• camamill

Få 2,5 åring att sluta med napp, HUR?

Min dotter snart 2,5 lagom till jul, har napp och har på senare tid blivit mer snuttig, vill ha nappen mer och mer märker jag. men jag försöker att bara ge henne den när hon ska sova,

Nu till min fråga, är hon för liten för att förstå när jag förklarar att vi ska lämna nappen till bebis grisarna( de finns på pappas jobb) att hon är stor tjej snart och bebis grisarna behöver napparna sen.

Förut ville hon ge dom, men inte nu längre, för när jag tar upp det så säger hon att hon är bebis själv och vill ha sin napp, hon blir nästan ledsen och vill ha sin snutte och napp på en gång och verkligen kramar om dom.

Syskon är beräknat i Mars och ville gärna ha bort nappen innan det, men är hon kanske inte redo ännu?

nån som har råd?

Jag vet att många säger att det bara är att ta bort den, men är det verkligen "bara" att at den?

• Svar på tråden Få 2,5 åring att sluta med napp, HUR?
  • Ampellilja

nu har jag bara läst TS o vet ej om jag upprepar mig.. men min syster hade en enligt mig bra metod som gjorde att barnet inte kunde ha tutten. då hon va hemma o sa att hon skulle ha tutte så sa dom att tutten va på dagis och när hon var på dagis så sa dom att den var hemma o tillslut så slutade hon fråga efter tutten och sen var hon fri.. jag tyckte att det var ett smidigt sätt att sluta med tutten. självklart hade de ju kvar tutten ett tag hemma fast den va gömd..

• Linmin

Min son lämnade ifrån sej nappen till lisebergskaninen, då kändes han redo och vi hade pratat om det en tid med han och han kände att det skulle blir spännande att lämna den till kaninen, men då var han 3,5. Lillasyster kom vid 2,5 och som någon annan säger i tråden ville vi att han skulle ha kvar nappen när det blev något som hände i familjen..:)

• cosinus
    camamill skrev 2011-12-09 06:49:35 följande:
    Tack för svaren, det får mig att känna att det faktiskt går :)

har tänkt att vi ska börja ge fåglarna mat som alltid nu när det blir kallt, sen ska vi prata om fågelbebisarna i samband med det.

Sen nån dag ska vi hänga upp dom i trädet och så försvinner de men som tack så får hon en liten present :)

Ska man berömma henne när hopn sen är pipig och vill ha den  med att nej men du är ju en stor tjej och såå duktig som inte behöver nappen?
    Nä jag har inte berömt, jag har mer bara krasst konstaterat att napparna är ivägskickade för att barnet i fråga är nog stort att sluta. Att det är helt ok att sakna nappen men att den inte kommer tillbaka och att det kommer gå jättebra ändå även om det är jobbigt nu. Jag tror faktiskt inte mina har fiskat något beröm i det läget utan de har verkligen velat ha tillbaka nappen och att då säga "men du är ju så duktig som inte behöver nappen" hade bara fått mina att slänga sig i en hög på marken och skrika "Jag är inte duktig, jag vill ha nappen". Så lite argumentation och så mycket raka besked är det som har gällt på mina barn :)
  • camamill

Vi hade ett scenario igår, då dottern och jag var ensamma hemma, och hon hittade nån napp i sängen när vi kommit hem fr dagis, då kom hon med napp i mun och snutte kossa kanske kl 15.45.. och ville kolla lite på TV, men då så bestämde jag mig för att vara stenhård med att när hon inte ska socva nu utan senare så behöver hon inte nappen , hur mycket hon än vägrade ge mig den, så vi satt där och kollade inte på TV utan jag sa då får vi ligga här och vila om vi har napp i munnen, ingen TV. så vi satt där i vardagsrummet ett tag och hon vred o vände på sig.. och pep o va kinkig över att jag skulel sätta på TVn, men jag sa bara nej.. för leker mabn elelr kollar på tv eller annats och INTE sover , då behöver man inet nappen, så till slut gav hon mig den, och jag la bort den, o satte på TVn och hon fortsatte leka..

dock kom hon och frågade efter nappen 10 gånger men jag sa bara nej du får den sen när du ska sova.. och då godtog hon det till slut..

• Glimma76
    camamill skrev 2011-12-09 06:47:14 följande:
    Jo det tror jag att hon gör, att hon förstår, men jag tänkte att en 3 åring förstår mer, och då kanske det är lättare.

men ska nog följa min instinkt med att ta den nu till JUL..
    Just pga av bettet, det är nog det som i såfall blir det avgörande..
    sen så har jag hört från BVC att nappbett inte kommer förens efter barnet blir 3 år, att innan det så är det ingen fara, hon blir 2,,5 i Januari ..
    Hon har både glugg ( vilket jag tycekr är så gulligt Glad) och ett hål mellan under och överkäken..
    men hon har nog fått sin pappas tänder, han har också ett hål däremellena, och jag gluggen :)

Är ju så "rädd" att hon ska vara helt förstörd över att nappen inte finns...
    men det ordnar sig nog..
    Ho kommer garanterat inte vara helt förstörd. har aldrig hört någon som blivit helt förstörd. Sedan antar jag ju att det kommer någon extra present från vem som nu får dem, och då har ni ju det att prata om.

