåligt. Eller ja, det finns alltid mycket mer dåligt också men jag brukar kolla efter det jag tycker är bra.

Lövet2: Jag bor i Skottland och här är det förbjudet med aga i skolan på samma sätt som i Sverige. Jag tror att föräldrar har rätt att aga sina barn så länge det inte blir märken men känner ingen som gör det. Det är inte så att barnen måste lära sig fungera som robotar för att inte bli pryglade i skolan!

• Snöankan

När man pratar om supernanny så är det nästan alltid time-out och liknande som kommer upp. Det jag tycker är värt att uppmärksamma är hur mycket hon berömmer barnen och att hon alltid är lugn.

• Muslimska mamman

Jag gillar supernanny. Men det handlar om att alla böcker du läser och alla tv-program om barnuppfostran du ser, så måste du själv veta att alla metoder går inte att följa till punkt och pricka för alla barn utan du måste själv komma på exakt vad som funkar för dig och ditt/dina barn. Det är okej att småplocka från alla "barnexperter". Själv gillade jag att läsa Anna Wahlgrens bok "Barnaboken" och den läste även min mamma när jag och mina syskon var små.

• cruz

Jag tycker att det är dåligt att man visat Nannyprogram i svensk tv och då är jag ändå en förälder som använder TBA. Jag tycker att själva grundidén med mindre skäll och mer positiv uppmärksamhet är bra och egentligen handlar 80 % av TBAn om detta. Men resten är dåligt. Ignorering och timeout tror jag är skadligt för självkänslan. Belöningssystem har jag även börjat tänka mer negativt om. Vi använder det till vår pojke med autism och det har absolut hjälpt honom att utvecklas, men det har säkert endel biverkningar också. Har man ett barn med stora problem så kanske man får ta det om nyttan är större. Men på Nannyprogrammen får man aldrig höra att sådana kraftfulla beteendemodifieringsmetoder också har biverkningar. Det kanske är problemfamiljer som supernanny besöker, men de flesta svenska familjer som tittar på supernanny är helt vanliga familjer. De tror att timeout och belöningar ska anvandas i vanlig barnuppfostran. Det blir helt snett. Dessutom är Sverige ett land som har kommit så mycket längre än USA och större delen av europa när det gäller synen på barn. Det är ju vi som borde göra TV program om barnuppfostran och exportera dessa till USA istället.

• MalinEddie
    zelia skrev 2011-12-01 18:48:57 följande:

Jag tycker att det är dåligt att man visat Nannyprogram i svensk tv och då är jag ändå en förälder som använder TBA. Jag tycker att själva grundidén med mindre skäll och mer positiv uppmärksamhet är bra och egentligen handlar 80 % av TBAn om detta. Men resten är dåligt. Ignorering och timeout tror jag är skadligt för självkänslan. Belöningssystem har jag även börjat tänka mer negativt om. Vi använder det till vår pojke med autism och det har absolut hjälpt honom att utvecklas, men det har säkert endel biverkningar också. Har man ett barn med stora problem så kanske man får ta det om nyttan är större. Men på Nannyprogrammen får man aldrig höra att sådana kraftfulla beteendemodifieringsmetoder också har biverkningar. Det kanske är problemfamiljer som supernanny besöker, men de flesta svenska familjer som tittar på supernanny är helt vanliga familjer. De tror att timeout och belöningar ska anvandas i vanlig barnuppfostran. Det blir helt snett. Dessutom är Sverige ett land som har kommit så mycket längre än USA och större delen av europa när det gäller synen på barn. Det är ju vi som borde göra TV program om barnuppfostran och exportera dessa till USA istället.

• Snöankan

Har en "släktings släkting" som tydligen använder nannymetoderna. Min släkting tycker så synd om de barnen. De är visserligen jättegulliga och artiga men de är jättehårt styrda. Min släkting berättar hur barnen kan vara hemma hos dom och springa och leka och stoja med deras barn men så fort mamman kommer så slutar de med det och blir alldeles onaturligt lugna.

