• Alexi

Ni med barn som verkligen hatar att tvätta håret

Ni som har barn i typ 2-4-årsåldern som verkligen hatar att tvätta håret, som tex blir hysteriska, panikslagna, tårarna sprutar osv, dvs på den nivån, hur hanterar ni det, hur ofta tvättar ni håret ändå, har ni några bra tips, några speciella avledningar ni gör eller vad som helst?

• Svar på tråden Ni med barn som verkligen hatar att tvätta håret
  • Ellikapellika

Vi tvättar sällan håret på barnen. Bara om det är uppenbart smutsigt t.ex matrester i håret.
    De har stått mot mig med hakan på/mellan mina bröst och så har vi tvättat och sköljt.
    Men oftast sköljer vi bara med vatten.

• PetraMunchen

Om det är vattnet på huvudet som är problemet kanske ni ska gå och simma. Träna flytövningar där man ligger på rygg. Sen kan ni tväta håret och skölja av det i badvattnet när barnet ligger på rygg. Lite krångligt kanske men allt handlar om vattenvana...

• FrökenAnka

Samma problem här (precis fyllt 4 år). Vi har köpt såna där "fönster-pennor", finns tvål-kritor också, som han får måla med på kaklet (fungerar även på badkar). Så om han ska duscha så får han plocka fram sina pennor. Så står han och målar medan vi duschar honom. Sen har vi även köpt en duschtvål med Blixten Mcqueen på(det var populärt!!). Han hatar också att få vatten på håret och är väl rädd att det ska komma i ögonen. Om vi absolut MÅSTE tvätta håret så vill han helst att vi tar vatten på handen och drar försiktigt på håret. Efter dusch-stunden så får han stå kvar en stund och måla på kaklet. Sen har han en tvättsvamp som han får skrubba bort färgen med!

• master of disaster

Vi har kört med trasa för ögonen. Och tvättat håret suuuupersällan, typ en gång i månaden. Vår son har kort men väldigt tjockt hår. Faktum är att det egentligen inte behöver tvättas särskilt ofta, jag har nån enstaka gång upplevt att hans hår är riktigt smutsigt, men det är oerhört sällan.

• Woodgrove

Dottern började så när hon var runt 2,5 år. Krävdes två vuxna för att tvätta håret på henne. Strax innan hon fyllde 3 kände jag att hon var mogen nog för att förstå så då berättade jag för henne att vi ska klippa hennes hår kort och när hon kan tvätta håret så får hon spara ut till långt igen. Det gick hon med på. 3 veckor senare åkte vi till Rhodos i några veckor och efter 5 timmar i vattnet varje dag så var det inga problem längre. Hon lärde sig att det inte var farligt att få vatten i ögonen eller på huvudet. 

Tips: Gå till badhuset ofta om barnet tycker att det är kul. Dels lär barnet sig att vatten inte är farligt och dels måste man tvätta håret efter badhuset. Alltså vill barnet ha det roliga i badhuset måste håret tvättas.  

• EHel

Vår son blev verkligen hysterisk tills alldeles nyligen när det blivit lite enklare. Han är nu 4,5 och vid 4 ungefär började han lära sig titta i taket och det blev bättre.
    Vi tvättade håret ca 1gg/vecka och gör fortfarande. (Om inget speciellt däremellan förstås.)
    Vi provade allt, men till slut insåg vi att inget funkade, så han var tvungen att tvätta ändå. Ibland blev jag nästan arg och tyckte "skärp dig" men så insåg jag hur hysterisk han var så efteråt fick jag (eller min man som tvättade oftare än jag gjorde) sitta med honom och bara hålla om honom så han fick lugna sig.
    Dottern 2 år gillar inte heller, men blir inte lika hysterisk i alla fall.

• deecember

Förutom tipsen att hålla för ögon och öron för att slippa vatten där,
    så kan jag tipsa dig om att försöka ha väldigt väldigt lite tryck på vattnet.

En del upplever brusandet & strålarnas tryck som obehagligt och skrämmande, så att det fysiskt gör ont att duscha/tvätta håret.

Skruva av duschandtaget så att det blir en tjock stråle direkt ur slangen alternativt fyll en kanna och skölj ur håret med.