Min dotter hade ett hemskt nappbett, och hon var inte 3.... men det är kanske olika. Vad jag har hört så är det så att om man har nappbett innan 3 så går det tillbaka av sig själv, och det gjorde det också på min dotter, det är borta nu av sig själv, hon är 5 idag.

Min dotter "förstod" äveb att det förstör tänderna på stora barn, och vi pratade mycket kring det efteråt.
  • carrolex

min son är 3 år och 4 mån vi har slutat med napp på dagarna men natten har han fortfarande den . vi sa till våran son att vi inte hörde vad han sa när han hade nappen i munnen hehe fast det var ju faktiskt sant så varje gång han pratade så sa vi ta ut nappen och då lade han den på bordet då kunde man ta den utan att han märkte det . 
     vi körde också med att man inte ska ha nappen i munnen när man leker men det är mycket bråk om det han har inte glömt nappen än eftesom han få ha den på natten men vi ska försöka sluta på natten också så det kommer nog bli några nätter med massor av skrik och lite sömn men det är det värt man måste vara stark och inte ge sig jag förstår hur du känner det är svårt min son säger fortfarande att han är en bebis och behöver nappen men jag är nog lite envis det måste man vara ibland.
    lycka till !! :)  

• Husis

Perfekt ålder att sluta med napp, innan de får det typiska nappbettet. Hon kan ju slå in dem i paket och skicka med tomten till tomtenissarna.

Det är en eeeeevighet tills bebisen kommer i dotterns ögon mätt. Om hon slutar nu, kommer hon knappast ta  bebisens napp. Men det är svårare att sluta om man ska göra det när det finns en bebisnapp tillgänglig.

• SallyBlixten

Min dotter gav sin napp till tomten när hon var knappt 2 år. Det gick bra, men... sen blev hon alltmer ledsen över att inte ha sin napp och sen hittade hon tummen! Den sög hon på i mååånga år.

Jag tror numera på att hitta lösningar där barnet är med på noterna och själv väljer bort nappen. Kan du hitta ett alternativ till nappen? Min minsta slutade med napp innan han hade slutat amma så vi kunde ersätta nappen bröstet de där gångerna som han fick ett jättebehov av nappen. Vi fasade sakta ut den och fick inga återfall.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Bumblebeegirl
    camamill skrev 2011-12-06 07:58:57 följande:
    Min dotter snart 2,5 lagom till jul, har napp och har på senare tid blivit mer snuttig, vill ha nappen mer och mer märker jag. men jag försöker att bara ge henne den när hon ska sova,

Nu till min fråga, är hon för liten för att förstå när jag förklarar att vi ska lämna nappen till bebis grisarna( de finns på pappas jobb) att hon är stor tjej snart och bebis grisarna behöver napparna sen.

Förut ville hon ge dom, men inte nu längre, för när jag tar upp det så säger hon att hon är bebis själv och vill ha sin napp, hon blir nästan ledsen och vill ha sin snutte och napp på en gång och verkligen kramar om dom.

Syskon är beräknat i Mars och ville gärna ha bort nappen innan det, men är hon kanske inte redo ännu?

nån som har råd?

Jag vet att många säger att det bara är att ta bort den, men är det verkligen "bara" att at den?

Vi hängde upp alla nappar i ett napp-träd!! Fyndigt. Ungarna tyckte det var jättekul!
  • Lyckligatessan

När min dotter slutade med sin napp (då va hon nästan 4 år) då tog jag bara bort dom när hon inte såg. Sen sa jag till henne att: "Nej men jag slängde nappen för den va trasig. Sen glömde jag köpa nya."
    Hon blev lite ledsen men tog det väldigt bra ändå.
    Bättre än jag förvänta mig!

Sen när det va dags för sängen fråga hon bara efter nappen 2 gånger, sen somna hon.
    Hon tjata lite om nappen ca 3 nätter sen sluta hon tjata om den.
    När vi sen kom till affären undvek jag napparna några tillfällen! Men när hon senare såg dom sa hon ingenting.
    Tror hon va så stolt för att hon slutat :) Alla som träffa henne sa ju att hon va så duktig och att hon blivit så stor...

Jag fick ett tips när dottern skulle sluta.
    Det va att pensla på typ stop och väx på nappen, när barnet inte ser.
    Och sen säga till barnet att när man är för stor för nappen så börjar den smaka äckligt.
    Och alla som smakat på stop och väx, vet att det inte är någon god smak direkt.

Lycka till :)

• camamill

Tack för alla tips.

nu kör vi stenhårt, ingen napp förutom BARA när hon sover, först ville hon ha den o va kinkig , men nu funkar det, jag säger bara bestämt nej till henne, så jag toro vi ska "slänga" nappen nu till JUL..

Känner mig peppad :)
    märkte att hon började tugga på sin snuttekossas svans häromkvällen innan hon fårr napp .. men bättre det :)

Stop o väx.. hhm det låter bra :)!

• Mermaid Athiraa

Hejsan!

Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)

Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

Ha det så bra! <3

Mermaid Athiraa - Sjöjungfru på kalas och event
Svar på tråden Få 2,5 åring att sluta med napp, HUR?