• Flickan och kråkan
    Snöankan skrev 2011-12-01 20:58:24 följande:
    Har en "släktings släkting" som tydligen använder nannymetoderna. Min släkting tycker så synd om de barnen. De är visserligen jättegulliga och artiga men de är jättehårt styrda. Min släkting berättar hur barnen kan vara hemma hos dom och springa och leka och stoja med deras barn men så fort mamman kommer så slutar de med det och blir alldeles onaturligt lugna.
    Och det värsta med det är att resultat blir barn som blir ögontjänare. De låter inte bli att göra sådant som är fel för att de är en del av deras egen värdegrund utan av rädsla för bestraffning. Vad händer då när auktoriteter inte är närvarande?
  • vintersippan
    Flickan och kråkan skrev 2011-12-01 21:00:22 följande:
    Och det värsta med det är att resultat blir barn som blir ögontjänare. De låter inte bli att göra sådant som är fel för att de är en del av deras egen värdegrund utan av rädsla för bestraffning. Vad händer då när auktoriteter inte är närvarande?
    exakt, inte svårt att lista ut!
  • Tonx

Jag anser att Supernannyn gör ett jättebra jobb - i en redan trasig familj. 
    Däremot tycker jag att dessa metoder är förkastliga i en normal familj där man ska kunna ta en konflikt med varandra utan att ignorera eller skicka iväg någon på time-out.

Men, som det är i dessa familjer så tycker jag det är ett bra sätt att bryta mönstret och låta familjerna hitta varandra för att bli en sammansvetsad familj och kunna leva normalt.

Och det är ju inte bara barnen som uppfostras, det är ju i allra högsta grad även föräldrarna. 

• Litet My
    Tonx skrev 2011-12-02 13:16:10 följande:
    Jag anser att Supernannyn gör ett jättebra jobb - i en redan trasig familj. 
    Däremot tycker jag att dessa metoder är förkastliga i en normal familj där man ska kunna ta en konflikt med varandra utan att ignorera eller skicka iväg någon på time-out.

Men, som det är i dessa familjer så tycker jag det är ett bra sätt att bryta mönstret och låta familjerna hitta varandra för att bli en sammansvetsad familj och kunna leva normalt.

Och det är ju inte bara barnen som uppfostras, det är ju i allra högsta grad även föräldrarna. 
    Instämmer till fullo.

På något sätt måste betendet i de familjer som visas i TV brytas, där handlar det inte om vanliga trotsiga barn som är småjobbiga/envetna utan i trasiga familjer där det spårat ur fullkomligt och där barnen i många fall är en fara både för sig själv och andra och föräldrarna av olika anledningar hamnat i en ond cirkel och i många fall tom slår barnen.
  • amanda h

Vi älskar supernanny! :D hhaha, var bara tvungen att lägga upp kortet här.

Jag har läst hennes böcker och ser alltid på hennes program på tv, tycker hon är mycket bra på det hon gör. Men som tidigare nämnt, hon använder dessa metoder i familjer som verkligen är på botten och behöver akut hjälp, men läser man hennes böcker så ser man att hon faktiskt vet mycket om barnuppfostran, hon ger väldigt mkt bra tips och råd i små vardagliga problem. I love supernanny! :D 
  • LinaLoj

Jag diggar inte Supernannyn.  Med skamvrå och belöningar . Vad tusan?! Nejtack inte i mitt hem iaf. 

• Glimma76

Jag tycker att hon är kanon. Hon reder ut problemen i familjer där fullständig kas råder. Dvs hon gör det bättre för barnen i de familjerna. Och hon gör det bättre för föräldrarna. kaos är inte bra för någon.
    Hon är noga med att föräldrar ska ta sitt ansvar, umgås och leka med barnen, förklara för barnen, behålla lugnet osv.

jag tycker hon är KANON!!!!

Svar på tråden SUPERNANNY - bra eller dåliga råd??