• Zarina

SUPERNANNY - bra eller dåliga råd??

Jag vill gärna höra era åsikter om detta program, vad är bra? Vad är dåligt? Och viktigast av allt, sakliga motiveringar till era åsikter?

Vad kan ni rekommendera för BRA böcker om uppfostran? Vill gärna läsa, inte bara lita på mig själv...!

• Svar på tråden SUPERNANNY - bra eller dåliga råd??
  • MalinEddie

Jag hinner inte skriva så mycket nu men jag kan rekommendera Lars H Gustafssons böcker Växa-inte lyda och Lotsa barn. Supernannys råd ger jag inte mycket för. Jag förklarar varför senare. Nu ska jag fortsätta se på film:)

• Bräckehäxan

supernanny ger en del vettiga råd, däribland konsekvens.

dock ger jag inte mycket för hennes time out strategi eller annan bestraffning..

Men konsekvens, rösttonläge vid tillsägning tycker jag hon har rätt i.    

• lövet2
    Bra - Supernanny befinner sig i England/USA, där barnaga är tillåtet. I flera av programmen pratar föräldrarna om att barnen får smisk, och vad man än kan tycka om Nannys metoder, så är de bättre än att slå barnen. Man måste också tänka på hur samhället ser ut och vilka krav som ställs på barnen. Är de inte artiga och uppför sig på "rätt" sätt, så kan de råka hemskt illa ut i skolan senare. Genom Nanny-dressyren, så får man in det önskvärda beteendet på ett mer humant sätt än genom barnaga och andra fantasifulla metoder.
    Om man analyserar programmen lite noggrannare, så märker man också att Nanny uppfostrar föräldrarna mer än barnen. Hon lär ut sin metod och poängterar att smisk, svordomar och skrik inte ska ingå. Föräldrarna verkar inte ens märka hur Nanny får dem att bete sig bättre mot barnen.

Dåligt - Ur svensk synvinkel är det mesta i metoden fel. Det svenska samhället vill inte ha lydiga människor, utan människor som kan tänka själva. Små artiga ögontjänare till robotar funkar inte i vår skola. Dessutom visar statistiken på en förskräcklig ökning av psykiska problem hos unga människor, och då är det inte särskilt önskvärt med en uppfostran som ger ännu fler barn utan självkänsla men med tonvis av skam i bagaget.
  • vintersippan

Vill starkt rekommendera den danske familjeterapeuten Jesper Juuls bok "Ditt kompetenta barn". Den borde alla föräldrar läsa! När du har läst den förstår du varför "nanny"-metoden inte är bra. Den skadar ditt barns självkänsla på lång sikt!! Dessutom är programmet en enda stor kränkning av de stackars barn som tvingas delta.

• Zarina

Lars H. Gustafsson och Jesper Juul, antecknats på önskelistan. Tack för tipsen! Måste erkänna att jag sett måånga avsnitt av Supernanny och tyckt att det verkat jättebra.. Men nu vet jag inte längre, Vill därför läsa mycket och finna min egen väg. Första barnet är bara 8 månader så har inte behövt uppfostra ännu, och vill så gärna undvika att göra fel!

Förresten, när kan/ska man egentligen "börja uppfostra", menar liksom eh, tja, vad menar jag?! :D Typ att inte slå, säga tack osv.. Känner mig helt ute och cyklar... =P

• lövet2
    Zarina skrev 2011-11-30 21:05:26 följande:
    Förresten, när kan/ska man egentligen "börja uppfostra", menar liksom eh, tja, vad menar jag?! :D Typ att inte slå, säga tack osv.. Känner mig helt ute och cyklar... =P
    Där finns det lika många åsikter som föräldrar. Min åsikt är att barn under 2 år inte kan göra fel och inte bör uppfostras. Jag hindrar, flyttar, förebygger men uppfostrar inte.
    När det gäller artighetsfraser som tack, förlåt osv, så behöver de inte läras in. Det räcker med att föregå med gott exempel, för småbarn gör som de stora gör.
  • Litet My
    lövet2 skrev 2011-11-30 20:39:56 följande:
    Bra - Supernanny befinner sig i England/USA, där barnaga är tillåtet. I flera av programmen pratar föräldrarna om att barnen får smisk, och vad man än kan tycka om Nannys metoder, så är de bättre än att slå barnen. Man måste också tänka på hur samhället ser ut och vilka krav som ställs på barnen. Är de inte artiga och uppför sig på "rätt" sätt, så kan de råka hemskt illa ut i skolan senare. Genom Nanny-dressyren, så får man in det önskvärda beteendet på ett mer humant sätt än genom barnaga och andra fantasifulla metoder.
    Om man analyserar programmen lite noggrannare, så märker man också att Nanny uppfostrar föräldrarna mer än barnen. Hon lär ut sin metod och poängterar att smisk, svordomar och skrik inte ska ingå. Föräldrarna verkar inte ens märka hur Nanny får dem att bete sig bättre mot barnen.

Dåligt - Ur svensk synvinkel är det mesta i metoden fel. Det svenska samhället vill inte ha lydiga människor, utan människor som kan tänka själva. Små artiga ögontjänare till robotar funkar inte i vår skola. Dessutom visar statistiken på en förskräcklig ökning av psykiska problem hos unga människor, och då är det inte särskilt önskvärt med en uppfostran som ger ännu fler barn utan självkänsla men med tonvis av skam i bagaget.
    Huvudet på spiken =)

Har kollat en del på programmet det sista, och tycker (förutom time outmedtoden) att hon säger en hel del tänkvärda saker.

Sedan får man tänka på att det inte är "vanliga" familjer hon jobbar hos utan familjer där det spårat ut för längesedan och problemen vuxit sig övermäktiga.
  • Irme
    lövet2 skrev 2011-11-30 20:39:56 följande:

Håller med.
Svar på tråden SUPERNANNY - bra eller dåliga råd??