• Glossip

Hur dölja att man är gravid på julfesten???

Hej

Jag är gravid i ca v.5 och skall på julfest snart. Jag vill verkligen inte dricka. Vet inte hur jag skall dölja att jag är gravid för alla kommer undra varför jag inte dricker.

Hur har ni gjort/hade ni gjort?

• Svar på tråden Hur dölja att man är gravid på julfesten???
  • Lufsan
    Den allsmäktige skrev 2011-12-01 18:01:43 följande:
    ELLER, så säger du "Nej, jag vill inte dricka ikväll.". Folk ska ge fan i varför du inte vill dricka! Hatar den svenska jävla mentaliteten gällande alkohol.
    Håller med!
    En dag i sänder.
  • Nina 566

Säg att du ska bort/upp tidigt dagen efter och inte vill vara seg/ bakis osv.

• Lillismaj
    Den allsmäktige skrev 2011-12-01 18:01:43 följande:
    ELLER, så säger du "Nej, jag vill inte dricka ikväll.". Folk ska ge fan i varför du inte vill dricka! Hatar den svenska jävla mentaliteten gällande alkohol.
    Det handlar inte om att folk ska ge fan i, för det tyker vi väl alla egentligen.
    Nu handlar det om att man inte vill att de ska "fatta" att man är gravid. Brukar man annars dricka och sen inte gör det utan någon "förklaring" kommer de direkt att förstå.
    Visst det är lite löjligt, men man vill hålla sin hemlis.
  • principessan

Ha ingen ursäkt utan låtsas drick!!! Förväntar de sig att du ska va gravid så släpper de tanken när du tar ditt första glas med alkohol. Komplettera med cola eller nått alkoholfritt och säg efter en stund att du har ont i huvudet om nån frågar varför du dricker annat senare.

• tidigareplatt

Jag sa att jag hade en vit månad. Fast du kanske dricker sällan, då kanske folk tycker det är konstigt.

• Lindreas

Jag blir så himla trött. Vad gör det om folk gissar att du är gravid då? Annars kan du säga att du tagit en Doloxene, det är vanliga (receptbelagda) smärtstillande tabletter, men tar man en så får man inte dricka på tre dygn.

• Tant Mutti

Tacka inte nej till nån alkohol och låtsas dricka. Det är ingen som har koll på hur mycket man får i sig. Har alltid funkat för mig :) Till och med när vi var tio pers på en trerätters middag med vinpaket :)

• Emelie0996

Har samma problem. Ska med jobbet på julbord på lördag och är i v. 5. Vi var ute o åt för ett par veckor sen oockså (alltså innan jag visste om jag var gravid eller inte) ville ju inte chansa o dricka utan skyllde på grym mensverk o att jag knaprat värktabletter hela dagen. Vad ska jag säga denna gång lixom?
    Fast som min pappa sa, det spelar ingen roll vad jag säger, jobbar med 30 kvinnor (äldreboende) så alltid är det någon som kommer misstänka..!

• Glossip

Tack för alla tips!!
    Jag kommer nog att låtsas dricka, hälla upp ett glas vin till maten. MIngla lite med glaset och hälla ut och fylla på med julmust eller nåt. Ttror många släpper misstankarna så fort de ser att jag har ett glas alkohol.
    Misstänker de så hoppas jag inte att de frågar utan håller sina misstankar för sig själva.
    Frågar de så kommer jag att säga nej.

• LaFontaine

Men allvarligt talat, är det verkligen så många som undrar? Jag hade en jobbmiddag i måndags där jag drack alkoholfritt bubbel och mineralvatten hela kvällen lång (jag var dessutom öppen med att bubblet var alkoholfritt) och ingen kommenterade eller undrade något. Det var flera, både män och kvinnor som drack alkoholfritt utan att någon undrade. Jag är dessutom rätt nygift så det hade inte varit "märkligt" om frågan dykt upp.

Antingen umgås ni kanske i märkliga kretsar eller så tror ni kanske att andra är långt mer intresserade av er än vad de i själva verket är.  

• dragonesse
    LaFontaine skrev 2011-12-07 10:16:09 följande:
    Men allvarligt talat, är det verkligen så många som undrar? Jag hade en jobbmiddag i måndags där jag drack alkoholfritt bubbel och mineralvatten hela kvällen lång (jag var dessutom öppen med att bubblet var alkoholfritt) och ingen kommenterade eller undrade något. Det var flera, både män och kvinnor som drack alkoholfritt utan att någon undrade. Jag är dessutom rätt nygift så det hade inte varit "märkligt" om frågan dykt upp.

