Varför stöter min lilla dotter bort mig?
Vi har en treårig dotter som är hemma med mig och lillebror. Hon har alltid favoriserat pappa och när han kommer hem efter jobbet så vill hon bara leka med honom, det är han som ska hjälpa henne med allt (när bara jag är hemma, så går det så klart bra om jag gör det). Nu har hon även börjat ty sig till andra vuxna som hon känner väl - min syster, min kompis, sin morfar. När jag är med och en av dessa vuxna dyker upp, så vill hon inte ha mig i närheten. Jag får inte leka med och ska helst inte ens vara i samma rum. Hon vill sitta i deras knän, gosa, bli buren och hon springer efter dem som om hon inte fick någon uppmärksamhet av mig. Jag börjar bli bekymrad. Varför beter hon sig så? Hon får verkligen massor av uppmärksamhet och kärlek av mig. Hon är snäll mot lillebror och jag tror inte att det är en reaktion på den förändrade familjesituationen. Hon är oftast trotsig gentemot mig och verkar inte så glad i min sällskap som i sin pappas. Vad gör jag för fel? Jag börjar bli riktigt orolig och ledsen. Inte kan det väl vara normalt för ett så litet barn att avvisa sin mamma? Snälla, hjälp mig att förstå hennes beteende!