Det går ju även att skölja håret genom att barnet får doppa sig baklänges ner i badkaret eller liknande.
    (Alltså sitta i badkaret och luta sig bakåt så bara håret och hårbotten hamnar i vattnet, ingen del av resten av ansiktet)

• Sarita

De flesta föräldrar har väl brottats med det där.... vi gör faktiskt så att vi nästan aldrig tvättar barnens hår. Numera gör vi det kanske varannan månad eller så. Innan var det ännu mer sällan. Vi sköljer det lite mellan varven men lämnar dem oftast ifred. Jag tror inte vi har tvättat 3,5-åringens hår tio gånger ens. Och nej, det luktar inte illa.

Fast jag vet inte vad som händer om man slutar tvätta håret om man väl börjat, det funkar kanske inte. Själv skulle jag aldrig kunna sluta, men på barnen funkar det bra! Sexåringen har numera inget emot att tvätta håret, men det handlar nog mer om att hon gillar simskolan och harvant sig vid att vara under vatten.

• Glimma76

Jag tvättar håret sällan med schampo. Brukar bara ta det med vatten om det inte är mat i det så klart, då måste man ju. Barns hår blir ju inte fett på samma sätt som vuxnas hår.

Försöker prata om det och lugna, men det har varit väldigt jobbigt, men det börjar faktiskt bli bättre nu. Så mitt tips är att försöka tvätta håret med bara vatten så ofta som möjligt, för för det mesta räcker det på barn.

• Alisa
    Sarita skrev 2011-12-07 21:51:32 följande:
    De flesta föräldrar har väl brottats med det där.... vi gör faktiskt så att vi nästan aldrig tvättar barnens hår. Numera gör vi det kanske varannan månad eller så. Innan var det ännu mer sällan. Vi sköljer det lite mellan varven men lämnar dem oftast ifred. Jag tror inte vi har tvättat 3,5-åringens hår tio gånger ens. Och nej, det luktar inte illa.

Fast jag vet inte vad som händer om man slutar tvätta håret om man väl börjat, det funkar kanske inte. Själv skulle jag aldrig kunna sluta, men på barnen funkar det bra! Sexåringen har numera inget emot att tvätta håret, men det handlar nog mer om att hon gillar simskolan och harvant sig vid att vara under vatten.
    Vi gjorde också så, avstod nästan från att tvätta håret. Här fick vi vara glada om det gick att skölja håret. Nu när dottern är tre går det bättre för hon har förstått att hon kan luta sig bakåt när man sköljer av.
    Tror också vi tvättat dotterns hår med schampo max 10 ggr.
  • LadyLi

Kan även rekomendera att enbart ha balsam..då det inte rinner lika mycket..

• NicoAlvin4ever

Sån har min son varit för inte så jätte länge sen, varje gång håret skulle tvättas va de skrik o bråk.
    Men sen han fick  prova att dusha själv så har det lugnat sig mycket.
    För då kan han ta de i sin egen takt, shampoo (no tears) rekomenderar jag oxå då de inte gör ont omm de skulle komma lite i ögonen..

Men vi har dock fortfarande våra fighter ibland 

• ingelaS

min dotter har varit så ändå sen hon började bada i stort badkar, de som funkar bäst på henne är att hålla en spegen ovanför henne så hon själv får se när vi tvättar håret på henne.

• Bellans mamma

Vi brukar be henne att leta efter spindlarna i taket kolla om det finns några feer i taket osv sen spolar vi av håret fort för henne handlar det mest om att hon hatar att få vatten i ansiktet..

• Alexi

Jag uppskattar alla svar!

Sist så var vi jätteförsiktiga, blötte håret med en kanna vatten (för att se om det är själva duschslangen som är jobbig), hade handduk för hennes ansikte (för att se om det är vatten i ansiktet som är jobbigt) men nej, lika illa som vanligt. Så det verkar vara något med att få vatten på huvudet som är problemet. Schampot tycker jag går rätt bra, det är inte ett stort problem att hälla i.

Så himla jobbigt detta, man drar sig ju verkligen för att göra det och eftersom vi båda föräldrar måste hjälpas åt så blir ettåringen lämnad utanför och han blir ofta jätteledsen av att storasyster blir så ledsen...

• AnnasSvedborg

Hej

Min 3 åriga dotter hatar också när jag ska tvätta hennes hår :( Men som tur så tipsade en god vän mig en mössa "duschhatt för barn " som man trär på barnets huvud och som ser till att vatten styrs bort från barnets ögon, mycket praktiskt och billig lösning. Jag köpte min duschatt här

Hoppas den gör samma under för dig som för mig.

Lycka till

Anna

Svar på tråden Ni med barn som verkligen hatar att tvätta håret