hur många timmars merarbete är ett helt vårdbidrrag?
Ja, som rubriken lyder...hur många timmars merarbete per dag måste man ha för att få ett helt vårdbidrag?
Ja, som rubriken lyder...hur många timmars merarbete per dag måste man ha för att få ett helt vårdbidrag?
Fladdermusen: då hade jag inte helt fel i vad jag hade hört innan då. Hemskt att det är så egentligen. Men men vi får kämpa på och se vad som händer här nu.
ALdrig hört att det skulle vara ett visst antal timmar.
Vi har ett halvt vårdbidrag för banr med AS och ADD. Det går åt måååånga timmar i veckan att bara ta hand om det nödvändigaste runt henne med mat duschning träning osv och hon är ändå ganska så väl fungerande om man jämnför med andra som har svår AS.
Jag har en kille med Ds och vi får tre fjärde delar har alltid fått sedan han var 6 månader tror jag, jag har aldrig skickat in några särskilda läkar intyg där i mot var jag på besök med min son uppe på F kassan och träffade min handläggare . F kassan ringde nu för att ställa lite frågor ang min son. Min pojke är 5 nu. Men då sa de på F kassan att de måste kolla bara men att det är ytterst ovanligt att de skulle sänka eller ta bort vårdbidraget när han har sin diagnos DS. där i mot ville de veta om jag kanske behövde söka för mer kostnader så det var ju trevligt att de upplyste mig om. Men det är kanske olika i olika kommuner.
Glömde säga också vi har aldrig blivit tillfrågade om några timmar :)
Läser lite i tråden och det är inte alls så att alla föräldrar till barn med ds får halvt från att de är nyfödda. Vi fick tex bara 1/4 från 6 månader till året och då hade vår dotter även problem med syresättningen och behövde syrgas till en början dygnet runt och sedan nattetid.
Jag har lämnat in min ansökan nu och jag fick skriva i exakt antal minuter som allt tar. :( skitjobbigt att behöva räkna!! Man borde få vb för vb ansökningsskrivandet med och läkarjagande. ;)
Hoppas läkarintyget kommer snart så jag kan få in dem. ;)
Vi har tre fjärdedelar VB för vår dotter med astma, fick väldigt väldigt svår sådan. Först fick vi ett halvt men sen höjde de året efter. Hon fick VB beviljat när hon var två år, inte sökt innan. Och höjdes nu när hon blev tre år. Hon har både resurs och assistent via LSS vilket jag tror vägde in också, och ligger på sjukhus ofta 1-2 ggr per månad. Ibland klarar vi oss hemma men mycket arbete med mediciner dygnet runt. Speedad och stökiga nätter osv.
Man får ju inte glömma att vårdbidraget kan ändras också
Vi har nu 1/2 för vår AS o ADD tjej som just NU är helt ok egentligen. Det är många timmar som går åt i veckan men nu är det en bra period o har varit så sen i somras. Bra betyder att jag får iväg henne till skolan på morgonen utan att fysiskt bära henne o hon stannar på skolan hela dagen
(man får vara glad för det lilla)....
Om vi skulle ha oturen att komma tillbaka till den tid när jag INTE fick iväg henne alls och allt skulle börja om igen (hoppas verkligen inte!!!) så skulle vårt vårdbidrag öka enligt vår fk handläggare.
Jag njuter nu mest av att dottern är mer eller mindre i harmoni, skolan fungerar, våra scheman fungerar ok och det är inte allt för många problem varje dag.
Vi hade en handläggare från FK här hemma häromdagen för att vi sökt assistans, hon skulle även göra en ny beräkning av vårdbidraget och berättade då att kravet för att få 1/4 vårdbidrag är 7 timmars merarbete i veckan men sedan fanns inga fler riktlinjer i form av antal timmar utan att det var en individuell bedömning. Om det är så överallt låter jag dock vara osagt...
Ja 7 timmar för 1/4 har jag med hört! MEN när jag sökte för mina två andra barn och vi kom upp i 7 timmar i veckan så sa hon att kravet var 10 timmar.. Så jag vet inte, men sjukt är det!
Jag väntar nu på att läkarintygen ska komma så jag kan skicka in dem och börja om kriget mot FK.. ;)
De fattar inte hur jävla mycket jobb det är och det enda de trycker på är att det är föräldraansvar.... BLÄ!! Men denna gången kommer jag överklaga om jag inte får 1/2 vb!
Om man har ett merarbete på 19,5 timmar om dygnet, är man berättigad vårdbidrag då?
Tack, inboxade dig nu :) jag minns inte hur man gör när man ändrar sekretess och lägger till folk. Kram