• Tessmor

paketkalender bortskämt barn?

Hej!
    har haft en diskussion med mitt barns pappa som tycker att det är hemsk uppfostran att jag gjort en paketkalender till vår 3-åring. Det borde jag ju förtå att barnet blir väldigt bortskämt av att öppna paket varje dag ända fram till jul!

Jag har svårt att inte påverkas av vad han säger och ställer frågan till er för att få lite mer input i ämnet, är det dumt att ge barn en paketkalender? blir de bortskämda och odugliga?

Jag har blandat paketen med bla ett par trosor, ett lypsyl, liten leksak, lördagsgodis osv

Ser fram emot feedback från er!

• Svar på tråden paketkalender bortskämt barn?
  • såärdet

Det beror nog lite på..jag fick kalender som barn och det var 70-talet. Jag fick bokmärken, godis och annat som inte kostade mycket
    Iaf var detta ett ljust minne för mig så självklart ville jag att mina två barn skulle få också. När de var 3 resp 4 startade vi med paketkalender för dem. Försökte hålla det till att det inte skulle kosta mer än 5-10 kr/paket vilket var otroligt svårt. De tyckte förstås det var spännande och kul, kunde vara små gubbar. lego osv.

För varje år blev det svårare att hitta på för en liten summa och för varje år tyckte vi att barnen var lite otacksamma sådär, om jag tex hade gjort nåt åt dem i paketet så var det inte bra. Om det tex låg en lapp i att vi skulle baka, nej då var det inte kul, det skulle helst vara nåt man kunde leka med men då blev det så dyrt.
    Det tredje året som blev det sista fick jag nog...
    Hade märkt hur de var lite småbesvikna ibland för vissa paket. Då hade vi ändå pratat om det innan att det bara skulle vara små saker och att det inte var riktiga julklappar så det visste de. En dag, kanske halvvägs in i kalendern fick barnen varsitt fint ljus som såg ut som en liten tomtestuga. Tänkte de kunde tända dem till frukosten. De var fina och glittrade och så och först såg barnen ok ut men sen brast den yngste ut: "men imorgon får det verkligen vara en leksak!"
    Då fick jag helt enkelt nog. Berättade för dem hur mycket tid det tar för mig att fixa 48 st paket och de bara gnäller, att många barn inte alls har paketkalender över huvud taget och kanske inte ens får julklappar! Att jag blev ledsen att de inte kunde uppskatta små saker osv. Där och då bestämde jag att det inte skulle bli några fler paketkalendrar. De blev ganska paffa kan jag säga men tror samtidigt att de förstod.

Har inte ångrat det... men jag tycker det är synd att det blev så då jag själv uppskattade och fick paket i många många år som barn.

• Loriyana

Paketkalendrar är roliga. MEN man är två om uppfostran så jag tycker att om pappan verkligen är emot det så kan du låta bli. Ge då barnet en vanlig luck-kalender istället så blir alla glada.

• NoKnock Angleton

När vi hade paketkalendrar så fick de inte paket varje dag utan jag hade en garntomte som jag hängde upp på kalendern och när den kom fick de varsitt paket. De blev aldrig besvikna eller bortskämda. Nu struntar vi i det och dottern har en kalender med lyckotroll och sonen en legokalender. Billigare och smidigare

• Muslimska mamman

Jag hade paketkalender när jag var barn och även mina syskon. Vi var långt ifrån bortskämda. Däremot kände vi oss mer älskade utav våra föräldrar eftersom vi varje dag märkte att de hade satt ihop något åt oss och inte bara det "gamla vanliga" med mat, kramar och lek. Det var jättekul att öppna ett litet paket varje dag. Och självklart innehåller inte paketen dyra saker, utan det är lite roliga småprylar bara men som betyder så mycket. Det är nog snarare själva julafton som visar hur bortskämda barnen är!

Muslim är bara förnamnet!
  • sextiotalist

Min tonåring har paketkalender och är inte ett dugg bortskämd. I paketkalendern finns småsaker som man köper under tiden ändå, pennor, plektrum, suddigum, extra strängar, choklad, kortlek och annat smått och gott.

