• Anonym

En ofrivillig pappas rätt/icke rätt till sitt barn.

Hejsan!

Jag har några funderingar som jag vill ha hjälp med. Om en kvinna blir gravid, pappan skriver på faderskapspappret men mamman vägrar pappan rätten till kontakt med barnet. Finns det någon lag på att pappan har rätt till delad vårdnad, eller är det något som måste gå via tingsrätten?

• Svar på tråden En ofrivillig pappas rätt/icke rätt till sitt barn.
  • Kjell2

För att det inte ska bli gemensam vårdand krävs i huvudsak följande
    1) Ingen av föräldrarna vill ha GV eller
    2) Stor samarbetsproblem.

Nu går det att provocera fram stora samarbetsproblem men det finns alltdi en risk att det slår tillbaka om det hamnat i tingsrääten och vårdnaden övergår till den andra föräldren.

Vill man ha GV så ska man alltså verkligen vara samarbtesvillig och inte sätta onödiga käppar i hjulen angående beslut kring barnet som namn, dagis, föräldraledighet, underhåll, bostadsort  odyl.

• Anonym (ja)
    Anonym (Vet.) skrev 2011-12-05 19:57:38 följande:
    Jag håller nog inte med där. Det är snarare tvärtom. Det ligger mamman i fatet om hon vägrar låta barnet träffa sin pappa. Att komma till TR och bara arbeta emot är INTE bra. Det ser snarare ut som att mamman försöker hålla pappan ifrån barnet och då är det på sitt sätt ett argument för gemensam vårdnad.

Det ska nog till en del stora samarbetssvårigheter eller att pappan i det här fallet är gravt inkompetent förälder för att inte det ska bli gemensam vårdnad. Det finns ju egentligen inga hinder?

En förälder som utan grund, utan pga enbart egoism förhindrar en barn-föräldrarelation framstår aldrig bra i rätten.
    vårdnaden har ju knappt med det att göra. Mamman behöver bara samarbeta angående umgänge för att skapa en bra relation mellan barn och pappan
  • Mariohn

Det finns inget som heter "förälders rätt till sina barn". Det är barnets rätt till sina föräldrar det handlar om. Och det är med barnens bästa för ögonen som lagen ska agera. 

• Blablabla
    Anonym skrev 2011-12-05 19:34:58 följande:
    Chansen till gemensam vårdnad är väldigt väldigt väldigt stor. Vet inte varifrån du fått dina uppgifter. Men jag är expert.

Det krävs att TS är missbrukare med gediget kriminellt förflutet för att han inte ska få gemensam vårdnad och med tiden varannan vecka om han så önskar.

Vi lever inte på 50-talet längre, tack och lov.
  • Anonym (Vet.)
    Anonym (ja) skrev 2011-12-05 20:15:25 följande:
    vårdnaden har ju knappt med det att göra. Mamman behöver bara samarbeta angående umgänge för att skapa en bra relation mellan barn och pappan
    Absolut. Men yrkar pappan på gemensam vårdnad finns det ingen anledning att inte ge det om han inte har stora svårigheter eller de typ har ihjäl varandra vid försök till samarbete.
  • Anonym (ja)

Jag vet vad lagen säger men i verkligheten är inte allt så enkelt.

• Tetanus

Säg till honom att begära att de fastställer faderskapet medicinskt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-05 19:34:58 följande:
    Chansen till gemensam vårdnad är väldigt väldigt väldigt stor. Vet inte varifrån du fått dina uppgifter. Men jag är expert.

Det krävs att TS är missbrukare med gediget kriminellt förflutet för att han inte ska få gemensam vårdnad och med tiden varannan vecka om han så önskar.

Vi lever inte på 50-talet längre, tack och lov.
    vad får dig att tro att du är expert bara sådär?? Bara nyfiken..
  • Anonym (Rättslös? eller?)
    Anonym skrev 2011-12-05 19:29:43 följande:
    Hejsan!

Jag har några funderingar som jag vill ha hjälp med. Om en kvinna blir gravid, pappan skriver på faderskapspappret men mamman vägrar pappan rätten till kontakt med barnet. Finns det någon lag på att pappan har rätt till delad vårdnad, eller är det något som måste gå via tingsrätten?
    Jag sitter precis i den sitsen själv!! efter påskriften om faderskapet så vägrade hon gemensam vårdnad och får heller inte träffa mitt barn...hon vägrar prata med oxå mig!!
  • hymafr
    Anonym (Rättslös? eller?) skrev 2012-06-11 20:13:43 följande:
    Jag sitter precis i den sitsen själv!! efter påskriften om faderskapet så vägrade hon gemensam vårdnad och får heller inte träffa mitt barn...hon vägrar prata med oxå mig!!

Då förmodar jag att som den ansvars - och kärleksfulla far du är att du redan kontaktat advokat och stämt mamman, eller? Annars bör du göra detta omedelbart.

Du kanske inte får gemensam vårdnad, men du får umgänge med barnet. 
  • Anonym (Rättslös? eller?)
    hymafr skrev 2012-06-12 09:42:39 följande:

Då förmodar jag att som den ansvars - och kärleksfulla far du är att du redan kontaktat advokat och stämt mamman, eller? Annars bör du göra detta omedelbart.

Du kanske inte får gemensam vårdnad, men du får umgänge med barnet. 
    Nej har bara kontaktat Familjerätten än så länge! Och begärt att få hjälp med sammarbetssamtal till att börja med.
Svar på tråden En ofrivillig pappas rätt/icke rätt till sitt barn.