• Elin 407

"Ny" med PCO

Hej!
    Har vetat ca 1 mån att jag har PCO äggstockar. Har inte haft någon mens sedan Maj och nu har jag ätit första kuren med Provera.

Någon där ute som hört talas om eller fått "spontan" ÄL efter att ha ätit provera? Eller det kanske bara är ett önsketänkande....?

• Svar på tråden "Ny" med PCO
  • Lufsan

Jag har också fått veta det. Men min gyn säger att det inte är någon fara. Att det är väldigt normalt och inget som kommer försvåra för mig alls. Får bara lättare akne och blöder mer vid mens. 

Men du har inte ägglossning alls?  

En dag i sänder.
  • Elin 407

Har haft en mens på ett år så välldigt sällan om jag nu ens hade ngn ÄL vid den mensen. Akne har jag fått en drös av... suck... blev rekommenderad P-piller av gyn men vi vill försöka på smått så det blir nog pergo time i Januari, måste bara övertala sambon att det inte är så farligt att lämna spermaprov Obestämd

• Princess Leya

Jag vill oxå veta om någon fått ÄL efter att ha ätit Provera...
    ...så *Puff Puff*....anyone!?
    (vet att Provera Sätter igång Mensen, men kan den Även främja en ÄL??)

Ang. PCO:

PCO gör det Mycket Svårare att få Barn Utan Hjälpmedel.
    Hormoner & Sprutor är vad som väntar Mig/Oss nu på vår Resa mot ett Barn. 
    Men det är det så Värt, för det finns Inget vi vill hellre än att få Barn.

Så skriv in er på er Klinik för en Utredning PRONTO om ni vill skaffa Barn...
    ...för väntetiderna är Löjligt Långa!!

Spermaprovet är NemasProblemas!
    Min M2B gjorde det hemma, stoppade provet i Jalingarna, & så åkte vi in med det!
    Det var verkligen "O-skämmigt" att lämna in det, för dom har ju sett Zillioner sådana burkar förr!
    Så gör det Hemma...om ni inte har Allt för Långt till Labbet förståss!

Lycka till med Allt!!

• Matilda03

Det låter ju rätt avskräckande när man skriver  att PCO gör det mycket svårare att få barn utan hjälpmedel, det är ju ändå väldigt individuellt precis som det är för kvinnor utan PCO. Det beror ju på hur sällan/ofta man har ägglossning, det kan skilja mycket. O när man väl har det så har man ju inte mindre chans än den utan PCO. Det handlar väl mest om att man vill ha barn på en gång när man väl bestämt sig och har man sällan äl så tar det längre tid. Men det är förstås jättebra om man kan ta pergo eller annan medicin för att snabba på det hela.

• piapiapia

De flesta jag känner till med PCO får Pergotime eller spruta (kommer ej ihåg vad sprutan heter) för att  få ÄL. Varför har du inte fått det ? Har du frågat?

Fast jo. Har också hört om de som fått ÄL efter de börjat med Provera... 

• Matilda03
    piapiapia skrev 2011-12-06 22:52:37 följande:
    De flesta jag känner till med PCO får Pergotime eller spruta (kommer ej ihåg vad sprutan heter) för att  få ÄL. Varför har du inte fått det ? Har du frågat?

Fast jo. Har också hört om de som fått ÄL efter de börjat med Provera... 
    Ja jag har kontakt med en läkare som säkert skulle skriva ut Pergo. Men både han o jag ville avvakta o se hur mensen kom av sig själv under hösten/vintern. Det är mycket möjligt att jag kommer börja med Pergo om ett tag men än så länge väntar jag nog ett tag till.

Det kanske låter flummigt men vill väl gärna se hur min kropp fungerar helt utan några mediciner o hormoner innan jag ger mig på det och så har jag rätt nyligen börjat med lchf-kost o hoppas att det ska göra att äl kommer oftare.
  • Elin 407

Princess Leya: Långt till lab har vi inte... jobbar där... hehe så det är därför...

Det blir pergo i vår om kroppen inte av något mirakel börjat rulla på av sig självt.... Slutade med p-piller för ett år sen så det känns inte som om den skulle få för sej att börja fungera nu...
    Har fått mina provsvar nu å jag hade bara en lätt förhöjning av testosteron men en bra kvot till SHBG. År inte överviktig så man vet ju inte... gott om ägg finns där iaf! Sämre besked kunde man fått att man tex inte hade några ägg alls. Gäller bara att vänja sig vid och acceptera att man helt plötsligt sitter med en diagnos. Men som sagt är glad att det inte är ngt värre besked.