• lins

Barn blir antagligen inte bortskämda endast på grund av en paketkalender. Men personligen tycker jag att det är befängt att barn ska öppna ett paket om dagen i nästan en månad, för att sedan antagligen få en hel drös julklappar på julafton. Snacka om prylhets! 

• Noran

Jag har valt att inte ha paketkalender för jag tycker det är svårt att hitta på så många vettiga småsaker. Om jag stoppar i massa skräp han egentligen knappt vill ha så tycker jag det är ett sätt att skämma bort honom. Så det vill jag inte.

Men det är ju öppnandet som är det roliga. Jag skulle kunna tänka mig en paketkalender med en enkrona eller godisbit varje dag och paket på advent, lucia osv.

• Tygtiiger

...får väl passa på att påpeka att jag blev så bortskämd av min barndoms paketkalendrar så jag gjorde en paketkalender till min mamma i år för att jag är så glad att jag fick som liten. Ett fotoalbum där hon får öppna en sida i taget (jag gemade ihop sidorna ) och här och där finns det fastknutet ett litet paket. Hon är jätteglad för sin kalender.

Krupke, we've got problems of our own!
  • kutiom

Nu är jag jävig så det skriker om det men tycker inte att min dotter blivit bortskämd av sin kalender. Nu har det blivit så många kalendrar i år så hon öppnar inte alla varje dag vilket kanske kan vara lite tråkigt. Detta tar hon däremot igen emellanåt när hon kan öppna flera luckor, riktigt skoj!

Hon har själv sagt (fem år gammal) att jag inte behöver köpa något nytt utan kan slå in något gammalt så jag antar att det är öppningsgrejen och omtanken bakom detta som hon tycker om.

Tyg Tiger: Mycket bra initiativ, det kan jag lugnt tänka mig att ta efter. Inte bara barn tycker om jul och att få paket!

• Die Mutter
    Tygtiiger skrev 2011-12-10 21:18:21 följande:
    ...får väl passa på att påpeka att jag blev så bortskämd av min barndoms paketkalendrar så jag gjorde en paketkalender till min mamma i år för att jag är så glad att jag fick som liten. Ett fotoalbum där hon får öppna en sida i taget (jag gemade ihop sidorna ) och här och där finns det fastknutet ett litet paket. Hon är jätteglad för sin kalender.
    Ja fy sjutton vilka hemska konsekvenser det blir av att skämma bort sina barn med omtanke och lite roliga stunder!!
  • Johanna S

Jag hade en paketkalender när jag var liten och jag är verkligen inte bortskämd. Mina barn har också fått en paketkalender det här året och de är inte heller bortskämda. Jag undrar vad han menar med bortskämd? Jag tycker i så fall att alla de barn som har flera olika kalendrar med ex. legogrejer, trollkalender, tv-kalender och chokladkalendrar och som har tjatat sig till det är bortskämda.

God jul!

• Mevea

Jag hade paketkalender som liten och jag ger även mina barn en.
    I år har jag köpte en legokalender som jag tömt och slagit in i paket (tre som får dela på den) och en låda med Playmobil som jag plockade upp och slog in några smågrejer i paket.

Saker som passar bra med sånt dom redan har. Blir inte så dyrt när man gör så heller och det blir många småpaket.

Nej, jag tror inte det är paketkalendern som skapar att barn blir bortskämda. 

• Hannaliten

Jag gjorde en kalender där de får nån godisbit, typ chokladpeng, på vardagarna och nån liten pryl på helgen. Det har verkligen bidragit till att de går upp mycket tidigare på morgonen och de tycker det är jättekul att få en liten grej på morgonen. Choklad är väldigt uppskattat hos oss!

• rockaroll

Jag och min syster hade alltid paketkalender, jag anser iofs att vi är väldigt bortskämda, än idag. Våra föräldrar ger oss alldeles för mkt. Men vi har samtidigt fått en väldigt bra uppfostran och skulle aldrig förvänta oss eller kräva detta från dem. Nu när man själv är vuxen försöker man ge tillbaka lite, men det får man ju inte.. Haha!

I vår kalender var det suddgummin, godis, pennor osv, och jag minns detta med glädje och hög mysfaktor, då vi öppnade paketen under gemensam frukost varje dag. :)

Svar på tråden paketkalender bortskämt barn?