Antingen umgås ni kanske i märkliga kretsar eller så tror ni kanske att andra är långt mer intresserade av er än vad de i själva verket är.  
    Det där beror nog väldigt mycket på vart man jobbar. På mitt jobb är majoriteten kvinnor i åldern 25-35 och det största samtalsämnet är alltid vem som kommer bli gravid härnäst. Alla har STENKOLL på om någon börjar få putande mage eller inte dricker på julfest eller andra sammankomster. Är man gravid och vill dölja det så är bästa sättet att stanna hemma helt enkelt.
    (¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Shili

Har samma problem. Är gravid i femte veckan; middag med jobbet i morgon kväll, stor kompisfest på lördag (inåks deras sedan lääängeee) och julbord nästa fredag... :/ men tror att jag i morgon skippar vin,tar med mig alkoholfritt på lördag och låtsas dricka nästa fredag...

• Smiles

Jag tillhör den glada skaran då ALLA på mitt jobb skulle fattat om jag inte drack vin på julfesten.

Dels för att jag inte har körkort och därmed aldrig behöver vara nykter för att jag kör sen för att jag är en person som älskar fester och att ta ett glas eller två vin socialt. Sen befinner jag mig i en livssituation då de flesta vet att barn är aktuellt inom snar framtid.

Jag var på ett bröllop när jag var i vecka 5, jag sa snällt att jag haft problem med halsbränna och att jag skulle ta det lugnt och inte dricka. Spekulationerna började med en gång! Alla runt bordet började tjata om att ÅHHHH Är det något du inte berättar? Alla ögon var på mig...något jag verkligen inte ville. Då bytte jag taktik och hade ett glas vin i handen resten av kvällen och alla var nöjda. Inte en mänska märkte att jag inte drack en droppe på hela bröllopet.

Ska du ta med vin så tycker jag att du tar med en flaska alkoholfritt, om ni är på restaurang så tycker jag att du ska försöka  ta dig till baren då ingen annan är med. Ginger Ale i champagneglas ser ut som vilket bubbel som helst, du kan eventuellt behöva be bartendern spä ut det något (med sodavatten), alkoholfri öl som du ber att få i ett ölglas. Om ni får vin till maten så tackar du bara och tar emot, du behöver inte dricka. jag var med på varenda skål på det där bröllopet och ingen märkte att jag inte svalde när jag skålade. Jag tog med mitt glas på toaletten ett par gånger och tömde det något, sen funkar det alltid att byta glas med någon.  Jag följde även med ett par vänner ut när de skulle röka då bara för du kunde jag "råka" ställa ifrån mig glaset och sen vara tvungen att be om ett nytt när jag kom in. 

Om företaget betalar alkoholen är det ju bara att köra på, om du själv måste betala så kanske du får ta smällen att pröjsa för ett glas vin du inte dricker. Tror dock det kommer vara värt det om du inte vill att dina arbetskamrater ska veta att du är gravid samt tror att spekulationerna kommer igång om du tackar nej till alkohol

Lycka till på julfesten!

• Smiles

Nu såg att många svarat som jag. Lite kortare och mer lättläst bara. jaja.. 

Sen håller jag med om att det är synd att man inte bara kan säga att man inte vill ta ett glas vin, men vill man inte att folk ska misstänka att man är gravid så vill man inte.

• Glossip

Tack för alla tips!!!  Julfesten gick jätte bra:)
    Jag låtsas drack glögg i pappmugg, hällde ut och hällde i vatten då igen såg:)
    Sen hällde jag upp ett glas vin som jag låtsades dricka och som jag tog med till toaletten och hällde ut.

• Shili

Min julfest är i morgon och vi har en gubbe som alltid har koll på hur mkt man dricker och inte dricker... Så jobbig... Vi får se hur jag löser det...

• Tant Mutti
    Glossip skrev 2011-12-15 18:16:09 följande:
    Tack för alla tips!!!  Julfesten gick jätte bra:)
    Jag låtsas drack glögg i pappmugg, hällde ut och hällde i vatten då igen såg:)
    Sen hällde jag upp ett glas vin som jag låtsades dricka och som jag tog med till toaletten och hällde ut.
    Skönt att det gick bra! 
Svar på tråden Hur dölja att man är gravid på julfesten???