• Princess Leya
    Elin 407 skrev 2011-12-07 11:11:19 följande:
    Princess Leya: Långt till lab har vi inte... jobbar där... hehe så det är därför...
    Hahahahaha...Ajdå...
    ...ja då förstår Jag Verkligen att det kanske känns lite...Jobbigt!?..för att uttrycka det Milt!

Hoppas det går bra ändå!! Lycka till med Allt! 
  • 20111227

Akupunktur kan behandla PCO.

• om drömmen slår in

Hej på er!
    Jag fick i våras konstaterat att jag troligen har PCO. Men efter flera proverakurer under sommaren lyste mensen fortfarande med sin frånvaro. Har nu ätit Pergo en omgång, och ska strax börja på nästa bara jag fått blödning av denna omgång provera jag äter nu.

Så nja, jag tror inte mycket på spontana ÄL efter provera. Men det är ju absolut värt att försöka, för vissa fungerar det säkert.

Lycka Till!

• Elin 407

Om drömmen slår in:
    Fick du ÄL av din första kur pergo?
    Jag ska börja nu denna cykeln! Är på tablett 7 med provera och det går så långsamt känns det som :( Vi hade först tänkt vänta till i vår men äh vi kör på ;) kan ju ta sin tid det här har man förstått. Som min gyn uttryckte det får de flesta med PCOS dom barn de vill ha det tar bara lite längre tid...

• om drömmen slår in
    Elin 407 skrev 2011-12-29 19:22:13 följande:
    Om drömmen slår in:
    Fick du ÄL av din första kur pergo?
    Jag ska börja nu denna cykeln! Är på tablett 7 med provera och det går så långsamt känns det som :( Vi hade först tänkt vänta till i vår men äh vi kör på ;) kan ju ta sin tid det här har man förstått. Som min gyn uttryckte det får de flesta med PCOS dom barn de vill ha det tar bara lite längre tid...
    Ja, ÄL fick jag. Även om det inte syntes något på ÄL testerna, och inte heller på blodprov (vi tog det lite för sent). Men jag fick mens, så sannolikheten för att det var ÄL är stor. Och vid VUL efter att jag ätit pergo så fanns det fina stora äggblåsor.

Vad roligt, jag tog tablett sju idag, så du ligger en tablett före ;) Så vi får se hur det går för oss :)

Ja, det kan ta tid. Men vid tillexempel IVF så är det bra graviditetsresultat för de som har PCO, vad jag hört och läst i alla fall..

Jag är bara lite orolig, jag ska äta dubbel dos med pergo denna gången... Tänk om det mognar massor av ägg.. Då är det ju inte så bra att försöka bli gravid den gången, eftersom det ökar risken för fler bebisar i magen...

Lycka till!
  • fenja

Skriver samma här som i den andra tråden:

Jag har PCO och trodde att jag aldrig skulle kunna få barn, eller iaf att chansen var väldigt liten. Så jag hade slagit mig till ro med hundar & sambo, och var rätt nöjd så.

Min PCO var inte särskilt uttalad - ingen ökad behåring eller övervikt eller så, utan enbart väldigt oregelbunden mens.

När jag var 35 så gjorde min mens ett jättelångt uppehåll, på sju-åtta månader, och jag fick då tabletter för att få igång mensen igen. Efter det fortsatte den att vara oregelbunden, men med kortare mellanrum i alla fall.

Vi använde preventivmedel, men eftersom chansen/risken för graviditet var så liten (i princip obefintlig) så hände det rätt ofta att vi slarvade.

Blev oplanerat (och mycket förvånande!) gravid med tvillingar när jag var 36! Blev helt paff! Men graviditeten gick bra, och i juli -09 fick vi två fina tvillingpojkar.

Efter den graviditeten var jag helt säker på att oddsen för en ny graviditet var lika med noll. Visserligen var mensen plötsligt regelbunden, vilket den aldrig varit förut, men det kändes inte som någon stor grej - för pco kan väl inte bara försvinna? Trodde jag.

Men när tvillingarna var nästan 18 månader så blev jag - återigen oplanerat - gravid igen, när jag var 38 år. Fattade ingenting, och ställde massor av frågor till min gynekolog. Fick då beskedet att en genomgången graviditet kan "rätta till" hormonbalansen i kroppen så att pco:n försvinner och man blir normalfertil...hade ju varit intressant att veta innan!

Nu blev det iaf en härlig liten kille till, som nu är 3½ månader gammal.  

Svar på tråden "Ny" med PCO